Proteinrik moussaka med søtpotet

Denne fredagsmiddagen var helt fantastisk god, så jeg måtte bare dele den med dere med en eneste gang. Moussaka har jeg alltid vært glad i, men det er flere år siden jeg har spist det sist. I dag fant jeg ut at jeg måtte lage min egen variant, og den ble virkelig en suksess! Til 3 personer trenger du:

600 g karbonadedeig ♥ 1 løk ♥ 1 kinesisk hvitløk ♥ 1 boks hermetiske tomater ♥ 3 søtpoteter

2 ss tomatpure ♥ en stor boks cottage cheese ♥ 3 ss melk ♥ ost ♥ krydder

Start med å steke karbonadedeig sammen med finhakket løk og hvitløk. Her kan du gjerne bruke litt ekstra krydder, jeg brukte chili, kajennepepper, salt og oregano. La det surre seg godt sammen, til du står igjen med en tykk kjøttsaus. Vask søtpoteten og skjær den i tynne skiver. Cottage cheese og melk moses sammen med stavmikser, slik at blandingen er helt fri for klumper. I en ildfast form legger du først kjøttsausen, før du fordeler søtpotetskivene jevnt over. Deretter smører du blandingen av cottage cheese over, og setter formen inn i ovnen på 180 grader i 20 minutter. Etter disse minuttene har gått tar du formen ut, og topper med ost før du setter formen inn igjen i nye 20 minutter eller til osten har smeltet. Gjerne server med salat og tzatsiki, så har du virkelig en fantastisk god fredagsmiddag!



Med det ønsker jeg dere alle en super helg!

9 kommentarer
    1. Anbefaler faktisk et lite dryss av kanel i kjøttsausen når du lager moussaka, da får den den typiske moussaka smaken! Ble overraska selv, men det er veldig godt! Vi snakker så lite som 1/4 -1/2 teskje 🙂

    2. Nam, dette må jeg prøve! 🙂 Og slenger meg på tipset om kanel! 😉 Prøv det på tacokjøtt, pastasaus og i pizzasausen 😀
      Spent på hvordan Ulrik reagerte på løken, eller er du så heldig at han ikke får magevondt av den? 🙂 Elsker løk og hvitløk, så en ting jeg ikke ser frem til med å få unger er å måtte unngå det :/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg