Fyll opp kjøleskapet

Mandag betyr ny uke og nye muligheter! I forhold til å gå ned i vekt eller fettprosent er kosthold det aller viktigste. Kosthold alene kan stå for så mye som rundt 70-75% av resultatene du får. Det er altså ikke nok å bare være flink med treningen, hvis du slurver med kostholdet. Derfor har jeg i dag tømt skapene for av godisrester, for hvis jeg har det liggende i skapene så spiser jeg det også. Noen har kanskje (forhåpentligvis) bedre viljestyrke enn meg, og da er det strengt tatt ikke nødvendig å tømme skap. Men jeg kjenner meg selv, og vil legge til rette for at jeg lykkes med det jeg har lyst til. Samboeren blir kanskje grinete for at jeg har kastet stratosen hans når han kommer hjem, men det får han bare tåle! Jeg får heller kjøpe inn litt ekstra på lørdagskvelden, for det er ikke sånn at litt sjokolade i helgene er forbudt selv om man ønsker å gå ned i vekt. Men hvis det blir en bit her og en bit der i ukedagene, har det en tendens til å bli litt for mange biter til slutt.

Etter skap er tømt må de selvfølgelig fylles opp, med masse god og sunn mat. Har du gode råvarer tilgjengelig er det så enkelt å ta sunne valg, og det gjør hverdagen så mye lettere. For hvis du først blir sulten og ikke har sunne råvarer tilgjengelig, da er det lett å bare spise det første og beste en kommer over. Derfor er det bedre å være litt på forskudd, fyll opp kjøleskapet med sunne ting du liker! Jeg elsker frukt, meieriprodukter, nøtter, kjøtt og ferske grønnsaker. Derfor fyller jeg opp kjøleskapet med nettopp det, da gjør jeg det enkelt for meg selv å ta sunne valg i hverdagen. Hvis du starter uka di med å gjøre dette, da har du virkelig lagt til rette for ei supersunn uke.




Helt til slutt vil jeg bare ønske deg en sunn og sporty start på uka! Skap deg en fantastisk mandag ♥
 

18 kommentarer
    1. Åå, tusen takk for inspirasjon! Skal selv på storhandling i dag for hele uka, og det var godt med litt freshe farger og en påminnelse om hvor gøy det egentlig kan være å gjøre alt ordentlig! 🙂

    2. Så mye digg! Jeg er så irritert over mine egne matvaner; hva jeg spiser, varierer ikke i det hele tatt før jeg brått er over på noe annet etter noen uker. Middagen varieres alltid da, men utenom det går det i det samme. Nå for tiden er det baconpostei med majones som gjelder, og om noen uker er det vel tilbake på kaviar-kjøret, haha! Har du noen tips til oss vanedyr, som ønsker mer variasjon i kostholdet – også utenom middagen? 🙂

    3. Epler!! Et must å ha liggende om man skulle crave etter noe eller bare trenger noe kjapt etter trening el før middagen f eks;-)

    4. Fine matvarer 🙂 Fargerike og sunne 🙂 Selv hadde jeg unngått kesam varianter med smak, da disse inneholder mye sukker. Men jeg regner med at du vet om det 😉 Selv smaker jeg til med fun saft eller har vanlig kesam med masse deilige bær 🙂

    5. Anne Karin: jeg blander vanlig kesam halvt om halvt med mager kesam – da blir det ikke så mye sukker per måltid men fortsatt med den utrolig gode smaken 🙂

    6. Lurt tips å blande vanlig mager kesam halvt om halvt med de med gode smaker!!Det noterer jeg meg bak øret. Startet snuoperasjon i dag jeg også og har nettopp gjort som deg, tømt skap for fristelser og fylt opp med de gode valgene:)

    7. Jeg hadde nok spist opp, og ikke kastet godteriet, før jeg hadde handlet inn noe sunt… Og jeg hadde “kvælt” kjæresten min om han hadde kasta sjokoladeplata mi! Nesten sant… For øvrig enig i at sjokolade ikke bør være i huset om det ikke skal spises 😉

    8. Så flink du er som handler så mye sunt! Men kanskje litt dumt å kaste godteri, det er jo fortsatt mat. Til og med i Norge er det folk som mangler både mat og hjem…

    9. Trist at du kjøper pink lady-epler når det er høysesong for skikkelig smakfulle gode norske epler som ikke er fraktet halve jorda rundt!

    10. Hei Nora.
      Du har en fantastisk bra blogg, det skal du bare vite. Jeg leser den hver dag for god inspirasjon til en sunn og aktiv hverdag. Tenkte bare jeg skulle gi deg et lte tips slik at du slipper å kaste mat. Få kjæresten din til å gjemme godteriet, eller ta det med ut av huset. Det blir kastet så mye mat i løpet av året, så det hadde vært fint om vi kunne unngått å kaste med vilje.
      Stå på videre! 🙂

    11. Camilla:Tusen takk for det 🙂 Det kunne vi absolutt ha gjort, men kjæreten har faktisk enda dårligere viljestyrke enn meg! Nå er han tynn som en strek, men likevel har han godt av et sunnere kosthold. Så han ville bli med han også, og da måtte alt ut 🙂 Hadde det vært mye hadde vi nok gitt det bort, men halvspiste sjokolader gir jeg ikke bort altså 🙂 Men ellers er jeg helt enig i at vi bør kaste mindre mat 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg