Bort med gravidkiloene

Jeg har vært så frem og tilbake om jeg skal skrive dette innlegget, men her kommer det. Nå er jeg nemlig lei av disse gravidkiloene som jeg fortsatt går rundt med, og jeg har bestemt meg for å fjerne de. Frem til nå har jeg tenkt at det er ikke så farlig, men nå orker jeg ikke lenger. Jeg orker ikke å ikke være fornøyd med kroppen min, fordi jeg vet hvor fantastisk det er å føle at kroppen min ser helt super ut. Det siste jeg ønsker å bidra til mer kroppspress, men jeg synes det må være lov å innrømme at man ikke er fornøyd. Det vil ikke si at jeg synes den kroppstypen jeg har nå er feil, eller at jeg er tjukk – det vil bare si at jeg føler meg vel når jeg ser litt annerledes ut. Jeg har må mitt letteste veid 48 kilo, og på mitt tyngste har jeg veid 94 kilo. Dette er ytterpunkter, og jeg trives aller best midt mellom der en plass. Jeg følte meg spe, svak og tynn på mitt letteste, og svær, treg og tung på mitt tyngste. Men når jeg er der jeg trives, da føler jeg meg sterk, sunn og helt fantastisk. Jeg har ikke noe bestemt antall kilo jeg skal gå ned, for vekt er egentlig ikke det som betyr noe. Jeg vet bare at akkurat den kroppen jeg har nå, den er ikke den kroppen jeg trives best med. Jeg kunne bare fjernet de ekstra kiloene i stillhet, uten å si noe til dere. Men jeg ønsker faktisk å vise dere at det er mulig å gå ned i vekt / fettprosent uten å gå på noen ekstrem slakekur eller diett. For det er nemlig ikke så veldig vanskelig, det handler bare om små justeringer i hverdagen. De siste seks månedene har trening absolutt ikke vært på toppen av prioriteringslista mi, sånn blir det nødvendigvis når man har en baby. Men jeg tror at en glad mamma også gir en glad baby, og nettopp derfor er det viktig å prioritere seg selv også. Til de av dere som eventuelt måtte bli bekymret, så lover jeg at dette ikke skal bli noen slankeblogg. Men det kommer til å komme en hel masse tips om sunn mat og trening som alltid, som vil være nyttig uansett hva ditt treningsmål måtte være. Så det er bare å følge med fremover selv om du måtte ønske å gå opp i vekt, ned i vekt – eller være akkurat der du er. Det viktigste er at du er fornøyd med deg selv, og det gleder jeg meg til å bli igjen!

Nå skal jeg forhåpentligvis få meg en god natts søvn, så jeg er klar til å kicke i gang treningsuka i morgen!

14 kommentarer
    1. Synes det er fint du skrev innlegget! Fødte selv nr 2 for 7 mnd siden og sliter med å gå ned de siste fem kiloene. Grunnen til at dette er stress for meg er fordi jeg heller ikke trives med sånn jeg er nå og at det er kjedelig at halve garderoben ikke passer 🙁 har ikke orket å ta tak i det, men håper nå at jeg vil bli motivert 🙂 hater å trille tur og har en skade i kne som gjør at jeg ikke klarer å løpe så lenge 🙁 Er heller ikke medlem på treningssenter lenger fordi jeg er lei av å være støttemedlem. Håper på inspirasjon på økter man kan gjøre hjemme og i naturen og sunne mattips 🙂

    2. Gleder med til å følge den på den veien. Fikk også baby (nr 3) for 6 mnd siden, og prøver å gå ned de 6 siste kiloene nå…

    3. Gleder meg til å følge med 🙂 fødte for 4 1/2 uke siden og har en del gravidkg som må gå etterhvert !:)

    4. Skjønner godt hva du mener, og synes det må være lov å skrive sånn som du gjør nå uten å få kritikk for at man bidrar til kroppspress. Jeg har selv gått opp en del kilo det siste året, og selv om jeg på ingen måte er feit eller svært misfornøyd med kroppen min, så er nok formen jeg trives og er fornøyd med et par kilo lettere. Akkurat som deg, har jeg tenkt frem til nå at det ikke har vært så farlig, men nå begynner jeg å bli lei av å ikke føle meg helt vel, og har derfor bestemt meg for å gjøre en skikkelig innsats fremvoer for å komme tilbake dit at jeg kan være fornøyd med kroppen min igjen 🙂

    5. Skjønner deg godt! Har selv omtrent den kroppen du har nå, og er virkelig på jakt etter å gå ned i fettprosent (på en sunn måte). Håper jeg får noen flere gode tips av deg!

    6. Jeg ble litt overraska, for jeg var helt sikker på at du allerede hadde blitt kvitt gravidkiloene – du ser jo utrolig bra ut nå (syns jeg iallefall) 🙂 Skjønner veldig godt hvordan det er å ikke trives i sin egen kropp, så syns egentlig det er fint at du er så åpen og ærlig om det!

    7. Jeg heier på deg Nora! Er i samme situasjon selv.. jeg har en gutt på 11mnd og er med deg på veien. Føler meg ikke vel med de siste gravidkiloene, jeg vil føle meg sunn og sterk! Så da heier jeg på oss!

    8. Årh, er heilt enig med deg. Heldigvis så fant eg meg sjølv igjen etter eg sluttet å amme for tre måneder siden. Men kroppen er fortsatt ukul med 11 kilo ekstra som eg virkelig ikkje trives med. Føler meg skikkelig uvel. Mitt barn er 1 år.
      Gleder meg også til å se meg i speile å vikrelig synes at eg er pen og kjenne på god følelse når eg går.

    9. Så enig! Begynte for snart 1 uke siden, med mine 5 ekstra kg som ikke ville bort av seg selv etter fødsel for 3 mnd siden. Det har ikke noe med utseende eller press fra noen kanter for min del, men det har med hvordan man føler seg. Jeg føler meg best på min trivselsvekt, ikke 5 kg over. Lykke til 🙂

    10. Åh takk for fint innlegg! Eg er sjølv der og vil gå ned nokre kilo no etter svangerskapet, men sidan sambuaren min er masse vekke er det vanskelig å kome seg på treningssenteret (barnepass har sinnsjukt dårlige tider mtp soving og måltider på jr). Har du tips til øvelsar eg kan gjere heime som kan stramme opp mage/midje (hater lovehandlesane…)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg