Søtpotetpai med kylling

Hei dere! Jeg har desverre ingen baby å vise frem i dag, fullmånen hjalp tydeligvis ikke. Men jeg har en skikkelig god oppskrift på søtpotetpai, det er ikke verst på en helt vanlig tirsdag det heller. Den falt veldig godt i smak hos alle her i huset, så jeg tror virkelig ikke dere kommer til å angre hvis dere prøver denne! Her starter du med å lage bunnen, da trenger du følgende ingredienser:

750 g søtpotet ♥ 200 g siktet speltmel ♥ 2 egg ♥ salt og pepper

Kok søtpoteten og fjern skallet. Mos den med stavmikser, slik at du får en jevn og glatt søtpotetmos. Tilsett resten av ingrediensene, og kjør med stavmikser til alle ingrediensene er godt blandet sammen. Da er paibunnen ferdig og klar til å fordeles i paiform. Den er relativt klissete, jeg brukte derfor en slikkepott for å få fyllet jevnt. Sett inn i ovnen på 200 grader i omtrent 20 minutter. Mens paibunnen står i ovnen kan du lage klart fyllet. Dette kan du i stor grad variere selv, men i dag besto paifyllet mitt av dette:

1 dl melk ♥ 4 egg ♥ 450 gram kyllingfilet ♥ grønnsaker ♥ krydder  

Stek kyllingfileten først, med krydder av ønske. Kutt opp grønnsaker, jeg brukte paprika, cherrytomater, rødløk, ruccola, hvitløk og chili. I en bolle pisker du egg og melk, sammen med krydder. Jeg brukte salt, chili og kajennepepper. Fordel kjøtt og grønnsaker over paibunnen, før du heller eggeblandingen over. Her kan du gjerne ha litt ekstra grønt på toppen også. Sett inn i ovnen på samme temperatur i omtrent 30 minutter, slik at eggeblandingen har stivnet. Server gjerne med en frisk salat, så har du virkelig et godt måltid foran deg!


Vel bekomme!

8 kommentarer
    1. Kan trøst dæ med at fullmånen ikke hjalp hær heller.. Hadd termin 21/2! Så føle med dæ for tida!:p krysse fingran for dagan fremover!:) Lykke t!:)

    2. Jeg kom over denne oppskriften via Side2 i dag, og måtte bare prøve den ut da jeg hadde en haug med søtpotet hjemme. Moren min tåler ikke poteter så denne måtte vi teste ut! Vi byttet ut kyllingen med karbonadedeig og ruccola med spinat og den ble kjempe god! Alle syntes den smakte kjempe godt 🙂

    3. Åh, lagde denne paien med en venninne i går kveld, og den ble kjempe god!! Hadde planer om å ta bilde og tagge deg på insta, men vi var så sultne når paien var ferdig at vi kastet oss over den før vi rakk å tenke på å ta bilde… Hehe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg