hits

Prosjekt pullups

13.07.2016 - 20:28 13 kommentarer

I går prøvde jeg pullups for første gang på en hel evighet, og jeg klarte omtrent en halv repetisjon. Det var faktisk klin umulig å komme seg helt opp! I stedet for å bruke strikk kjørte negative repetisjoner, altså at jeg senker meg rolig ned fra stanga i stedet for å dra meg opp. Jeg klatrer opp til den øverste posisjonen med haken over stangen, og kontrollerer kroppsvekten min på vei ned.  Det høres kanskje lett ut, men jeg LOVER at dette er en tyngre enn det høres ut som. Gjenta dette 4-5 ganger, og kjør gjerne pullups 2-3 ganger per uke. Prøv å heng litt lengre for hver eneste gang, og jobb deg opp mot 30-40 sekunder. Da bør du være i stand til å klare den første repetisjonen på egenhånd. Dette er mitt beste tips til alle som ønsker å klare pullups selv, eller økte antall repetisjoner i øvelsen. For å øke antallet legger du til en negativ repetisjon som den siste repetisjonen i hvert sett. Da tar du altså den/de repetisjonene du klarer på egenhånd først, og senker deg rolig ned etterpå. Jeg elsker jo pullups, og har bestemt meg for å klare det igjen innen så alt for lang tid. Derfor starter prosjekt pullups nå, så lover jeg å hyle ut når den første repetisjonen sitter!

Ryggen min er utrolig stiv etter gårsdagen, men det er ikke bare der jeg kjenner det. Jeg kjørte nemlig et supersett for bakside lår/rumpe jeg er veldig glad i. Bruk en ball, og plasser hælene på ballen samtidig som kroppen ligger strak. Trekk beina inn til deg, samtidig som du holder hofta oppe. Det skal du kjenne godt i baksiden av lårene! Etter 10 repetisjoner med denne øvelsen kjører du direkte 10 glutebridge med beina på ballen. Jeg kjørte tre sett totalt, det var nok!

Jeg avsluttet med pushups, som kan gjøres lettere ved å gjennomføre de eleverte. Motsatt blir de tyngre ved å elevere beina, pushups er en øvelse som kan varieres i det uendelige og gi veldig god treningseffekt! Det var økta jeg kjørte i går, og i dag skal kroppen få styrkefri. Det trenger den, så kjører jeg heller på igjen i morgen!



 

13 kommentarer

Thea

13.07.2016 kl.20:44

Tøffe deg! Jeg bruker å kjøre øvelsen for bakside lår i romaskinen :-)

Camilla

13.07.2016 kl.21:06

Hei Nora!

Takk for en superbra blogg med masse inspirasjon.

Jeg jakter for tiden min første pullup, men jeg føler ikke jeg kommer noe nærmere å klare en på egenhånd uansett hvor mye jeg trener. Du må gjerne skrive mer om hvordan du trener for å bli i stand til å ta en pullup. Jeg heier på deg! :)

Fitnessnora

15.07.2016 kl.12:21

Camilla: det er ikke annet enn akkurat den fremgangsmåten jeg beskriver nå :) negative reps 2-3 ganger i uka, og legg de aller helst først i økta hvis det å klare pullups er førsteprioritet !

Susanne

14.07.2016 kl.07:50

Hei (: har ett lite spm som jeg håper du kan svare på(:

Jeg har vondt i halsen og ørene, men har ikke feber. Har du noe tips til hva man kan gjøre da, i form av trening? Synes du man bør gå på tur da? Eller er det en annen treningsform som fungerer når man ikke føler seg helt bra? Synes det er utrolig vanskelig å være syk, og kun ligge i sengen hele dagen. Føler kroppen min ikke har nytte av det og at muskler forsvinner med en gang. Hva er dine tanker rundt trening og fysisk aktivitet når man ikke er helt frisk? Digger bloggen din, og synes du er en kjempestor inspirasjon! Du er skikkelig flink! Klem

Sandra

14.07.2016 kl.11:12

Bloggen din er mer inspirerende enn noen gang, Nora! Da du var utrolig godt trent før graviditeten, så var du så langt fra der jeg var, mens nå får vi se hvordan du bygger opp styrken igjen nesten fra scratch. Veldig interessant å følge med på, og det gir meg masse motivasjon!

Anniken

14.07.2016 kl.11:40

Elsker bloggen din, og får virkelig mye inspirasjon av deg :)

Synøve

14.07.2016 kl.11:52

Håper du skriver under på Sunn Fornuft-plakaten!

http://sunnfornuft.unitedbloggers.no/disse-stotter-sunn-fornuft-plakaten/

Tgl

14.07.2016 kl.22:13

Jeg skal ikke være hater , bloggen din har masse inspirerende bilder å mye mat tips men helt ærlig så inneholder nesten all maten din sjokolade eller pizza søtsaker av masse forskjellige ting å du bruker en header som er stikk motsatt bilder du legger ut nå . Jeg forstår ikke helt bloggen selv om du skriver bra å ha har inspirerende bilder men fitness what ?

Fitnessnora

15.07.2016 kl.08:48

Tgl: meningen med bloggen er å fronte en sunn livsstil, og vise at du kan spise ting som pizza nettopp fordi det er sunt :) og hvis du blar deg tilbake i arkivet vil du se at pizza og desserter har jeg spist på oppkjøring til konkurranser også ;)

14.07.2016 kl.23:24

Dette skal jeg prøve... Har en drøm om og få det til.

Skal gå bort og prøve en negativ nå!!

Fitnessnora

15.07.2016 kl.12:20

Anonym: herlig :D

Camilla Acklam

15.07.2016 kl.13:02

Takk for gode tips! Pushups har alltid vært et problem for meg. :)

22.07.2016 kl.00:21

Elsker chinups og pullups selv! Greier bare førstnevnte da, men det kommer seg! Det er jo en stor fordel å gå ned i vekt dersom man har litt til overs, om man ikke greier en eneste. Verdt å nevne!

Lykke til med fremgangen :-)

Skriv en ny kommentar