Motivasjonsboost til hverdagsaktivitet

Innlegget inneholder reklame

Det enkleste tiltaket du kan gjøre for å få mer aktiv hverdag, er å øke hverdagsaktiviteten. Hvis du trener tre ganger i uken hjelper det ikke så mye hvis du sitter på rumpa resten av tiden. 30 minutters daglig aktivitet er det som anbefales som et minimum, men det er så enkelt å få inn litt ekstra aktivitet i hverdagen. Gå av bussen et par stopp før, ta trappa i stedet for heisen eler gå en omvei til butikken. Slike enkle grep kan utgjøre ganske mye, hvis du bare bestemmer deg for det. Noen ganger kan det kanskje være vanskelig å motivere seg til det, og nettopp derfor har jeg skaffet meg en Fitbit!  Den er fra Coolstuff, som har alle de ulike Fitbit-modellene. Jeg har hatt min Fitbit Blaze i et par måneder nå, men har ventet med å skrive innlegget slik at jeg har hatt muligheten til å teste den skikkelig først. Nå kan jeg virkelig si at jeg elsker den, og jeg har aldri tatt så mange omveier i hele mitt liv! Jeg har blitt så oppmerksom på skrittene mine, og ikke minst det å knuse alle vennene mine. Jeg er jo et konkurransemenneske uten like, så det å ha daglige og ukentlige konkurranser med vennene mine som har Fitbit øker motivasjonen så til de grader. Jeg har til og med kjøpt Fitbit til flere familiemedlemmer, slik at de også skal komme i gang med å røre seg mer. For hverdagsaktiviteten er så viktig, og så utrolig enkel å gjøre noe med. For de aller, aller fleste av oss har godt av å røre oss enda litt mer enn det vi gjør fra før.

Tights fra Röhnisch / sko fra Inov-8

Jeg har satt meg som minimumsmål å gå 12 000 steg om dagen, men det blir ofte mer. Forrige fredag klokka 23 gikk jeg nesten en time med Guapo, bare fordi jeg var i ferd med å tape ukeskonkurransen mot søskenbarnet mitt. Den dagen endte jeg opp med nesten 25 000 skritt, jeg gir nemlig alt for å vinne! Klokka måler selvfølgelig mye mer enn bare skritt, du får også puls under trening, hvilepuls, registrering av søvn, styring av telefonen og en hel drøss med andre funksjoner. Det jeg liker best er at alt lagres inn i Fitbit-appen, og du får fine statistikker på trening og søvn rett inn på mobilen. Det samme gjelder selvsagt også konkurransene, sånn at du alltid har oversikt over hvordan konkurrentene dine ligger an. Jeg vet ikke hvor mange trilleturer som har blitt forlenget de siste månedene ene og alene for at jeg skal vinne konkurranser.

I går lå jeg så langt bak at jeg dro på med bakkeintervaller for å få opp skrittene mine, og jammen kom jeg meg ikke foran til slutt. Så i går ble det både intervaller og ei styrkeøkt, det må jeg si er en god start på treningsuka. I dag har jeg ikke noen andre planer enn å gå en lang tur, men det er godt mulig det blir noen intervaller igjen hvis jeg havner bakpå. For meg fungerer denne lille saken som en fantastisk motivator i hverdagen, så må du finne ut hva som motiverer nettopp deg.

12 kommentarer
    1. Hei!
      Vet du om fitbiten registrerer sykling som skritt? Sykler mye i hverdagen, og irriterer meg over skrittellere som ikke gir nok “uttelling” for sykling 😉

    2. Hei Nora ☺ Liker veldig godt bloggen din, og fokuset
      På aktivitet i hverdagen. Er gravid selv, og kjenner
      Det går litt mer trått i disse dager. Fint med litt ekstra motivasjon, inspirasjon, og følelsen av positivitet fra bloggen din!
      Går det an å spørre hvilken vogn dere har? Så ut som en vogn som passet godt til turer i marka? Noe jeg gleder meg veldig til å fortsette med, også med vogn 😊

    3. Hei kjempe fin blogg og den ga meg motivajon som jeg skrev i mit innlegg i dag mangler mye av om dagen! takk takk 😉 sjekk gjerne ut min å jeg er het ny her 🙂
      Klem

    4. @anonym: på spinningtimer teller den ikke skritt, men du kan sette den på syklemodus og da får du uttelling. Er også GPS, i allefall på min (fitbit surge)
      Nora: Har du testet pulsmåleren? Jeg synes nemlig at den på surgen min er ganske ubrukelig, kan vise 170 i puls når jeg er helt rolig, eller 90 mens jeg er i oppvarming og begynner å pese litt. Ganske irriterende.

    5. Hvor er bildene tatt? Det så veldig idyllisk ut! Har akkurat flyttet til Trondheim, men sliter med å finne noen fine turveier. Har vært på Ladestien, men det er så langt unna. Bor på Moholt, og har ikke bil. Kan eventuelt ta buss eller sykle da. Men har du noen tips til noen fine turveier i det området?

    6. Cecilie: Jeg har aldri testet Surge, men Blaze sin fungerer bra synes jeg! Testa med både Garminklokka mi og Fitbit på samtidig, og det var et par-tre pulsslag i forskjell men ikke større forskjell enn det. Til å måle på håndleddet synes jeg det var bra jeg!

    7. Lea: Så hyggelih å høre, det gir meg masse motivasjon til å blogge enda bedre 🙂 Vi har Baby Jogger City Elite, den passer helt supert til turer i skogen med vogn. Store og stødige hjul gjør den enkel å trille, så den anbefales absolutt fra meg 🙂

    8. Anonym: Den registrerer ikke sykling som skritt, men du kan stille inn ulike aktiviteter på klokka. Så du kan stille inn på sykkelmodus og få uttelling på det 😀

    9. Maria: Bildene er tatt i bymarka, rett ved Teisendammen 🙂 Jeg er mest i bymarka da jeg bor på Byåsen, men om jeg skal på din side av byen har jeg ofte dratt til Estenstadmarka og startet fra Dragvoll. Det blir jo og et lite stykke fra Moholt, men med sykkel går det jo fint!

    10. Tusen takk for all motivasjom du gir! Jeg begynte å følge deg like før ulrik ble født da jeg selv var høygravid. Nå har jeg akkurat hatt min første treningsøkt på evigheter og er klar for en ny start og få bort de siste gravidkiloene. Fitbiten liger til lading etter en sommer i skuffen. Har blitt lat fordi jeg har fått en sovebaby, men da har jeg no muligheten til å gjoøre noe med det. Takk igjen, du er flink!

    11. Hvor mye koster den fitbit- klokka der? Bruker du heller den på trening enn garminklokka di? Eller bruker du den heller på hverdagsbasis? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg