Chilimarinert svinefilet og mammamage

Som jeg nevnte i gårsdagens blogginnlegg spiste vi middag hos mamma og pappa i går, og der fikk vi servert chilimarinert svinefilet med ovnsbakte grønnsaker. Det var noe av det beste jeg har smakt på lenge og jeg spurte selvfølgelig mamma om oppskriften med engang, for denne retten ville jeg dele med dere. Selv om mamma er fantastisk flink på kjøkkenet var ikke dette hennes oppskrift, men den er hentet fra Trines matblogg. Jeg må bare tipse dere om den likevel, for den var dødsgod og sunn. Oppskrift og fremgangsmåte finner dere her for dere som har lyst til å prøve selv, anbefales virkelig av meg!

Innlegget inneholder sponsede lenker

Ingen dag uten trilletur, og i dag er nye 6,5 kilometer med trilling gjennomført. Det er verdt å gi to tomler opp for, det er jo så fint vårvær om dagen! Av trening er det mest trilling og trening av bekkenbunn / dype magemuskler om dagen. Jeg prøver litt øvelser innimellom med kroppsvekt, men det er mest fordi det kjennes godt å gjøre øvelser jeg ikke har hatt mulighet til å gjøre på lenge grunnet bekkenløsningen. Jeg har jo følt meg i tipptopp form etter fødselen, og siden alt har gått smertefritt med Ulrik kunne jeg for min del ha satt i gang med trening uken etter fødsel. Jeg vet at det er mange som meg der ute, som er veldig ivrige på å komme i gang med trening så raskt som mulig. Men det er faktisk en grunn til at de anbefaler minimum seks uker etter fødsel, og mange kan trenge lenger tid enn det også. Enkelte kan selvfølgelig være klare før den tid også, her er det viktig å huske på at vi alle er individuelle. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke er god nok på det med opptrening etter graviditet, og derfor tok jeg kontakt med sertifiserte mammamage-trenere på Optimal Bevegelse. De skal følge meg tett fremover, så kommer jeg ut i trening igjen så fort som mulig selv om magemusklene mine ikke er helt klare enda. Så her hjemme blir det mange “kjedelige” øvelser nå, men det er så viktig! Hvis en har diastase (separerte magemuskler) etter en graviditet kan det føre med seg mange problemer, og derfor anbefaler jeg virkelig å få sjekket magemusklene etter fødsel før en kjører på med vanlig trening igjen. Nå går jeg rundt med en Abhealer rundt magen, den ligger likt som de dype magemusklene og gir god påminnelse på å aktivere disse. Med god hjelp er jeg forhåpentligvis er jeg tilbake i styrkesalen snart, men jeg skal ha full kontroll på kjernen først!

Kompresjonstights fra 2XU finner dere her (-31%)


En som er glad for at det blir mye trilling er Guapo, han får jo være med masse på tur hver dag. På det nest nederste bildet så jeg nå at det vises skikkelig godt at den høyre puppen min er mye større enn den venstre! Av en eller annen grunn er den alltid størst, og har alltid mest melk i seg. Jeg trodde ikke det ville vises så tydelig for andre, men der tok jeg feil gitt! Hvis noen har tips til hvordan jeg kan jevne det ut blir jeg glad, mye man ikke vet som nybakt mamma. Hoi – dette ble et langt innlegg, sånn er det når jeg har mye på hjertet. Klapp på skuldra til dere som har lest hele!
 

12 kommentarer
    1. Om du ammer mer med den minste puppen så øker melkeproduksjonen og dermed mengden melk og da blir den i teorien større! 🙂 Lykke til, du er kjempe flink å trene! 🙂 🙂

    2. Det er bare sånn det blir. Har ammet tre barn og opplevde det samme alle tre gangene. Men puppene ble heldigvis ganske like etter at jeg var ferdig med ammingen.

    3. Tror det er mere vanlig enn man tror, jeg hadde det slik med mitt første barn for 2,5 år siden, og det ble slik nå også. Jeg har nå en sønn på 2 uker og venstre bryst er mye større enn høyre, var samme siden forrige gang også. Prøver å amme oftere på høyre for å øke produksjonen så forskjellen på de ikke blir så stor :p Nydelig gutt du har, og fantastisk fin tid å ha baby på med tanke på masse fine trilleturer 😀

    4. “100 år” siden jeg ammet, og jeg husker ikke om det var noen særlig forskjell på puppene den gang. Nå derimot, er det godt synlig forskjell, både i størrelse og plassering (ha,ha). Men stort sett bare synlig i avkledd tilstand, og de gjorde jobben sin den gang det var bruk for dem 😀

    5. Hei Nora! Din kommentar til dopingavsløringene på kaliber den siste tiden?
      Denne idretten er jammen meg lite ren

    6. Her er venstre puppen større enn høyre pga jeg ammer mye mer fra den 🙂 Tror det er normalt altså! Får ikke dreisen på ammingen på høyrepuppen og baby foretrekker venstre.
      Du ser flott ut! Her er det 6 uker etter fødsel, men legen anbefalte å vente enda noen uker med å gå på step-timer og hoppe og sprette. Tar ingen sjanser! Som deg følte jeg meg helt super etter fødselen, men som du sier er det en grunn til at man anbefaler å vente med treningen! Det har skjedd mye med kroppen selv om man føler seg helt fin igjen.
      Kos deg videre med baby!!

    7. Hei, jeg har ammet to barn og begge gangene har jeg hatt mest melk i høyre pupp. Sånn er det bare 🙂 Nå er jeg gravid med nr 3, og regner med jeg får mest melk i høyre pupp igjen.

    8. Tilby den mindre puppen først? 😊
      Ammehjelpen.no fant jeg veldig god hjelp i med førstemann!😊

    9. Hei Nora! Jeg følger en del blogger skrevet av kvinner på din alder. Jeg vil gjerne fortelle deg at jeg synes du er et fantastisk sunt forbilde. Du forteller om livet slik det er, og du viser at selv om du fokuserer på Ulrik sitt beste og hva du vet er god måte å heles på etter en fødsel, så innrømmer du likevel at du ikke synes det var så fett å være gravid og synes det er vanskelig at kroppen har forandret seg. Du hiver deg ikke over en slankediett eller sprengtrener selv om du savner kroppen slik den var før. Du viser så mye refleksjon og modenhet. Og du viser ambivalente lesere at det går an å kjenne på et slik kroppslig ubehag uten å handle på det.
      Og du! Du er fantastisk flott, og for noen sterke muskler du har i kroppen din.

    10. Jeg har også samme problemet, mer melk i høyrepuppen. Tror det er fordi den et ‘best’ å amme med, mest behagelig for meg fordi jeg er høyrehendt. Og ligger på den siden om natta, selvom jeg prøver å amme med annenhver pupp om natta og. Likevel liker babyen også høyre best. Men tror det vil hjelpe å tilby venstre først, hvis du ammer med begge til hvert måltid.

    11. Som flere anbefaler ville jeg ammet hyppigere på den “minste” puppen.. Om han bare tømmer ett bryst på ett måltid kan du jo ta to måltider på rad på den “minste” puppen.. Men hør med ammehjelpen.. De kan du sende mail til å de svarer kjapt. 🙂 Du har en fin blogg. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg