6K & slynge

Denne spreke lørdagen startet med en god frokost før vi la ut på løpetur. I dag ble det 6 kilometer, så det går gradvis oppover! Etter løpeturen ble slynga hengt opp i klessnora, og kroppen fikk en liten styrkeøkt også. Slynger er perfekt til ferietrening, tar ikke stor plass, veier nesten ingenting og kan brukes til mye. Det koster ikke alt så for mye heller, jeg synes alt med slyngetrening er helt supert. De fleste treningssenter har også slynger, så her her noen tips til øvelser til dere.

Bulgarske utfall er ekstra tunge i slynge. Plasser det ene beinet i slynga, og strekk det samme beinet bakover. Husk å ha god holdning i overkroppen, og fokuser på at belastningen skal ligge på det fremste beinet. Det ser kanskje enkelt ut, men jeg kan garantere at denne er tung!

Slynge (-25%) fra Abilica / tights (-55%) fra 2XU / sko fra Reebok


Knestående superman / superwoman er en øvelse som utfordrer kjernen. Start på knærne med hendene i slynga, og legg deg fremover mens du strekker armene slik at de former en V. Her er det viktig å stramme magen gjennom hele øvelsen, slik at du ikke svaier i ryggen. Jo lengre du kommer ned mot bakken desto tyngre vil øvelsen bli.


Pushups i slynge er en finfin øvelse, her er det også viktig å tenke på at du ikke skal svaie i ryggen. Som i øvelsen over vil det også her bli tyngre jo lengre ned mot bakken du kommer. Det er enda  en av tingene som er så fint med slyngetrening, at det er så enkelt å justere tyngden på øvelsene.


Ettbeins knebøy i slynge er ikke bare en god øvelse i seg selv, men også en fin måte å trene seg opp til å klare samme øvelse uten slynge på. Jeg har ikke sjans til sistnevnte, og derfor er denne øvelsen midt i blinken. Løft det ene beinet og sett deg godt bak, så langt ned du klarer. Press deg opp igjen ved å bruke beinet som står i bakken, og tenk at du skal bruke armene minst mulig.


Roing i slynge må selvfølgelig også være med,  en super øvelse for ryggen.

Sånn så altså lørdagsøkta mi ut, og nå skal jeg virkelig ta lørdagskveld med god samvittighet etter ei knakende god treningsuke! Det håper jeg alle dere gjør også, lørdagskvelder er til for å nytes ♥

2 kommentarer
    1. Hei! 😊
      Elsker at du legger ut slike treningsprogram som er mulig å gjennomføre uten så mye utstyr. Gleder meg til å kunne ta disse i bruk om en stund, da jeg må vente noen uker til siden jeg fødte for 14 dager siden.
      Jeg mener å huske du skrev at du skulle skrive et innlegg om trening av bekkenmusklatur som du fokuserte på etter fødsel? Men jeg finner ikke dette. Jeg skulle gjerne hatt litt inspirasjon til øvelser som kan gjøres, utenom knipeøvelsene. Det er jo fryktelig kjedelig å trene bekkenbunnen, men det å jo gjøres. Det hadde og vært veldig kjekt om du kunne skrive litt mer om dine erfaringer med opptrening etter fødselen, syns det er lite å finne om den perioden mellom fødsel og seks uker fra alle kilder 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg