Svar på spørsmål, del to

Det tok litt tid, men her kommer siste del av svar på spørsmålsrunden. Hvis noen av dere savner svar så vil det komme egne innlegg på noen av de mer komplekse spørsmålene. Jeg kjører på med engang, her kommer svarene:

Hvordan går det med svette- og hårproblemene du fortalte om litt tilbake? Hvordan går det med strekkmerkene på lårene, er de blitt mindre synlige?

Svetting og røyting er fortsatt like ille. Jeg er faktisk helt sikker på at jeg kommer til å bli skalla hvis det fortsetter i dette tempoet! Jeg har jo hatt extensions i flere år før jeg ble gravid, men under svangerskapet mistet jeg veldig mye hår og da ble tape-festene jeg hadde i håret med ut de også. Nettopp derfor trodde jeg at jeg skulle slippe unna mye håravfall etter fødsel, men der tok jeg jammen feil. Så hvis dere synes jeg ofte har hatt på caps i sommer, så vet dere grunnen! Strekkmerkene mine er der enda, men de er enormt mye bedre enn hva de var. Det øverste bildet er tatt mens jeg var gravid, og det nederste tok jeg akkurat nå for å vise frem i innlegget. Derfor rakk jeg ikke å barbere leggene, men det får dere ha meg unnskyldt 🙂 Kremene jeg har brukt har virkelig gjort huden bedre, mer om det finner dere i dette strekkmerke-innlegget som jeg postet noen uker før fødselen. Arrene i huden er jo der fortsatt, men fargen er helt annerledes. Når jeg står rett opp og ned vises de ikke, og de plager meg ikke like mye som før. Når det er sagt liker jeg de selvfølgelig ikke, og håper de blir enda mindre synlig i tiden som kommer.


Du har nevnt at du har silikon. Hvordan er det å trene med det? Angrer du på operasjon? Hvor mange ml har du i puppene? Kan du skrive litt om hvordan det er å amme med silikon i brystene?

Hvis jeg kunne gått tilbake i tid ville jeg absolutt ikke tatt den operasjonen. Jeg har 325 ml i hver protese, noe jeg virkelig ikke har behov for. De er bare i veien, både under trening og generelt i hverdagen. Jeg var 18 år da jeg la meg under kniven, og synes i dag at aldersgrensen for slike inngrep burde vært høyere.  Som 18-åring er det ikke alltid så lett å ta valg som vil påvirke kropppen din resten av livet.  Amming og silikon har heldigvis gått helt fint, og det har jeg skrevet et eget innlegg om som du finner her.

Jeg bare lurer på om du stort sett bare går i treningsklær?

Vet du, det gjør jeg faktisk! I og med at jeg jobber på treningssenter, og bruker det meste av fritiden min på trening så går jeg i treningsklær 99% av tiden. Jeg er heller ikke typen som møter venner på kafè, vi går heller tur sammen eller gjør noe aktivt når vi først møtes. Så da blir det ikke så mange anledninger å ta på seg finere klær i hverdagen, for når jeg kommer inn døra hjemme er det joggeklær som gjelder. Det er egentlig litt rart med det, jeg elsker treningsklær og har helst lyst på alle mulige farger og nyheter som kommer. Men når det gjelder vanlige klær bryr jeg meg fint lite, så hvis jeg i en eller annen anledning ikke kan gå i treningsklær blir det fort en svart dongeribukse og skjorte. Hvis jeg skal anslå hvordan garderoben min ser ut, så vil jeg si at det er 90% treningsklær og 10% vanlige klær. Jeg bør med andre ord holde meg til treningsbransjen, hvis ikke må jeg bytte ut hele garderoben!

Jeg er interessert i høre hva du mener om å ha havregryn som en del av en diett? Jeg ønsker meg litt ned i fettprosent og spiser lite karb. Trener mye og spiser ellers proteinrike måltider. Hva om jeg tar en neve havregryn i skåla med cottage cheese?

Dette spørsmålet blir jeg nesten litt lei meg av. Jeg skjønner ikke hvorfor folk har blitt så utrolig redde for karbohydrater? For de er nemlig ikke farlige, det er noe kroppen vår har behov for. Protein, fett og karbohydrater er næringstoffer og du trenger alle tre av de når du trener mye. På alle konkurranseoppkjøringene mine har jeg hatt mye karbohydrater hele veien, så havregryn og karbohydrater passer fint inn i en diett. Når det kommer til mengde kan du selvsagt gjøre individuelle tilpasninger, men for min del spiser jeg en porsjon med havregrøt hver dag. Det er noe av det beste jeg vet!

Hva er egentlig forskjellen på BCAA og proteinpulver? Hva anbefaler du å spise rett etter trening?

Enkelt forklart er BCAA en liten del av proteinet. BCAA inneholder tre av de viktigste aminosyrene i proteinet når det kommer til muskelvekst. Proteinpulver kan man ta når som helst i løpet av en dag som en supplement til vanlig kosthold, mens BCAA ville jeg heller anbefalt å ta før/under trening hvis man har behov for det. Etter trening anbefaler jeg å spise et måltid med både proteiner og raske karbohydrater. Mange sverger til proteinshake og riskaker, men det kan like gjerne være en boks Skyr og banan, eller kyllingfilet og ris. Poenget er å gi kroppen påfyll etter styrketrening, slik at den kan bygge seg opp igjen etter ei hard økt.

 

Hvordan trente du når du var på det kvalmeste i graviditeten? Lurer egentlig på om du vet om det kan være farlig å trene knebøy når man er gravid?

Selv om jeg spydde mye og var kvalm under graviditeten, så var det faktisk bare på morgenen. Det ga seg utover dagen, enkelte dager kunne jeg føle meg i fin form fra klokka 12 mens jeg spydde til klokka 16 andre dager. På kveldene var jeg ofte slapp, men ikke kvalm. Så da klarte jeg å komme meg på trening likevel, og det var så godt etterpå! Jeg er sjeleglad for at jeg klarte å trene helt frem til fødselen, men jeg vet at ikke alle er like heldige. Er du kvalm hele dagen ville jeg anbefalt å gå turer når du føler deg i form til det, og ellers krysse fingrene for at kvalmen gir seg! Knebøy under graviditet er ikke farlig, så det kan du bare fortsette med. Det som kan være uheldig er for mye buktrykk, så fortsett gjerne med knebøy men ikke tenk at du skal sette ny rekord under graviditeten. Legg deg gjerne på litt høyere repetisjonsantall, så får du god treningseffekt samtidig som lille i magen har det bra.

Kan du fortelle litt hvordan du spiser mens du ammer og trener?

Jeg gjør ikke så mye annerledes enn før, jeg bare passer på å få i meg nok mat. Når man ammer har man et økt energibehov på rundt 500 kalorier dagen, i tillegg til sitt vanlige behov. Hvis man trener mye vil dette også igjen kreve et økt energibehov, så det som er viktig er å få i seg nok og riktig mat. Nå skal det også sies at det ikke er farlig å ha et lite energiunderskudd i perioden man ammer hvis målet er å gå ned i vekt. Men en vektreduksjon etter fødsel bør skje sakte, fordi stor vektreduksjon kan gå utover melkeproduksjonen og kan også føre til frigjøring av miljøgifter som er lagret i mors fettvev. Jeg har passet på å spise næringsrik og nok mat hele tiden, og derfor har det gått helt fint å amme samtidig som jeg har trent mye.

Hvordan ser en typisk matdag ut for deg? Spiser du veldig annerledes nå enn når du drev med fitness? Hvilke matrett klarer du ikke leve uten?

Nå spiser jeg frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Det er kun det siste halvåret jeg har spist frokost, etter jeg begynte å amme er jeg sulten som en ulv når jeg våkner om morningen! Typisk frokost kan være havregrøt, cottage cheese med bær, frukt og nøtter eller knekkebrød/speltlomper med kalkunpålegg, egg eller makrell i tomat. Har jeg veldig god tid smeller jeg til med sunne pannekaker, men etter jeg ble mamma har jeg stort sett bare til til det i helgene. Lunsj er ofte middagsrester fra dagen før (jeg lager nemlig alltid doble porsjoner), salat eller det samme som frokosten hvis jeg har det veldig travelt. Jeg elsker kjøtt og fisk, så middagen består av minst 200 g kjøtt/fisk, pluss masse sunne grønnsaker og potet/ris/pasta. Veldig mange av middagene mine ligger på bloggen, under kategorien matretter. Jeg spiste stort sett likt under diettene mine mot konkurranser også, det var bare andre mengder. Hvis jeg skal plukke en matrett jeg ikke kan leve uten må det faktisk bli taco, det spiser vi minst to ganger i uken!

Hvordan var din vei tilbake til styrketrening og jogging etter svangerskapet? Har du noen gode tips til mageøvelser etter svangerskap? Jeg har hørt så mye forskjellig om delte magemuskler at jeg blir nervøs!

Jeg brukte veldig lang til på å komme meg tilbake til både styrketrening og jogging etter fødselen. Grunnen til det var at magemusklene mine ikke var klare for det i det hele tatt. At alle kan begynne med trening seks uker etter fødsel er virkelig en myte, for her trengs det individuelle tilpasninger. Dette er ikke nødvendigvis noe en PT kan alt for mye om heller, jeg manglet og mangler fortsatt mye kunnskap på dette feltet. Jeg fikk virkelig øynene opp for hvor vanskelig det kan være å komme tilbake til trening etter fødsel, men i samarbeid med en naprapat kom jeg sakte men sikkert i gang. Det som er viktig er å ha fokus på de dype magemusklene, de kan være lett å glemme og ikke minst vanskelig å få kontakt med. Jeg anbefaler virkelig appen Mammamage, som inneholder en hel drøss med gode øvelser, forklaringer og videoer. Her starter du veldig grunnleggende og får gradvis mer avanserte øvelser mens du bygger opp en sterk kjerne igjen. Appen koster 29 kroner, men det er en investering det virkelig er verdt å gjøre! Husk at kroppen har vært gjennom en voldsom forandring på ni måneder, da er det ikke å forvente at den skal være helt fin igjen seks uker etter en fødsel. Selv brukte jeg omtrent fire måneder før jeg prøvde å trene med vekter og løping, og føler selv at jeg i dag har bedre kontroll på kjernen enn jeg hadde før fødselen!

Håper dere fikk svar på det dere lurte på! Ha en super onsdag alle 🙂
 

13 kommentarer
    1. jeg er helt enig med Silje opp her. Du fremmer en ordentlig sunn livsstil, med gode verdier og syn/tanker på mat og trening. Stå på, flott er du!!

    2. Takk for et positivt bidrag i en bloggverden som synes å bli mer og mer preget av det unaturlige og uoppnåelige. Fortsett med din ærlige og fine fremtoning!

    3. Det var stort av, Nora å vise de strekkmerkene o.O Heie til deg som mamma og PT, og ikke minst rett og slett som en kvinne, fordi du har våget tdet! Personlig så ville jeg ikke vært så tapper. Vil bare si fra ved anledning at det er noe som kan hjelpe mye mot strekkmerkene, det er en rynke krem! ja, lefery heter den, men den hjelper så fint mot rynkene at man med suksess kan bruke den på arr og strekkmerker også. Heier deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg