Amming & silikon

Jeg har fått utrolig mange mailer med spørsmål om hvordan det går med ammingen siden jeg har silikon, og derfor tenkte jeg bare å lage et eget innlegg om det. Bare så det er nevnt var jeg 18 år da jeg tok operasjonen, og kunne jeg ha reist tilbake i tid så ville jeg ikke ha gjennomført den. Men det kan jeg jo ikke, og derfor er jeg stuck her med alt for store pupper som de er fylt opp av både silikon og melk. Makan til upraktiske greier, og fint er det heller ikke! Heldigvis gjør de jobben sin likevel i form av melkeproduksjon, så det er mer enn nok mat til Ulrik. Det eneste jeg merker er at jeg er avhengig av å amme ofte, for hvis ikke blir det fort plassmangel. Det er ingen fare for at silikonet skal gå i melken på noe vis, så det er helt trygt å amme selv etter en slik operasjon. Det er jeg ufattelig glad for, jeg hadde blitt knust om en dum avgjørelse da jeg var 18 hadde stått i veien for å kunne amme barnet mitt. De fleste som har tatt silikon får til det med amming, men det er naturlig nok litt høyere risiko for at det skal bli komplikasjoner. En generell regel er at jo større protesene er, jo mer påvirkning vil de ha på ammingen.

Slik sitter vi mange timer i døgnet, han vil nemlig spise konstant. Han har allerede lagt på seg mye, og det gleder et mammahjerte. Jeg føler meg veldig heldig som får til å amme han, det er jo så utrolig koselig samtidig som det har mange fordeler for Ulrik. Jeg håper dette var beroligende for flere der ute som allerede har silikon, og som kanskje skal få barn snart. For de av dere som eventuelt vurderer å ta en slik operasjon vil jeg i det minste anbefale å vente til etter eventuelle barn har kommet til verden. Da får en jo noen ekstra år å tenke på også – og kanskje finner man ut at det faktisk ikke er nødvendig med silikon likevel. Jeg skjønte det desverre for sent, men kanskje kan jeg være med å påvirke noen der ute. Nå er det en liten en som vil ha mat igjen, jeg tror han må ha arvet matlysten fra mammaen sin!

 

19 kommentarer
    1. Her har jeg en liten A cup som ble til en C når jeg fødte…Men jeg kan si at det er plassmangel her å selv om jeg ikke har silikon.

    2. Hei, kan du ikke skrive et innlegg ang fødebaggen ? hva som du ikke kunne klart deg uten og hva som ikke ble brukt
      Skal selv snart få barn i mai

    3. Kristin: Det tviler jeg ikke på! Litt dårlig formulert av meg i innlegget kanskje, men for mange med silikon blir det enda mer plassmangel enn vanlig 🙂 Nå vet jeg jo ikke hvordan det ville ha blitt for min egen del uten silikon, jeg har jo aldri prøvd noe annet 🙂

    4. Åh.. For en nyydelig liten prins du har! Gratulere så masse til dere begge 🙂
      jeg er selv veldig spent, har selv silikon. men ammet første uten, nr 2 er på vei og med 65 i som bh størrelse er jeg spent på om amming kommer til å gå, og hvilken størrelse man ender opp med..
      Har du gått opp mye i størrelse etter all melken kom? 🙂

    5. Går det an å ta ut protesene igjen, da? Synd å angre på noe sånt. Jeg angrer på en tatovering. Jaja, shit happens!

    6. Nydelig liten gutt! ☺️ Gratulerer!!! Kan jeg spørre om hvor mange gram du har i hvert bryst? Jeg er nemlig litt bekymret for akkurat dette temaet 😜

    7. Først av alt må jeg få si gratulerer så masse med lille sjønne Ulrik 🙂
      Jeg har fulgt deg en stund for å få hjelp med treningsmotivasjon og kosthold, og da jeg fant ut at du skulle ha baby i samme måned som meg så ble det ekstra inspirerende å følge deg i svangerskapet også:) Takk for mange gode tips på veien!
      Jeg har ei jente fra før, og etter jeg fødte henne så syntes jeg det var så ufattelig kjedelig å gjøre bekkenbunnstrening,så det ble lite med det. Har tenkt å skjerpe meg denne gang, men er redd jeg kommer til å gå i samme fella på nytt.
      Det hadde vært VELDIG meningsfylt for meg(og sikkert mamge andre nybakte mødre) hvis du ville ha lagd et innlegg der du viser hvilke bekkenbunnsøvelser du gjør hjemme, i tillegg til annen vanlig trening. Det hadde hjulpet så masse å få tipsene fra deg, istedenfor å måtte google seg frem til noen gamle innlegg som inspirerer og motiverer lite.
      Takk for masse bra innlegg og for at du er den du er Nora. Massse lykke til videre i permisjonstiden, og nyt. Tida går så alt for fort med de små.

    8. Har fulgt bloggen din siden første gang du skulle stille i fitness, og HERLIGHET SÅ KOSELIG innleggene du poster for tiden er! Er selv student, ikke klar for barn eller noe sånt (så litt utenfor “målgruppen”, men koser meg allikevel utrolig mye med innleggene du skriver for tiden. Og selvfølgelig: GRATULERER! <3 Han ser nydelig ut!

    9. Så koselig å se at du ammer 🙂 Jeg koste meg VELDIG med ammingen, 13 måneder med førstemann og 18 måneder med nr to (selv om mange insisterte på at jeg burde slutte lenge før…) Med nr to var det bare kveldskos-amming de siste månedene, og så en dag bestemte jeg meg for at NÅ var det slutt. Etter opphold EN kveld angret jeg (savnet det) og prøvde igjen den neste kvelden. Da ville hun ikke ha!!! Krise (for meg), men jeg kom over det 😀
      Glad for at du advarer mot silikon også. Alle burde hatt flere år på baken (og puppen) før de gjør noe sånt. Man tenker ofte mer “fornuftig” når man blir mer voksen.

    10. Jeg har hatt så lyst til å spørre deg om dette, siden jeg ikke “kjenner til” noen andre med silikon og barn. Så nå ble jeg veldig glad for å lese dine erfaringer 😀 jeg mistet dessverre følelsen i deler av nippelen etter min operasjon, så er redd for at jeg ikke får til å amme 🙁 men har samtidig ganske små innlegg, så jeg håper likevel at det vil gå bra 🙂

    11. Jeg lurer bare på hvordan følelsen av å amme er? Brystvorter er jo ganske følsomme osv. Høres sikkert sykt teit og ekkelt ut, men om de blir berørt (av kjæresten) så blir man jo litt opphisset,VEIT det ikke vil skje når det er en helt annen situasjon med barn altså. Men bare hvordan er følelsen? Er der vondt, litt ubehagelig eller bare koselig og naturlig? 🙂 håper du svarer, lurt såå lenge på dette og det skremmer meg litt her jeg er 3mnd på vei.

    12. Hej Nora! Gratulerar med lillen:) Tips: hvis det er slik du sitter og ammer hele dagen, kan jeg tipse om ammepute! Det er så deilig og man kan slappe av i skuldrene:) Håper Forøvrig du nyter å være mamma<3

    13. Mie: tusen takk 🙂 jeg bruker ammepute til vanlig, den ble bare glemt akkurat da vi skulle ta bilde. Uten den tror jeg skuldrene mine ville ha falt av allerede 😀

    14. Så bra at du får til å amme, det gjorde jeg også, selvom vi hadde andre problemer hele veien så ammet jeg frem til 15 mnd!
      Det er jo nå produksjonen din er på fullt gir og lager grunnlag for tiden videre! Bare å fortsette å tilby ofte, det er helt normalt! Men det visste du kanskje 😊
      Kos deg masse videre i denne fine, slitsomme tida! 😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg