Fantastisk granola og rumpefavoritt


I natt var det klin umulig å sove, med en baby i magen som hadde full fest. I stedet for å stirre taket sto jeg derfor opp, og bestemte meg for å lage hjemmelaget granola. Det er jo så godt, og helt fantastisk som frokost. De variatene du kjøper i butikken inneholder ofte mye sukker, og derfor anbefaler jeg heller å lage selv. Det du trenger er:

 2 dl mandler ♥ 2 dl hasselnøtter ♥1 dl valnøtter ♥ 2 dl havregryn

2 dl solsikkekjerner ♥ 2 dl linfrø ♥ 2 dl sesamfrø

Hakk opp nøtter i den størrelsen du ønsker. Jeg synes det er veldig godt med litt tyggemotstand, så jeg foretrekker at de er grovhakket. Du kan også kjøre de i kjøkkenmaskin om du ønsker det. Deretter er det på tide å sette smak på blandingen, og det helt uten sukker. I en kjele blander du 2 ss cocosa, 2 dl kokosmelk, 1 ss kanel, 3 ss sukrin gold, 1 ts salt og 1 ts kardemomme. Det trenger ikke koke, men pass på at det smelter godt sammen. Når det er ferdig trekker du kjelen av stekeplaten, og tilsetter nøtteblandingen. Rør alt godt sammen, og fordel blandingen på et bakepapirkledd stekebrett. Deretter setter du formen inn i ovnen på 150 grader i ca. 40 minutter. Rør godt hvert 10 minutt, slik at blandingen blir jevnt stekt. Etter de 40 minuttene åpner du ovnen og slipper ut litt varme, før du slår av ovnen og lar blandingen stå i varmen i en halvtimes tid til. Da blir nemlig granolaen ekstra sprø og crunchy! Granola kan serveren med så mangt, her har jeg valgt blåbær og biola.


Ikke nok med et mattips til dere på morgenkvisten, men jeg må bare minne dere på en av mine absolutte favorittøvelser for trening av rumpa. Jeg skal ikke skyte på meg at jeg har vært på trening allerede, disse bildene er fra gårsdagens økt som kjennes allerede! Jeg kjørte blant annet ettbeins hipthrust, og den øvelsen tar virkelig godt på setemuskulaturen. Jeg føler at den ofte blir undervurdert på grunn av at det er en kroppsvektøvelse, men det er det virkelig ingen grunn til. Jeg gruer meg mer til denne øvelsen enn hvis jeg skal kjøre tunge knebøy fordi den brenner sånn. Prøv den gjerne hvis du skal trene i dag, eller bare hjemme på stua. Øvelsen kan f.ek kjøres mellom sofa og stuebord, eller ved bruk av stoler. Kjør tre sett med så mange repetisjoner du orker per bein, jeg startet på 15 den første runden og endte opp på 12 på den siste.

Genser fra Better Bodies / Ammesinglett fra Boob (-40%) / tights fra Craft (sponsede lenker)


Ny uke, nye muligheter – ha en herlig mandag alle sammen!

11 kommentarer
    1. Hei Nora, jeg sliter litt med kickback i Smith-maskinen, fordi den setter seg i låsen for nesten hvert spark 🙁 Noen tips?

    2. Må bare si at du er helt rå! Uke 37 og ettbens hiptrust er råsterkt. Da jeg var i uke 37 var jeg sjeleglad for endelig å ha nådd permisjonstiden, og syntes det å gå i trapp var tungt 😀 Hva med å starte opp en baby boot camp når beibisen din blir noen måneder? Har selv gått på det i permisjonen min, hvor instruktøren selv hadde en liten en. Gjorde ingenting om man plutselig måtte sette seg ned for å amme eller ta en bleie 😀 Fint å blande det sosiale med opptrening etter graviditeten. Ønsker deg en fin uke 🙂

    3. Hei Nora!
      Har du kjørt hip thrust med vektstang i svangerskapet? Jeg er nemlig gravid i uke 13, og hip thrust er en favorittøvelse, men jeg er usikker på om den er så bra å gjennomføre når man er gravid… Har du noe godt svar på det? 🙂
      Klem fra Marthe

    4. Bare husk at linfrø inneholder blåsyre(Cyanid) og kan være livsfarlig hvis du spiser for mye. En til to skjeer per dag er max.

    5. Fy søren, du er så SPREK!! Det kommer til å bli knallmorsomt å være deg når babyen kommer ut, og du plutselig kan rase gjennom alle disse øvelsene med 10-15 kg vektbelastning mindre! 😀

    6. Du er ein fantastisk inspirasjon og heilt nydelig dame! ❤️💪🏾🙋🏼
      Til ingeborg: pass på at skoene du har på når du kjører kickback i smith har litt spor og vipp stangen vekk fra låsene 😉

    7. Jeg synes du ser flott ut, jeg, og det er kjempeimponerende hvor mye du trener og har gjort hele tiden! 🙂

    8. Du inspirerer så otrolig mye! Jeg er selv gravid men er i kun uke 23 men har de siste dagene slitet med lett magekatarr, sterke kynner som trekker i magemusklene og en livmor som vokser. Kan ikke huske jeg hadde noe av dette sist jeg var gravid(har en fra før). Har dessverre ikke kommet meg på sats/elixia på en uke, fått meg to
      turer. Hadde veldig lust å ta turen idag men det gjør vondt. Uff meg…har du noen tips om noen supre øvelser hjemme uten vekter/strikker etc kun meg og en matta? Blir gal av å ikke få gjøre noe..

    9. Om jeg noen gang skal bære fram et barn, så kommer du til å være min aller største inspirasjon! Det har vært så godt å lese alle svar du har gitt på kritikken om å “ikke trene det, ikke spise sånn, ikke gå den veien, ikke gå andre veien”. Du har vist at “det er ikke så utrolig farlig”, men samtidig vist ansvar og gitt gode råd. Du kommer til å bli verdens beste mamma 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg