Mine beste tips til hverdagsaktivitet

Jeg vet at det er mange der ute som ønsker å komme i gang med treninga, men som rett og slett ikke får det til. Trening kan virke som noe stort og skummelt som man ikke helt vet hvordan en skal gjøre, og derfor lar man heller bare være. Trening er faktisk ikke vanskelig i det hele tatt, det handler bare om å bevege kroppen din på ulike måter. Jeg er veldig opptatt av dette med hverdagsaktivitet, for det kommer man lengre med enn man skulle tro! Selv dere som leser dette som trener flere ganger i uka kan også være flinkere til å få inn mer hverdagsaktivitet. Fordi selv om du trener 2-3 dager i uken vil ikke det nødvendigvis gi de store resultatene om du ikke beveger deg resten av tiden. Selv har jeg blitt mye mer bevisst på dette med hverdagsaktivitet de siste årene, og prøver å bevege meg så mye som mulig i løpet av dagen. Vi er nemlig ikke skapt for å sitte på rumpa!

Ullgenser og ullsokker fra Kari Traa / tights  (-40%) fra Röhnisch (sponsede lenker)

Trening og aktivitet gjør så mye for kropp og humør, kroppens egen lykkepille. Selv i en hektisk hverdag er det noe som må prioriteres, men jeg har samlet opp noen av mine beste tips til å gjøre dette tidseffektivt:

  • Ta alltid trappene i stedet for heisen
  • Gå av bussen noen holdeplasser før du egentlig skal, eller parker bilen 10 minutter unna
  • Gå eller sykle til jobb hvis du har mulighet
  • Ta 10 knebøy før hvert toalettbesøk (eventuelt etter hvis det er krise)
  • Gå rundt når du snakker i mobiltelefonen i stedet for å sitte
  • Stå når du reiser kollektivt, selv om det er ledige seter
  • Gjør TV-titting aktiv. Bestem deg for å gjøre et bestemt antall repetisjoner av en øvelse hver gang noe bestemt skjer. Eksempel kan være å ta 5 pushups hver gang noen ler, og 10 situps hver gang noen kysser/klemmer. Gjør du dette sammen med venner blir det fort morsomt også!
  • Ta utfall på badegulvet mens du pusser tennene

Alle disse tingene er så utrolig enkle, men likevel så fine tiltak for å få opp hverdagsaktiviteten. 10 knebøy før hvert toalettbesøk har ført til at det flere dager har ført til mange hundre knebøy totalt for min del, helt uten at jeg har brukt noe særlig tid på det. Sist men ikke minst må jeg også nevne det å gå turer, det er så enkelt og godt for oss. Frisk luft og litt høyere puls ute i naturen er noe av det beste jeg vet. Luft gjerne en venn om du ikke har hund!


Når du er ute på tur er det jo så lett å legge til noen enkle styrkeøvelser også, og innfører du alt dette har du kommet langt. Rør deg mer, så føler du deg bedre og humøret blir lysere. Det er ikke tvil om hva som er grunnen til at jeg smiler hele tiden!

 

Hva er deres beste tips til økt hverdagsaktivitet?

2 kommentarer
    1. Mitt beste tips: Husarbeid, hehe. Økt hverdagsaktivitet er mitt beste argument og motivasjon for å gjennomføre husarbeid når det heller frister å sitte på ræva. Og så har jeg erfart at turgåing var undervurdert. Nå løper jeg mindre, går 1-2 turer hverdag (mamnaperm), i motsetning til tidligere når jeg løp hardt ca 4 ggr i uka, og kondisen har aldri vært bedre!

    2. Hei Nora!
      Vil bare si at jeg blir så glad av å lese innleggene dine, samt se de fine og motiverende bildene (og oppskriftene ikke minst) av deg! Må bare si at du ser utrolig bra ut, og at jeg virkelig kan se en forandring fra da jeg begynte å følge deg på nyåret. Kjempe flink er du! Og en stor inspirasjon for meg og så mange 🙂 Keep it up, gleder meg til å følge deg videre <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg