Mitt treningsprogram

I dag tenkte jeg å dele treningsprogrammet mitt med dere, i håp om å gi noen av dere litt ekstra treningsmotivasjon. Uten en plan kan det være lett å bare surre rundt på trening uten mål og mening, og nettopp derfor liker jeg å ha et treningsprogam. Når jeg setter opp program er det i all hovedsak tre ting jeg har fokus på. Hva ønsker jeg å oppnå? Hva liker jeg å trene? Hvilke hensyn må jeg ta? Det er ingen hemmelighet at jeg ønsker å gå ned litt i vekt, bli strammere i kroppen og som jeg har nevnt før få tilbake rumpa mi. Den har ufrivillig halvert seg i størrelse under graviditeten, og jeg har store planer om å få den tilbake. Men i tillegg til mål synes jeg det er utrolig viktig å tenke over hvilke øvelser jeg liker, og som jeg synes er gøy å trene. For setter jeg opp et program med øvelser jeg misliker, da vet jeg at motivasjonen faller etter noen uker. Det vil selvfølgelig ikke si at jeg skal kutte ut alle øvelser som ikke er morsomme, øvelsen på bildet over er et godt eksempel på det. Jeg hater ettbeins hipthrust fordi den svir sånn, men på grunn av at den er en veldig god øvelse i forhold til målet mitt har jeg satt den på programmet likevel. Sist men ikke minst må jeg tenke over hvilke hensyn jeg skal ta. Jeg har heldigvis en velfungerende kropp, og trenger ikke å ta så mange hensyn akkurat nå.Det føles veldig godt å kunne trene akkurat som jeg vil igjen, og at kroppen spiller på lag. Programmet mitt går over tre dager, og jeg trener hele kroppen hver gang jeg er på trening. Nettopp på grunn av det tar jeg gjerne en dag pause mellom styrkeøktene, og tar enten treningsfri eller en dag med kondisjonstrening. Jeg skal forklare mer om hvordan jeg legger opp sistnevnte litt senere, men akkurat nå er det styrkeprogrammet jeg vil dele med dere. Slik ser det altså ut, min tresplitt:

Ønsker du å bli bedre på noe, så må du trene på det. Det gjelder for det meste her i verden, også for trening. Jeg ønsker å styrke hele kroppen, med et ekstra fokus på rumpa. Det gjenspeiler seg i programmet også, for det kommer ikke av seg selv. Jeg vil ikke nødvendigvis bli bedre i pullups av å trene denne tresplitten, men det er heller ikke målet mitt akkurat nå. Poenget mitt er at du må huske å prioritere målet ditt når du er på trening, hvis ikke kan det bli vanskelig å nå det. Jeg er også en forkjempe for at trening skal være gøy, noe man gleder seg til i hverdagen og ikke ser på som et ork. Hvis du ikke har funnet treningsgleden så kan det hjelpe å bytte program, eller se på andre treningsmetoder. Kanskje fungerer det å trene med en venn eller en PT, starte med kettlebells, fokusere på å mestre kroppsvektøvelser eller noe helt annet. For det er så mange veier til Rom, og selv om jeg deler min vei trenger ikke den nødvendigvis å være den rette til deg. Så husk det, og ha en superduper fredag!

 

13 kommentarer
    1. Hei! Er dette et program som kan brukes av nybegynnere? Jeg trente mye i fjor, men så ble det full stopp i svangerskapet og nå etter fødsel. Det er 8 mnd siden :p såå nå må jeg komme igang igjen. Det er bare så utrolig tungt etter en så lang pause.
      Ha en fin helg! 🙂

    2. Dette er et styrkeprogram jeg skal prøve!! Har trent styrke lenge, gøy å teste nytt program 🙂 men jeg lurer på hva fuglehunden er?

    3. Du er et forfriskende godt forbilde i bloggverden – du klarer å formidle treningsglede og et sunt kosthold på en måte som fremstår som både gjennomtenkt og fornuftig! Å lese bloggen din gjør at jeg gleder meg til å komme igang med trening igjen (få dager igjen til termin) – du inspirerer!

    4. Emilie: så gøy! Fuglehunden er en kjerneøvelse, hvor du står på fire bein og strekker ut motsatt hånd og bein. Gjerne google det, så er det lettere å se hvordan den utføres 🙂

    5. Anniken: Så herlig å høre, slike tilbakemeldinger gjør meg så glad 🙂 Masse lykke til med fødsel, og med trening igjen etter den lille har kommet til verden!

    6. Monika: Programmet kan helt fint kjøres av nybegynnere. Sørg for at du får innføring i riktig teknikk på øvelser du ikke har prøvd før, og vær sikker på at magemusklene dine er klare for store øvelser før du kjører på 🙂

    7. Jeg merket at jeg ble lei det programmet jeg hadde og motivasjonen forsvant! Og da plutselig kom jeg over til ditt program og byttet til det! Jeg merker stor forskjell! Må bare si at denne treningsplanen passet meg veldig bra! Treningsgleden er ihvertfall tilbake 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg