Havrecookies med banan

Søndag er den perfekte tur- og bakedagen, derfor slo jeg til med sunne og gode havrekjeks i dag. Vi skal ut på tur med lillesøster straks, og da skal disse pakkes med på tur. Smakfulle og fulle og god energi, det er supert på tur! Jeg har laget en hel drøss med oppskrifter på havrekjeks tidligere også, det som er spesielt med denne er at den inneholder kun “vanlige” ingredienser. Det vil si ting en får kjøpt på vanlig butikk, uten helsekostprodukter. Banan fungerer jo helt supert som naturlig søtningsstoff, og kan ersatte sukker/sukrin i mange oppskrifter. Disse ble virkelig gode, og for å lage 20 kjeks trenger du:

3 store bananer ♥ 180 g havregryn ♥ 40 g kokosmasse

80 g mandler ♥ 1 egg ♥ 2 ts kanel ♥ en klype salt

Mos bananene med stavmikser, før du tilsetter havregryn og bruker stavmikseren videre til havregrynene har blitt litt finere. Grovhakk mandler, og tilsett resten av ingrediensene. Bland røra godt sammen før du fordeler på et bakepapirkledd stekebrett. Bruk to spiseskjeer for å forme til kjeks, røra skal være litt klissete. Jeg er overbevist om av kjeksene blir enda bedre med litt hakket mørk sjokolade i, det var opprinnelig planen min men jeg orket ikke å gå inn på en trang søndagsåpen butikk med barnevogn. Men neste gang jeg lager disse blir det definitivt med litt sjokolade i. De er veldig gode uten også altså, men absolutt alt smaker jo bedre med sjokolde i! Stek midt i ovnen på 200 grader i 25 minutter, før de avkjøles på rist.





Kjeksene smaker ekstra godt med iskald melk og kaffe til. Nå skal vi komme oss ut i sola, ønsker dere alle en sprek søndag!

11 kommentarer
    1. heiv meg over oppskriften med en gang jeg så det, tenkte det måtte være perfekt til en dag på tentamen i morgen. de var så sykt gode. nå gjelder det bare å holde fingrene unna til i morgen 🙂

    2. De ser helt nydelige ut! Disse bare må jeg prøve! Men jeg er ikke noen reser på kjøkkenet og lurer derfor på hva kokosmasse er? Er det kokosflan? Olje? Melk? Sorry teit spørsmål! Må ellers bare si at det er veldig gøy å følge deg! Du er en inspirasjon🎉

    3. Skal lage de kjeksene nå, de ser kjempegode ut!
      Bør jeg oppbevare dem i kjøleskap eller på benken over natten?

    4. De så fantastisk gode ut! Skal jeg lage i morgen 🙂 Bare lurer på hvor mange kalorier og karbohydrater det befinner seg i en kjeks? Sånn ca?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg