Stripping og strekkmerker

I dag er jeg nysgjerrig på å høre deres meninger / opplevelser når det kommer til stripping. Stripping i sammenheng med svangerskap er alt annet enn det man normalt forbinder stipping med, for dere som lurte på det. I slutten av et svangerskap er stripping noe en jordmor kan gjøre for å utvide livmorhalsen ved å tøye og dra litt i den. Hvis stripping utføres for tidlig kan det medføre noen ubehagelige bivirkninger, og det er derfor jeg håper å gå litt hjelp fra dere angående dette. Jeg er i uke 38 nå, og jeg vet at stripping normalt ikke utføres før uke 40. Men jeg er så ufattelig lei, så klar for å bli ferdig med dette svangerskapet og villig til å prøve det aller meste akkurat nå. Derfor har jeg så utrolig lyst å spørre jordmor om stripping på mandag, men jeg er samtidig redd for å gjøre de siste ukene verre for meg selv enn de trenger å være. Derfor blir jeg utrolig glad hvis dere som har prøvd har lyst til å dele erfaringene dere har med meg. I mellomtiden prøver jeg mange av kjerringrådene jeg komme over, som å spise kanel. Jeg kan ikke påstå at jeg tror det kommer til å fungere, men siden det smaker godt er det verdt forsøket likevel!

Innlegget inneholder sponsede lenker


Som jeg har nevnt til dere tidligere har jeg fått masse strekkmerker på lårene på grunn av vektoppgangen under svangerskapet. Jeg trodde aldri i min villeste fantasi at jeg skulle legge ut bilde av de, og da mener jeg virkelig aldri. Etter et besøk hos Injeksjonsspesialisten i går har jeg forandret mening. Jeg fikk nemlig med meg en strekkmerkekrem fra Medicalia, som jeg smurte på to ganger i går. Når jeg våknet i dag tidlig fikk jeg nesten sjokk, fordi de hadde blitt så mye bedre etter allerede en dag. Jeg tok bildet under i dag, og som dere kan se er det fortsatt ille. Men det var virkelig mye verre i går, så da kan dere se for dere hvordan det faktisk var. Noen synes strekkmerker er noe å være stolt over, at det er tigerstriper som beviser hva kroppen har klart gjennom et svangerskap. Det er fint at noen tenker sånn, men det gjør absolutt ikke jeg. Jeg tenker at babyen er nok bevis på hva kroppen har klart, jeg trenger ikke å ha strekkmerker for å vise det frem. Derfor er jeg så glad for at det faktisk finnes hjelp mot det, og når det har blitt så mye bedre allerede så gleder jeg meg bare til å se hvor bra det kommer til å bli fremover. Og hvis noen skulle lure, jeg har på meg shorts på bildet det bare vises ikke fordi magen er i veien.


Jeg fikk også med med en del produkter til ansiktet også, huden der er nemlig heller ikke så fin for øyeblikket. Det er normalt for gravide å slite litt med hudproblemer på grunn av endringer i kroppen, men hvis produktene for ansiktet fungerer like bra som strekkmerkekremen vet jeg at det er ingenting å bekymre seg for! Nå skal jeg se den femte episoden av Suits sesong fire på rad, jeg har jo mammapermisjon og kan være så lite produktiv jeg bare vil om dagen. Så mens jeg ligger her på sofaen håper jeg dere har lyst til å dele strippe-erfaringer med denne utålmodige frøkna!

76 kommentarer
    1. Jeg vil anbefale å strippe! Jeg gjorde ikke det og jeg gikk 14 dager over termin 😂 Så jeg ble satt på drypp for å få i gang rier. Fin fødsel men ble veldig utålmodig 🙂

    2. Jeg prøvde ikke dette. Men en venninne som hadde termin dagen før meg gjorde dette. Min erfaring fra henne er at dette var vondt og hun ble bare mer stresset for når fødselen skulle starte. Det hele endte med at jeg fikk dagen før henne. Jeg lever i den troen på at babyen kommer når den er klar ikke når vi er lei. Men siste ukene er tunge. Prøv allikevel å nyt dem. Det blir andre “boller” når ungen er ute.

    3. Jeg ble strippet to uker før termin. Å det angret jeg på, det førte til en uke med riehelvete! Gikk med mega vonde rier en uke uten at jeg fikk noe større åpning, neste svangerskap skal jeg absolutt ikke bli strippet. Du er sikkert lei av å høre det hehe men la kroppen jobbe selv.

    4. Jeg gikk til modningsakupunktur fra uke 36 og 1-2 ganger i uken frem til fødsel. Fødte i uke 39+4, men om det var akupunktur som hjalp vet jeg ikke. Var som deg veldig utålmodig på slutten, men den siste uken gjorde jeg ikke stort annet enn å ligge på sofaen å slappe av og prøvde å lade batteriene til det som var i vente. Jeg har tro på at å slappe av var det som satte i gang. Det er en veldig spennende tid å gå sånn og vente og jeg ønsker deg masse lykke til 😀 fødsel er det mest fantastiske jeg har opplevd, på godt og vondt. Ingenting slår å få babyen sin i armene etter 9 mnd. Men nyt den siste tiden så godt du kan, og prøv å hvil som best mulig. Klemmer fra meg

    5. Jordmora mi ville ikke strippe før uke 40, takk og lov pga det var veldig smertefult og satt i gang mye vondt men ingen virkning.
      Ikke hør på alle kjerringråd, jeg og brukte mye kanel og det fikk heller guttungen til å bli rolig og måtte ha sjekk, og nå tåler jeg ikke kanel.
      Masse lykke til 😄

    6. Slike strekkmerker fikk jeg uten å være gravid, men pga hormonforstyrrelser.. Mine er lite synlige, men tok tid, hvis den kremen er effektiv skal jeg og prøve den når jeg blir gravid!

    7. Jeg hadde 2 cm åpning når jordmor gjor det på meg. Dette var på en fredag og han lille var ute på mandag. Jeg og mannen kjørte masse i en veldig humpete vei søndags kveld, seriøst 2 timer etter det startet riene mine! Kan ha vært tilfeldig også da, men ganske kult! Fødte 9 dager før termin, dette med 2 mann. Og med første 5 dager før termin. Lykke til!

    8. Her får mannen trå til å bidra. Han bør utnyttrs regelmessig da mannens sperm inneholder stoffer som bidrar til modning av livmorhalsen. Jeg utnyttet mannen i slutten av svangerskapet og 24 timer senere startet fødselen;). Ellers anbefaler jeg avslapping, slik at du e uthvilt til at det braker løs, for da er det greit å ha fulle batterier 🙂 masse lykke til, håper du får en fødsel helt etter boka 😃

    9. Marit: Det som er så synd er at han håper ungen kommer på overtid! Vi driver jo med oppusing av hus, så han vil gjerne ha det klart før ungen kommer. For min del vil jeg bare bli ferdig med svangerskapet uansett hvor vi bor, så vi er litt uenige på akkurat det der. Og han har desverre fått med seg at sæd inneholder stoffer som kan sette i gang fødsel, så han flytter seg til andre siden av stua hvis jeg så mye som prøver å se på han 😛

    10. Jordmoren min nektet å strippe meg. Ender som regel mest med vondt og maserier uten noe hell. Ungen kommer når den er klar uansett hvor lei man er.

    11. Ikke gjør det…. Heller ta deg noen akupuktur timer. Mye bedre… Å bli er veldig ubehagelig og en får bare plagsomme blødninger og det er ihvertfall plagsomt om du blir strippa nå hos jordmora. Ellers er neste tips… Tålmodighet eneste å gjøre dessverre. Lykke til.

    12. Hohoho, så han vil heller ha hormonella devil i hus i to uker ekstra? Hadde det vært mannen min så hadde jeg truet med å finne annen villig donor😂 Er nå litt over ett år siden jeg var i samme uke og like lei av alt som het svangerskap, og det blir ikke noe småsøsken her i huset på enda en stund for å si det sånn. Å være gravid er verdt alt, men fy fader det er pyton mens det står på. Kan føde hvilken dag som helst, bare jeg slipper å være gravid først😂

    13. Hahaha, ler godt av svaret ditt til Marit ovenfor, Nora 🙂 Ser for meg kjæresten din når du hinter om hjelp til å fremskynde fødselen 😉 Lykke til den siste tiden! Du er kjempeflink!!

    14. Modningsakupunktur og kremt, sex hvor han kommer inni deg 😉
      Fødte 3 dager etter akupunkturen. 11 dager før termin 🙂

    15. Det eneste rådet jeg kan gi deg fra mitt ståsted er å la kroppen få masse hvile så du er klar for en fødsel 🙂 jeg tror ikke noe spesielt hjelper annet enn å være tålmodig og få masse masse hvile, ta livet helt med ro. Med min første var jeg utålmodig, men da hun kom i uke 37 var jeg så sliten og full i angst da jeg skjønte at dette faktisk var ganske vondt. Med nummer to fikk jeg slappe godt av siste delen og jeg hadde en helt vidunderlig fødsel, jeg fikk 3 grads rift men det kjente jeg ikke noe til og kunne født igjen dagen etterpå. Tro meg, å slappe av er alfa omega! Har du ventet sååå lenge kan du vente litt til 🙂 stripping kan gjøre ventetiden enda lengre, og med vondter i lang tid før fødsel er man ikke opplagt til å få nyte den store opplevelsen det faktisk er 🙂 lykke til!

    16. Da jeg var i uke 38 prøvde jeg noen kjerringråd. Jeg tok en skje med kastorolje, stimulerte brystvortene og hadde sex med orgasme. Samme dag hadde jeg også spist en kanelbolle. Da natten kom kjente jeg murringer i magen, men sovnet videre, etter to timer våkner jeg av at vannet går. Jeg leste etterpå at det advares mot kastorolje. Min fødsel tok utrolig lang tid. Lykke til!

    17. Hei. Ser flere nevner akupunktur, som jeg også tenkte å tipse deg om i første omgang. Jeg er gravid uke 37, og begynte med fødselsforberedende akupunktur i uke 35. Hun som utfører akupunktur på meg har veldig god erfaring med dette og flesteparteb hun har hatt har født før termin. Denne typen akupunktur trenger ikke bare å sette i gang fødselen tidligere, men den hjelper deg å få mer energi til fødsel samt at du jobber bedre med riene og får den lengden pp fødselen med 2-4 timer. Dette er det utført forskning på, så hvis du søker det opp kan du lese mer om det der:)

    18. Men masse sex om man orker, det kan hjelpe til i modningsprosessen. De sier at mannens små kan gjøre stor forskjell og faktisk gjøre fødsel enklere også 🙂

    19. Trude: Ja jeg vet at akupunktur skal fungere, har fått min første time i morgen så er veldig spent på om det har noen effekt 🙂 Jeg krysser fingrene!

    20. Eg blei strippet fleire gang, de to første ei uka før termin, uten noe effekt. Tredje gangen eg blei strippa kjente eg umiddelbart at det hadde effekt, fikk blødning ganske så fort etterpå og murringene startet etter bare noen timer. Samme kvelden fikk eg modningsakupunktur og en time etterpå kom riene. Lillegutt kom til verden morgenen etter 🙂 grunnen til at eg ble strippet uka før var på grunn av svangerskapsforgiftning, og de ville at eg skulle komme i gang selv uten medikamentell igangsetting pga seteleie på lillegutt 😉

    21. Ble strippet 1 uke på overtid, tok ca 5 min så startet riene.
      Har prøvd alt av kjerringråd for å få igang fødsel med begge mine uten hell.
      Men sex er det eneste som skal fungere 😉

    22. Tiltrer råd om akupunktur. Jeg gikk til nålebehnadling fra uke 37, fikk hjelp til å få litt ro i kroppen, avspenning og sove bedre. Min akupunktør ville ikke sette nåler i de punktene som kan sette i gang fødsel før jeg nærmet meg termin, men da jeg var 39 uker satte han målene sine, og ungen ble født under 24 timer senere. Jeg elsker akupunktur!:-) Det er også forsket på og vitenskapelig bevist at fødende som har brukt fødselsforberedende akupunktur får en raskere fødsel!👍

    23. Hei, rolig og behagelig gravid masasje og modningsakupunktur etterpå gjør susen. Og på kveldstid gå litt intensive gåturer med motbakke. Funker råbra!

    24. Jeg var moden, hadde 2 cm åpning og ble strippet 2 uker før termin. Fikk litt sterkere kynnere i noen dager og litt blødninger før det roet seg. Så skjedde det ikke mer før baby kom med keisersnitt på termindato 🙂

    25. Hei:-)
      Jeg blei strippa 40+5 og dagen etterpå starta det, hadde ingen smerter eller noe etter at jeg blei strippa og frem til det starta. Det eneste jeg merka var at jeg var så trøtt hele dagen etterpå/samme dag som fødselen startet.
      For min del var det ikke vondt å bli strippa, var ute å gikk en lang tur etter det;-)
      Masse lykke til, fødselen er som en kjempe har treningsøkt;-)

    26. Skjønner veldig godt at du begynner å bli lei og klar for å møte lille hjertegullet! Min erfaring er at babyene sjeldent kommer før de er klare for å møte verden! Og stress og utålmodighet er mest bare slitsomt for Mamman.. Slapp av, nyt den siste tia med babyen i magen ( du kommer faktisk, tro det eller ei til å savne magen) og samle krefter! Å bruke tid og energi på kjerringråd er mest bare bortkastet! Modningsakupunktur er deilig, så det anbefales 🙂
      Lykke til når det endelig braker løs, det er en mektig og
      heftig opplevelse!
      Hilsen (nybakt) 3barnsmamma

    27. Jeg har født prematurt begge gangene, men riene startet rett etter uvanlige aktiviteter begge gangene, første gangen ved melkespannkasting, 2 gangen ved jogging i bratt motbakke med barnevogn😜

    28. Hei. Jeg anbefaler det ikke! Jeg gjorde det med nr 6 for å få henne før julaften. Fredag 13 des kl 10.30 strippet jeg. Holdt på hele helgen og hun kom søndags morgen. Sykt vond og stressende fødsel. Min værste fødsel av 6 stk. Best det får starte naturlig om du klarer å vente:) tvi tvi og lykke til:) Gled deg og kos deg masse masse:)

    29. Hallo Nora!
      En super blogg som jeg er innom med jevne mellomrom, og nå kanskje litt hyppigere siden jeg nå er gravid. Jeg har lyst til å fortsette med styrketrening sånn som jeg ser du har klart. Føler ikke at de på mitt treningssenter har så mye kompetanse om gravide derfor spør jeg deg. Før var det veldig mye fokus på at man skulle unngå bukpress på trening. Jeg er veldig usikker, og har fått litt ulike svar. hva tenker du? Jeg har noen øvelser i programmet mitt med bukpress, føler de øvelsene gjør mye godt.
      Lykke til med siste innspurt på svangerskapet:)

    30. Ikke prøv noen kjerringråd som kan være skadelig, i alle fall! En skikkelig orgasme kan sette i gang fødselen, ja! Og DET klarer du å fikse alene 😀

    31. Fire uker maks igjen. Av hele livet. Tro meg – la naturen gå sin gang. ikke tull med det, du kommer til å angre. Jeg har fått tre og alle over termin. Jeg vet du er lei, men jeg lover deg at det plutselig er over. Og da er det glemt! Helt sant!!!

    32. Jeg har blitt strippet med begge mine 5 dager før termin. Begge ganger startet fødselen etter noen timer.

    33. Jeg var like utålmodig 🙂
      Fikk modningsakupunktur de to siste ukene og ble strippet på termin. Jordmora på termin kunne se at jeg var moden nok til å strippes og alt for moden til å få ballong.
      Ble lagt inn på observasjonsperioden avdelinga på termin dato og fikk igangsettingstabletter. Ble vel 3 runder med tabletter før vannet gikk av seg selv kl 23 og riene startet kl 01. Gutten var ute kl 14:15 en dag etter termin.
      Vi hadde en trasig start. Han satte fast på slutten av fødselen. Det gjorde at han mistet oksygen og bæsja på vei ut i tillegg til at han svelga en del fostervann med barnebeken sin i som gjorde at han fikk infeksjon. Vi var på intensiven i 1 uke. Men cpap, sonde og antibiotika. Var en helt jævlig situasjon.
      Jeg er ganske sikker på at jeg stresset fram fødselen og at gutten ikke var klar for å se verden helt enda. Angrer veldig på det i dag selv om jeg har en veldig frisk gutt nå:) denne gangen skal svangerskapet få gå sin naturlige gang, de kommer til verden når de er klar 🙂
      Masse lykke til Nora! Jeg husker følslsen som om det var i går! Håper virkelig du får en mye bedre fødselsopplevelse enn meg 🙂

    34. Jeg ville ikke ha strippet nei, heller akupunktur. Et svangerskap er jo fullgått i uke 40, så jeg ville nok ha smørt meg med tolmodighet. Forstår du er lei på slutten nå, men nyt tiden alene og sov når du kan/klarer.

    35. Jeg ble strippet med begge mine graviditeter. Opptil flere ganger! Det kan gjøre j…..lig vondt men kommer helt an på hvor hardt de går ut, de som gjør det. Tviler veldig på at jordmor i det hele tatt vil gjøre det på deg når det er 2 uker til termin..! Og i verste fall fører det bare til masse mase rier og vondt. Jeg fikk nine barn 9 og 12 dager på overtid og vet det er super kjedelig å vente den siste tiden, men NYT tiden du og mannen har nå alene før den nye sjefen kommer! 🙂 Og jeg prøvde alle kjerring råd i boka, ingenting som funka på meg.. Måtte bli satt i gang med begge to 🙂 Lykke til!

    36. Jeg ble strippet av 2 jordmødre (en på læring) 6 dager før termin, og endte opp med masse maserier i 4 dager før det ble rolig igjen. Jordmor var heeelt sikker på at jeg ville gå i fødsel fordi jeg hadde avflattet livmorhals og litt åpning, men sånn gikk det ikke. Endte med keisersnitt på termin pga seteleie, men jeg gikk aldri inn i fødsel. Som andre skriver over, la heller naturen gå sin gang om du kan, tror at stripping vil ha en effekt hvis kroppen er klar for fødsel! Det kan jo hende at du bare ender med maserier og ekstra stress.. Lykke til!!

    37. Må si meg enig i flere over her som sier at babyen kommer når den kommer – og ikke minst når du slapper av. Jeg ville ikke strippet, med så mange erfaringer over her som tyder på at det egentlig bare er mest vondt. Hadde jeg vært deg hadde jeg tenkt at disse siste ukene var HVILEuker. Da er han her fortere enn du tror. Jeg var å veldig utolmodig siste ukene og prøvde alt av kjærringråd. Når jeg slappet av kom hun <3
      Du kan jo ha sex å la sæden få virke litt inni deg. Vet ikke om det var tilfeldig men avslapping og sex hjalp her 😉

    38. Jeg fikk modningsakupunktur den dagen jeg var 38 uker (fredag)på vei. Tvang typen til å ha sex dagen etterpå(lørdag) samme kveld fikk jeg rier. Og Mandag klokken 22:33 var han ute 🙂 Verdt å prøve. Jm strippet meg også vet 2cm. Det satte fart på riene ikke åpningen

    39. Hej,
      Om nu stripping är detsamma som hinnsvepning på svenska så tycker jag inte du behöver vara så rädd för att be om det. Det kan enbart göras ( hinnsvepning i alla fall) som livmordertappen mognat och böjt sig fram. Har den gjort det så har det ju faktiskt redan börjat hända saker. Jag gjorde ett test på hinnsvepning 9 dagar över tiden. Gick väl sådär, men dagen efter så kom hon. Hade inga problem efter hinnsvepningen så jag tror det va en knuff på vägen. Lycka till med allt! 🙂 / Karolina

    40. Jeg gikk til modningsakupunktur og ble strippet av jordmor 2 dager før termin. Jeg var helt avslappet (jordmor kommentere dette) og det var ikke vondt. Hadde da 2 cm åpning og fikk tegningsblødning etterpå. Slimproppen gikk på kvelden og hun ble født natt til lørdag (dagen før termin). Dette var tredjemann. Jordmor sa at de stripper ikke hvis man ikke er moden eller nærme termin.

    41. Dadler har faktisk dokumentert effekt på at fødselen kan bli lettere og raskere da de inneholder noen stoffer som etterligner hormonet oxytocin som får igang sammentrekninger / rier. http://www.fitpregnancy.com/pregnancy/labor-delivery/three-surprising-tips-easier-labor
      Jeg ELSKET dadler da jeg gikk gravid, spiste dem hele tiden, og jeg kunne virkelig ikke hatt en bedre fødsel <3 rask, startet med rier rundt 08 på morgenen, sykehuset ved 15 tiden, vannet gikk en halvtime etter og han var ute litt over 18 🙂 og gøy da det faktisk er forankring i forskning og ikke bare tåpelige kjerringråd der noen tilfeldigvis spiste noe med kanel i før fødselen startet og det da selvfølgelig er kanelen som gjorde det ;p dog kan jo hende da 😉 lykke til!! Det går så fint 🙂 gled deg 🙂

    42. Stripping gjør vondt!!!! Hadde ingen effekt på meg, men kanskje det hjelper…. Men det er en ting som hjelper, og det er det din kjære som må hjelpe deg med… Opp i køya med dere!!! Sæd har visst dokumentert virkning for å få fart på sakene! Masse lykke til! Spennende tid dere har i møte! Bare husk å slapp av så mye du kan den siste tiden, du har hardt arbeid foran deg med fødsel og tiden etter:-)

    43. Jeg ble strippet, uten effekt, men det kom heller ingen ubehageligheter av det så det kan jo være verdt å gjøre det, i bestefall kan det hjelpe fødselen i gang og det er jo helt greit i uke 38. Jeg synes ikke stripping var vondt. Jo litt ubehagelig med romsteringen oppi der er det, men ikke vondt.
      Jeg fikk MAAAAAASSSSEEEEE strekkmerker på magen. De var sånn som du viste på låret, røde og tydelige. Jeg fikk også en del løshud siden jeg hadde to veldig tette svangerskap hvor siste endte med keisersnitt. Jeg har faktisk tatt en mini bukplastikk etter dette. Noe som var helt nødvendig da det bare ble verre desto mer jeg trent. Det trenger du mest sannsynlig ikke. Poenget var at strekkmerkene er der fortsatt, men de er ikke røde og store og med litt sol på kroppen så er de faktisk helt levelige med, å jeg er heller ikke fan av strekkmerker…bare husk, det blir bedre. Du som er i så god form kommer til å komme til deg selv FORT. Og det som er så utrolig kult er at etter fødselen kommer du til å være stærkere…både mentalt og fysisk, helt sant! Urkvinnens kraft slår virkelig inn etter ei dame har født 😀

    44. Kontroll hos jordmor på termindatoen, hadde da murringer og 2-3 cm åpning (2.gangsfødende) Ble strippet, en drøy time etterpå lå han på brystet mitt. En intens fødsel, men takke meg til det enn å gå rundt å småmurre i flere døgn. Men ting funker ulikt fra kvinne til kvinne. Rådfør deg med jordmor og husk at barnet uansett har best av å være i mors liv frem til termin. Vet det høres urettferdig og meningsløst ut nå. Amming er mye lettere å etablere da de ofte er mer våkne og mindre fare for gulsot. Lykke til uansett! Føler med deg, de siste ukene er fæle for både kropp og psyke!

    45. Hei Nora:)
      Jeg tenkte å råde deg til modningsakupunktur men ser du har fikset time allerede:) Hadde det med begge mine og synes det funket veldig bra! Første kom greitnok en uke over termin men nå er det også litt typisk å gå litt over tiden med førstemann. Men jeg hadde modningsakupunktur med et par nåler ekstra på termindagen på andremann og hun kom dagen etter! De hadde ikke tørt å sette disse ” spesielle” nålenr før uke 40 nemlig så dette kan du spørre akupunktøren om sikkert for husker ikke hva slags punkter dette var men er ( ganske) sikker på at det ene nåla var i hodet😄
      Ellers vil jeg bare ha spurt jm om strippinga da det bare er de som kan kjennr hvor moden du er. Såååå vondt er det nå ikke , når det er verdt det😜 Etterpå blir du øm da og får sannsynligvis sterke menssmerte lignende smerter og kan blø litt. Men som sagt, verdt det for å få fortgang:)
      Sender masse fødestøv og håper du føder snart!😊

    46. Hei Nora, har aldrig hørt om stripping metoden, men du kan bara sette igang fødslen med en gel jordmor setter in, så lenge du er så langt på vei går det bra, jg gjorde det m første man. Gikk opp 40 kg å har strekkmerker & overfladisk hud på magen, så den kremen kunne jg tenkte mig men det er vel førseint det nå,. Men spørr om dem kan sette igang med den gel’en ingen bivirkninger & ikke vondt👍 Lykke til💞

    47. Beklager å måtte skuffe deg. De strekkmerkene har kommet for å bli. Huden er revet i, du skjønner vel det? Strekkmerke kremer er oppspinn. Strekkmerker forsvinner ikke, desverre.

    48. Anonym: de kan gjøre de ekstremt mye bedre, slik at de nesten ikke vises 🙂 så da anbefaler jeg deg å titte innom bloggen senere igjen, så skal du nok få se 🙂

    49. Jeg ble verken strippet med nr1 eller nr2. Første kom 5 dager over termin og andre kom på termindagen. Med nr 2 tok jeg en runde med modningsakupunktur. Stripping holder jeg meg langt unna, for sånn jeg kjenner det fra fødsel er det sykt vondt

    50. Hos meg hadde det ingen effekt, gikk 10 og 5 dager over.. Men kommer likevel til å takke ja denne tredje gangen også, for på slutten er man SÅ lei at man er villig til å prøve det meste 😉 Ingen bivirkninger her, utenom at det ikke funket 🙂 De små kommer når de vil og er klar for det har jeg funnet ut 🙂

    51. Jeg ble strippet på termin dagen da jeg var veldig syk gjennom hele svangerskapet og kroppen var sliten. Dag 3 over termin dag fikk jeg mornings pille og på dag 4 tok legen vannet mitt selv om jeh fint kunne ventet til det gikk av seg selv. Men jeg hadde ikke mer krefter å hente så legen tok den avgjørelsen å sette fødselen i gang før jeg ikke var i stand til å føde selv. Prøvde ALT jeg kunne for at fødselen skulle begynne før termin. Tok mornings akupunktur, og gikk trapper osv osv osv, men ikke en drit hjalp. Så tror nok at mye er tilfeldig hos folk. Er ikke barnet klart så er det ikke klart uansett hvor lei vi mødre er. Men uansett kan jeg si til deg at i det den lille ligger på brystet ditt så har du glemt alle vonde tanker. Masse lykke til den siste tiden 💜

    52. Er strekkmerkene bare på innsiden av lårene eller er de på yttersiden av lårene også? Er de litt nedover leggene også? Har de blitt verre utover i svangerskapet eller har de vært konstant siden starten? Har du noen åreknuter?

    53. Babyen kommer når den vil selv, stripping eller ei. Jeg ble strippet første gang, det var på termin. Legen mente jeg ikke kom til å gå så mye lengre, men det gikk enda en uke før fødselen startet. Min erfaring er at fødselen typisk starter på natten når man slapper av. Ta livet med ro og prøv å samle krefter før fødselen – det kan komme godt med 🙂

    54. Vet ikke om stripping fungerer, men jeg ble strippet av jordmor da jeg var i uke 38+5. Da hadde jeg vært moden og med 2 cm åpning i halvannen uke, og hun var overrasket over at jeg ikke hadde født enda.
      Strippingen var vond, men over på 1 min, og jeg kjente ingenting etter det. 2 dager etter fikk jeg modingsrier, og på natten startet fødselen som var over på 3,5 time.
      Gutten var ikke helt klar for å komme til verden (4.trimester) og vi hadde 3 mnd med kolikk. Om strippingen hadde noe å si på fødselen, og om vi hadde sluppet unna kolikk hvis vi ikke hadde forsøkt å fremskynde fødselen vet jeg ikke.. Men jeg er glad han kom når han gjorde, for han veide 4,1 kg da han kom til verden! Hadde han blitt der inne i 14 dager til og lagt på seg, så ja.. Hehe!
      Lykke til med fødsel og barseltiden! 🙂

    55. Anonym: bare på innsiden 🙂 ikke mer på leggen enn du ser på bildet. Blitt verre i løpet av svangerskapet ja desverre, men nå ser det ut til å gå motsatt vei 🙂

    56. Jeg skjønner akkurat hvordan du har det. Fødte for 3 mnd siden og hadde et helvette av et svangerskap. Anbefaler deg uansett å være tålmodig og la kroppen få sette i gang selv. Verken stripping eller akupunktur (eller alle kjærringråd) hjelper lite så lenge kroppen ikke er klar for det 🙂 Jeg ble satt i gang med tablett på sykehuset da jeg var så psykisk langt nede i slutten av graviditeten. Dette resulterte i en lang og utrolig tøff fødsel, noe jeg er overbevist over ikke hadde vært tilfellet om ting hadde fått gått sin naturlige gang.
      Bit tennen sammen og prøv å slapp av mest mulig selv om det Kanskje er vanskelig 😉 Masse lykke til når den tid kommer.

    57. Hei! Jeg anbefaler deg absolutt å gå ut tiden. Man skal ikke involvere seg så alt for mye i slike ting som skjer naturlig. “Alle” er lei på slutten, men det er som regel en grunn til at baby holder seg der inne så lenge; den må være klar! 😊 Det er maks en mnd igjenn nå Nora, å den klarer du utmerket! 😘💪🏽

    58. Jeg ble strippet i uke 37, men jeg gikk jo med 2 cm åpning en stund. Tror det er veldig individuelt om det gjør vondt eller ikke. Jeg syntes ikke det var vondt i det hele tatt 😊 Jeg fødet 37+3. Så funket som bare det her 😊

    59. Ikke gjør det Nora! Jeg jobber på en fødeavdeling og ser hvor lange og stressende fødsler det ofte blir av stripping. Skulle ønske det ikke var lov og strippe.. Lykke til med inspurten.

    60. Jeg ble strippet med nr to, hun kom 11 dager over tida-.- med nr en gjorde jeg ingenting og han kom to dager over. Sov og slapp av mest mulig før fødsel 🙂 det vil jeg anbefale! Ofte starter fødselen på natta når man sover og slapper av også;-)

    61. Jeg ble strippet 3 ganger mellom uke 40 og 42. Det eneste som skjedde for meg var sinnsyke smerter i magen (kjentes ut som sm rier). Og det var så ubeskrivelig vondt å gjøre det. Jeg gikk maks over tiden, så for meg hjalp det ingenting. Jeg trur det er tilfeldig om det hjelper eller ikke. Hvis ungen er så og si klar for å komme, og man gjør det, kan man kanskje fremskynde det litt. Jeg er gravid i uke 30 nå, og kommer absolutt ikke til å gjøre det igjen pga smerter, og at det ikke hjalp for meg. Jeg prøvde også alle kjerring råd sist gang, ingenting hjalp for meg. Jeg trur ungen kommer da den er klar uansett 🙂 men skjønner at du vil prøve, jeg gjorde jo det selv sist gang 🙂 jeg skulle settes i gang 12 dager over termin, men bebbisen kom av seg selv på morgenen den dagen 😀 Lykke til med siste innspurt! Du har en super blogg!

    62. Uff. Jeg skjønner så innmari godt at du er lei.. De siste ukene er en ekstremt belastning både fysisk og psykisk.
      Dessverre så har jeg ingen vidunderløsning på hvordan å sette igang fødsel, men jeg har et lite tanketips til deg. 😊
      Sett deg ned i en behagelig stilling, med et godt pledd og kopp med favoritt te’n!
      Prøv å kos deg. Slapp av så godt du kan og skriv ned punktvis alle tingene du LIKER ved å være gravid. Småtingene du synes er hyggelig.
      Neste gang du er drittlei dra frem listen din. Og tenk at alle de fine tingene er plutselig over. Utenfor din kontroll så er du plutselig ferdig å være gravid.
      For det er jo helt sant. Man går fra å være så fuckings drittlei, til å plutselig bare være ferdig. Og i sekundet du er ferdig, så angrer man på at man ikke satte mer pris på det!
      Tenk, du kan kose med gutten din før alle andre. Nå er det deg og han! ❤️
      Med en gang han kommer ut må du dele han.
      Håper du klarer å nyte litt av den siste tiden 💙

    63. Hei skjønne du 🙂 Må først si at jeg skjønner du er lei, been there-done that :p
      Ble strippet i begge mine svangerskap og hadde dessverre ingen effekt:/ Veldig vondt og kanskje helt undøvendig å utsette seg selv for noe slikt, men det er opp til hver enkelt tenker jeg. Noen har høy smerteterskel og noen lav? Det er vell kanskje opp mot uke 40 de gjør det, men det kommer helt ann på hvilke plager man har i svangerskapet og hvilken jordmor man møter på. Jeg hadde så mange svangerskapsplager at det faktisk var overlegen som foreslo stripping?
      Uansett, lykke til:) Snart er du ferdig og da trenger du å være “uthvilt”, ikke stress med de utallige kjerringrådene der ute, tror at når babyen og kroppen er klar- ja, da kommer prinsen <3

    64. Jeg brukte bringebærbladkapsler fra uke 38.. Skal hjelpe på modningen 🙂 Fødte 10 dager før termkin 😉

    65. Jeg blei strippa dagen før termin fordi jeg hadde hatt rier et halvt døgn allerede. Det satte fart, fordi etter noen timer hadde jeg regelmessige rier med 3.minutters mellomrom og 4cm åpning. Tror ikke jordmora stripper hvis det ikke allerede er modent uansett, så tror jeg ville tatt sjansen 😉

    66. Hei!!
      Er selv i uke 38 og har fått disse herlige tigerstripene på hele magen! Føler det samme som deg og må innrømme at det holder med alt annet denne ungen gjør med kroppen min. Vet du om det er mulig å få tak i denne kremen din uten å måtte reise til Trondheim? Har den et navn? Trenger desperat en sånn krem!! 🐋

    67. Hei! Synes det er så tøft av deg å eksponere strekkmerkene dine på bloggen. De fleste jenter har det, men jeg tror mange ikke er klar over det. Disse stripene er aldri noe rtig å få, men med tiden til hjelp blekner de mye også håper jeg kremen hjelper til litt også. Det er en del som synes dermaroller fungerer veldig bra, men har ikke testet selv.
      Når det gjelder fødsel.. han kommer når han er klar som flere her nevner.. fordelen med å gå tiden ut er at barnet ofte får mindre plager når det er født, og det er viiiirkelig å foretrekke selvfølgelig 😉 men med min første gutt tror jeg sex satte i gang fødselen. Masse lykke til med siste innspurt!! Heier på deg 😉 Å bli mor er fantastisk <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg