Svetting og røyting

Jeg klaget en del på bloggen under svangerskapet, og jeg trodde at jeg var ferdig med klaging. Men der tok jeg feil, for plagene er jo ikke ferdig med engang babyen er ute! Etter Ulrik ble født har jeg svettet ekstreme mengder, både under trening og ellers. Det i seg selv er jo ganske kjipt, men det som gjør det ekstra ille er at svetten stinker. Jeg stinker. All verdens deodorant og parfyme klarer ikke å skjule lukta, så ille er det faktisk. I tillegg mister jeg så mye hår at det ser ut som en katt har dødd på gulvet hver gang jeg kammer gjennom håret. Enkelte parti er nesten helt skalla, og hvis hårtapet fortsetter i samme tempo kommer jeg ikke til å ha noe hår igjen! Heldigvis virker det som Ulrik er like glad i mammaen selv om jeg lukter og røyter på han. Pappaen hans derimot, er ikke like glad i å ligge inntil meg om natta lenger.


Hvis noen av dere har opplevd det samme og har noen tips tar jeg gjerne i mot de! Hilsen røytende Stinky ♥

32 kommentarer
    1. vet ikke med stanken, men Nisim sin shampoo mot hårtap funket for meg etter svangerskapet. Så søt Ulrik er 🙂 liten nisse <3

    2. Sånn var det for meg også etter fødselen. Hadde så mye vann i kroppen da jeg var gravid og det tok flere måneder før alt var borte😅. Det blir bedre etterhvert:) og håret gror ut igjen også:D støtter shampooforslaget i kommentaren over👏.

    3. Svetten har jeg ikke opplevd, har født 2 barn. Men hårtapet derimot har jeg opplevd. Mistet helt sykt med hår med nr 2!!! Det var helt grusomt. Nå er lille 13 mnd, og håret mitt har endelig vokst ut igjen! Hårtapet mitt sluttet når han var rundt 8 mnd gammel

    4. Kan skrive under på den med hårtap! Har aldri hatt så store viker som da lillemor var 4 mnd, og pigghår som kom ut igjen! Det kalles ofte ammehår, men det kommer uansett om man ammer eller ikke. Det er pga hormoner under graviditeten, som regel røyter man mindre mens man er gravid også mister man det håret som man skulle mistet mens man gikk gravid i tiden etter fødsel. Forferdelig irriterende spør du meg!

    5. Slet med hårtap selv! Med tynt hår og litt viker fra før så ble det jo enda verre under amming. Men nå er minsten 10mnd og det er endelig ute og beg få litt lengde igjen! Begynte med B-vit da jeg var 6mnd på vei… Spiste de til boksen var tom… Når baby var kansje 4-5-6mnd… 🙂 hjelper d også! Uansett!! D kommer tilbake!!! Jeg hadde tynnere hår enn deg, og somregel merker du d best selv! Vi ser lite forskjell 😉

    6. Hei Nora. Min gode venninne som er frisør fortalte meg at under graviditeten røyter vi nesten ingen ting. Men etter barnet kommer så mister vi all håret vi skulle ha mistet under graviditeten og det vi normalt mister. Så i en nokså lang periode etter barnet er født har vi altså dobbelt så mye hårfall. Trøsten er at det stabiliserer seg etterhvert.

    7. Svettingen er nok på grunn av at du hadde så mye vann i kroppen under svangerskapet 🙂 I tillegg er det normalt å være litt varmere i kroppen når man ammer. Så det går nok over skal du se 🙂

    8. Ang svetten, husker jeg selv var ekstremt varm hele tida. Selv på vinteren! Det var skikkelig pes. Det finnes en deo på apoteket som fjerner lukt og gjør så du svetter mindre. Nå husker ikke jeg hva den heter, men samboern har brukt den. Den fungerte. Men ga stygge flekker på klær deSSverre. Når det gjelder hårtap så slet jeg med d samme. Du oppdaget kanskje at du hadde veldig fint og tjukt hår i svangerskapet? Da er det nemmelig sånn at man omtrent ikke mister hår. Men etterpå, ja da skal man miste alt det håret man egentlig skulle mistet mens man gikk gravid. Dessverre så har jeg av erfaring (er gravid med nr3) at plagene ikke vil gå over før det har gått ett års tid. Så hold ut:) håret vokser ut igjen, å du blir ikke skalla 🙂

    9. Stop 24 fra apoteket demper svetteproduksjonen. Nå har aldri jeg vært gravid, men det er helt normalt å svette mer etter graiditeten, det gir seg som regel etter 7-12 måneder.

    10. Vann. Du har nok mye væske i kroppen som skal ut. Er helt vanlig dette, og man merker det best når man får barn på våren, og når sommeren er her og det er varmere generelt. 🙂 Så tenk positivt. All dritt skal ut 😉
      Og svette. Noen har stinkende svette etter svangerskap. Dette går seg til også 🙂
      Frisører har gode produkter for håravfall. 🙂

    11. Jeg kjenner meg sånn igjen! Røyter helt sinnsykt mye nå og helt siden fødselen så svetter jeg mye mer enn før.. Dusjer to-tre ganger om dagen jeg nå, hehe 🙂 Ingen tips dessverre – har lest at det går over..? 🙂

    12. Yerka mot svette. Man får kjøpt det hos gode parfymeri og muligens også apotek. Brukte det i tenårene – det hjelper virkelig 😊

    13. huff, høres ikke noe gøy ut! Kanskje hvis du begynner å ta badstu fast en gang i uka eller noe, at man får svettet ut litt? Jeg aner ikke altså men kanskje det kan være litt til hjelp? 😀

    14. Åh ja, svett som ei våt fille. Jeg sov med et stort håndkle under meg om natten de første 6 månedene. Jeg gikk kun i sorte underdeler for jeg var så redd for å få svettemerker på buksene/skjørtene mine (ikke jeans da). Jeg ble nesten sprø! Det luktet litt mer enn vanlig, men ikke så mye at dusj x2 ikke hold det i sjakk. Fikk veldig høye viker ca 4 måneder etter fødselen og det tok ganskel lang tid før det grodde til igjen. Da fikk jeg verdens teiteste pannelugg he he he. Hvis du får bare flekker ville jeg kanskje spurt legen om det er noe som hjelper. B-vitamin? For min del balanserte kroppen seg generelt veldig bra rundt 9 mnd etter fødsel – det er lys i tunnelen 🙂

    15. Jeg fikk en liten gutt i april, og har selv kommet i den forbaskede røyteperioden! Jeg snakket med en frisør om dette, og hun sa at det kan hjelpe å få i seg ølgjær og/eller jern. Vet ikke hvordan dette er ift amming, men dersom det ikke gjør noe – så er det jaggu verdt å prøve!

    16. Hårtapet gir seg ca når han er 6mnd, men på meg tok det 3år før det vokste ut langt nok til at jeg kunne klippe alt håret like langt!! Håper ikke det tar like lang tid denne gangen, har allerede fått viker… :O (min lille jente er født samme dag som Ulrik)

    17. På apoteket selger de verdens beste deodorant. Den skal bare brukes et par ganger i uka, og du svetter aldri mer (nesten). Det har gjort undere for kroppslukta til kjæresten. :)) Husker dessverre ikke hva den heter.

    18. Jeg mistet ekstreme mengder med hår, fikk viker… Gikk på apoteket og kjøpte hårtapshampoo, husker ikke merket. Men denne gjorde virkelig susen og det stoppet ganske fort 😀

    19. De har en god deodorant ( stop 24 (ekstra sterk)) på apoteket, eneste som hjelper mot sterk svette lukt under armene. Ville også startet umiddelbart med høye doser B vitamin for å stoppe håravfallet, da håravfallet er forårsaket av mindre doser b vitamin etter fødsel.

    20. Hei Nora! Jeg har slitt med svette, og svettelukt nå mens jeg ammer 😏 Litt sunnere tips enn den sterke stop 24, er å bruke litt natron direkte på våt hud. Det er det eneste sol har stoppe lukta for min del, litt om morgen og kveld. Funker krutt!👍

    21. Jeg har fått masse hjelp av homopaten min, da jeg også har PCO. Jeg anbefaler deg å kutte hvete, melkeprodukter og diverse frukt som mango og banan. Heller ikke mer enn to egg to ganger i uken. Han anbefalte meg også og ta d-vitamin tilskudd. Dette har gjort mirakler for meg på symptomer og vektnedgang også. 🙂

    22. Jeg ville vært forsiktig med å følge tipset til Mia uten å undersøke nærmere. En ting er å teste natron på huden, eller å ta B vitamin som andre foreslår. Noe annet er å endre kostholdet sitt helt uten nærmere forklaring på hvorfor og hva de varene man skal kutte gjør med kroppen. Håper ingen her inne er så korttenkte at de bare følger et tips fra Mia/en homopat uten å sjekke mer først :p

    23. Jeg svetter enda jeg Nora! Men tips til bra deo: Elizabeth Arden Green Tee deodorant! Du får kjøpt den på enkelte parfymeri, den har krem konsistens. Den tar svettlukta. Hårtapet stopper plutselig på dagen. Jeg var bombesikker på at jeg skulle bli skalla med den farta håret falt av i. Tror det sto på i ca 3 mnd, så stoppet det bare en dag, og det var masse hår igjen:) Men jeg røyta baller på str. med en tennisball hver gang jeg dusja! wæææ….

    24. Hei Nora! Kjenner meg godt igjen på begge punkter! Jeg trodde ikke det var mulig å svette så mye! Datteren min er 6 mnd nå, svettingen har heldigvis gitt seg. Tror det avhenger av hvor mye vann du hadde i kroppen under svangerskapet!
      Ang hårtap, hadde jeg problemer med det før jeg ble gravid også. Jeg har prøvd det meste på markedet. Siste jeg prøvde(går på nå) er ølgjær tabletter! Fåes kjøpt på helsekost butikker;) gått på det i cirka 2 mnd, og vikene er tettet igjen. Har enda tynt hår midt på hodet, men har trua at ølgjær pillene snart kicker inn der også!

    25. Tusen, tusen hjertelig takk for tips til dere alle sammen! Nå har jeg laget meg ei liste og skal prøve alt – så krysser jeg fingre og tær for at ting blir normalt igjen snart 🙂

    26. Jeg ville startet med å gå til lege for å sjekke hormonbalansen og stoffskiftet. Og selvfølgelig pratet med legen om dette er normalt. Sporty mamma 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg