Seks uker med Ulrik

I løpet av de siste seks ukene føles det som om det har skjedd mer enn det har gjort hele livet frem til nå. Det er helt rart å tenke på hvor mange følelser og enorm glede en sånn liten skapning kan gi. Så er det nesten enda rarere å se hvor mye Ulrik har utviklet seg fra den dagen han kom til verden og frem til nå. Jeg har jo alltid vært glad i menneskekroppen, men etter graviditeten og fødselen sitter jeg igjen med en enda fascinasjon for den fantastiske kroppen vår. At min kropp har gitt meg Ulrik, det gjør meg enda mer glad i kroppen min og gjør at jeg vil ta enda bedre vare på den.

Nå har jeg ikke så mye erfaring med å være mamma eller babyer generelt, men likevel vil jeg si at Ulrik er en fantastisk snill baby. Alle babyer er kanskje snille, så det blir kanskje mer rett å si at han er veldig rolig og enkel å gjøre tilfreds. Han gråter bare når han vil ha mat, og ammingen har gått veldig bra. Det virker ikke som noen matvarer gir han vondt i magen, og han legger på seg veldig fint. Fra å veie 3155 gram ved fødselen er han nå nesten fem kilo, og det er så godt å se synes jeg! Babyer skal jo være lubne, litt som små michelin-menn med bilringer på både armer og lår. Det begynner han å få nå, og blir bare søtere og søtere for hver dag som går. Han har også begynt å løfte hodet sitt, feste blikket på oss og smile. Første gang han så på meg og smilte begynte jeg å gråte, han var så utrolig fin der han lå. Det er så morsomt å få litt respons fra han, at han faktisk kan vise at han koser seg. Det er ingen tvil om at jeg koser meg, det er så herlig å være hjemme med han om dagene. De få gangene jeg må være borte fra han stresser jeg som en gal for å komme hjem igjen, selv om jeg vet at han klarer seg helt fint. Så lenge jeg har pumpet melk er han jo glad og fornøyd, så det er nok verre for meg enn det er for Ulrik. Han vil helst ha kroppskontakt hele døgnet, så jeg har blitt så vant til å ha han i armene at det føles helt rart uten.

Jeg løy forresten da jeg skrev at han bare gråter når han vil ha mat, jeg glemte at han hater å bade. Det tror jeg er det verste han vet, og hyler fra det sekundet vi dypper han ned i vannet til han er tørr igjen. Derfor er jeg veldig spent på hvordan det skal gå når vi begynner med babysvømming, men forhåpentligvis blir han vant til det etterhvert. De to-tre første ukene slet vi litt med døgnrytmen, men nå har det heldigvis gått seg til. Det er jeg glad for, nok søvn gjør at jeg har masse overskudd og energi til å bruke på den lille godklumpen min. Vi har det virkelig så fint, Ulrik er helt perfekt på alle mulige måter. På slutten av graviditeten min var jeg helt sikker på at han kom til å bli enebarn, men den tanken har jeg slått fra meg for lenge siden. Det blir noen år til, men jeg er helt sikker på at jeg har lyst til å oppleve dette flere ganger. Det er alt for fint til å la være ♥

22 kommentarer
    1. Åh det er så herlig å lese <3 med alle hormonene i kroppen kommer det små tårer i øyekroken her. Jeg gleder meg SÅ mye til å møte gutten min i magen. Bare 88 dager igjen til termin! <3
      Håper han liker vann bedre når dere begynner med babysvømming 🙂
      ha en fin dag Nora 🙂

    2. Hihi, det er så gøy å høre hvordan dine tanker i forhold til barn har forandret seg, fra før fødsel og etterpå. Ikke rart du er forelsket, for en nydelig baby du har 🙂

    3. Jenta mi hatet også å bade. Men vi dusjet med henne isteden fram til hun var veldig våken å kunne ta i ting. Da ble det mer morro å bade også. Har du badekar selv kan du bade sammen med Ulrik. Da er han tryggere! Min Thea skrek fordi hun ble liggende i “åpent farvann”. Det ble for utrygt å ligge å sprelle i vannet uten å treffe noe med armene og bena.

    4. Min lillemann er 8 uker på torsdag. Jeg begynte også å gråte da han smilte til oss første gangen, det er det fineste jeg har sett i mitt liv! Veldig godt å endelig få responsen man har ventet på. Gutten vår liker å bade, men hater å komme opp fra badebaljen. Et tips er å la Ulrik få “fotfeste” og ha gjerne en klut over magen/brystet så han ikke er så naken.

    5. Jælpes mæ……ha de gått sæks uka aillt. Bra at dåkk har de fint og gått sammen. Nyt tia, deinn går fort. Om ei ukes ti har æ ei som bli myndig og minstemann ska konfirmeras om en mnd. Ty itj de e læng sia dæm va små…..men de rare e at æ bli itj gamlar fordi om ongan væks te…..

    6. Elsker bloggen din! Selv om jeg ikke helt deler din store i Interesse for trening, gir du meg veldig inspirasjon med mat. Du er superflink til å lage så mye god mat!
      Syns også det er veldig rørende å lese hvor mye du elsker mammarollen, det virker som dere koser dere veldig som en familie! Det er fint å se 😊 Ønsker deg en flott dag!

    7. Fine Ulrik, og fine mammaen:)
      Et tips i forhold til badinga kan også være å prøve med varmere vann. Min første gråt også hver gang vi badet han, inntil vi økte badetemperaturen med noen grader. Da ble det slutt på gråtingen, og han har elsket å bade siden 🙂

    8. Du er så flink til å formidle tanker og følelser! Jeg har faktisk blitt litt rørt i hvert eneste du har skrevet siden Ulrik ble født. Er så fint å lese at du koser deg som mamma 🙂

    9. Jenta mi skrek også når vi bada henne i 37 grader. Så prøvde vi med litt kaldere vann, ca. 35 grader og da gikk det helt fint 🙂 Synes selv det svir litt på huden når vannet er 37 grader.

    10. Hei Nora. Det er kun ei uke mellom gutten våre. Tobias kom 8.mars. 🙂 Jeg leser at de er ganske like. Her er det kun gråt når han er sulten og når han skal bade. Synes dette er så trist. Og ikke minst uvant, storebror Trygve elsket å bade. Så er det mildt sagt en ny opplevelse.
      Kos deg med søte Ulrik.

    11. Så utrolig koselig å lese! Jeg venter også en liten en, og når jeg hater graviditeten og alle dumme “bivirkninger” som følger med, så tenker jeg på hvordan det ble for deg da Ulrik ble født. Alt er verdt det <3

    12. Blir så glad, og litt rørt, når jeg leser Ulrik-innleggene dine 🙂 Og ikke minst når du allerede har forkastet tanken på at Ulrik blir enebarn 😉 Husk at neste svangerskap kan bli mye lettere enn sist 🙂
      Angående skrekken for bading: Det tror jeg går over. Men som noen skriver, pass på at han føler seg TRYGG, og kjenner at han har “støtte”. Vet ikke om du bader HVER dag, som mange gjør. Unødvendig ofte, synes jeg. Vanlig vask holder i massevis, til “daglig”.

    13. Så heldig du er som har en så snill baby:) Det må du nyte! Selv har jeg en som er så mye misfornøyd at det er til å bli gal av.. Byturer er et mareritt! Du gikk forbi oss to ganger i fjordgata forrige uke, og begge gangene vræla ungen min! Først på vei ut av bilen, så på vei inn i bilen:p Da var jeg så sjalu på deg og alle andre jeg hadde møtt med barnevogn UTEN hylende baby i på den korte turen fra Trondheim fysikalske og ned dit. Men det er rart hvordan mammahjertet fungerer. Samme hvor mye han gråter og sliter meg ut, så er han jo best i verden, akkurat som du føler om ditt barn som ikke gråter 🙂 Vi e heldige som får være mammaer!

    14. Tk: Åh, da vet jeg hvem du er! Nå som jeg har blitt mamma får jeg helt vondt av å høre babygråt uansett om det er Ulrik eller noen andre som gråter. Så det stakk litt i mammahjertet da jeg gikk forbi dere husker jeg 🙂 Men du har jo helt rett, de er gullegode selv om de gråter eller ikke. Krysser likevel fingrene for at din gjør seg ferdig med hyling nå, sånn at du slipper de neste årene 😀

    15. Hei! spør deg bare rett ut jeg nå, håper det går greit.
      Hvordan har det gått med graviditeten, og etterpå med amming, med tanke på silikon i puppene? Jeg vurderer veldig (!) å ta silikon ettersom jeg er nærmest flat, men har ikke barn, og kommer til å vente ca 5 år med det siden både jeg og partner studerer. Har lest at de anbefaler å vente til etter man har fått barn, noe jeg syns blir veldig lenge å vente! Blir veldig takknemlig om du har lyst til å svare på dette 🙂
      Nyt tiden med fineste Ulrik <3

    16. Hei, et lite bade-tips er å prøve forskjellige temperaturer i badevannet. Datteren min bare hylte når vi badet henne. Så fant vi ut at hun liker seg i 36 grader:)

    17. Hei 🙂 Gratulere med en fin liten gutt! 🙂 Badetips fra meg er å prøve ut litt varmere vann, mine 4 små likte å få litt varmere enn 37 gr å det å på en måte vugge han ned i vannet kan hjelpe sånn at han ikke bare blir puttet brått ned. En vaskeklut på magen å at du holder grepet under hodet og rundt hans venstre arm så han føler seg trygg. Jeg har aldri brukt våtservietter på mine da de var baby, jeg vasket de under rennende vann i håndvasken med sebamed såpe fra apoteket å da holdt jeg baby over høyre arm sli at de hang over å jeg holdt de ned i vasken å det esker de, å det er lurt å bruke myke engangskluter som du kan vri opp i vann til å fjerne det verste avføring med før vask. Brukte baneum hermal og jordnøttolje i badevannet til mine, de var aldri tørr eller sår i stumpen! Pakk han godt inn i mykt håndkle å pass på å ikke bade han når han er altfor trøtt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg