Mandagsøkt & hverdagsmat

Det er langt i fra hver dag jeg har tid eller ork til å lage fancy middager. Likevel er jeg opptatt av at maten skal ha bra nærningsinnhold, og smake godt. En gjenganger her i huset på travle dager er stekt karbonadedeig sammen med tomat, paprika og løk. Kok ris og brokkoli som du serverer på siden, gjerne med hvitløkskesam til også. Den lager jeg av en boks mager kesam, en presset kinesisk hvitløk, litt salt og litt sukrin. Hele retten er ferdig på rundt er kvarter, det har alle tid til!



I dag var det skikkelig godt å komme seg å trening, mandager er viktig for å sette starten på en god treningsuke synes jeg. På trening av underkropp holder jeg litt igjen om dagen, men på overkropp kjennes det godt å kunne kjøre på. I dag ble det bryst og skuldre som fikk gjennomgå, og det kjennes virkelig godt når det svir i muskulaturen. Jeg kjenner at jeg gleder meg til å trene “alene” i min egen kropp igjen, det blir fantastisk! I mellomtiden gjør jeg så godt jeg kan, og økta i dag så slik ut:

Militærpress 3 x 8, 30 kg

Sidehev i kombinasjon med fronthev 3 x 10, 4 kg

Upright rows i kabel 3 x 10, 30 kg

Facepulls 3 x 12, 30 kg

Skrå benkpress 3 x 10, 30 kg

Cable cross 3 x 10, 14 kg

Pecdec 3 x 10, 25 kg

Genser og tights er begge fra Craft (sponsede lenker)



Nå skal jeg ligge på sofaen resten av kvelden, energinivået er ikke helt der det pleier å være om dagen. Men jeg har absolutt ikke dårlig samvittighet for å være litt lat om dagen, jeg er jo tross alt en ekte kroppsbygger!

8 kommentarer
    1. Hei! For en stund siden la du ut informasjon om pcos. Etter å ha kjent meg igjen i mange av de nevnte symptomene tok jeg en tur til gynekologen, og det viste seg altså at jeg også har pcos. Så jeg tenkte bare å si takk for at du var såpass åpen om det, det var virkelig et aha-moment for meg 🙂
      Etter at jeg fant ut at jeg hadde pcos, har jeg lest meg ganske mye opp om anbefalt kosthold mtp å få færre av bivirkningene og mer stabil vekt, og jeg lurte på om du har gjort deg opp noen tanker om det? Det anbefales bl.a. å spise mat med lav GI eller lavkarbo pga påvirkning på insulinet i kroppen (her kan jeg absolutt ikke nok). Legger du opp kostholdet ditt på en annen måte etter at du fant ut om pcos?
      Her er en veldig god blogg, hvis dette var nytt: http://www.pcosdietsupport.com/
      Ha en fin mandag 😀

    2. IngiPingi: Så flott at du fant ut av det – det kan være veldig greit å ha en forklaring på ting 🙂 Mange anbefaler lavkarbo ved PCOS, men det er absolutt ikke noe for meg. Jeg har klart meg veldig fint med å spise mye karbohydrater, så jeg tror dette med kosthold er veldig individuelt. Prøv/feil litt og finn ut hva som funker nettopp for deg 🙂

    3. Du som klager over at du har økt så mye i vekt; jeg forstår ikke hvorfor du ikke bruker den energien du har til å feks gjennomføre 1t kardio i bakke på tredemølle eller på ellipsemaskin? Hadde jeg ønsket og gå ned i vekt og samtidig ikke trente med noen særlig målsetning ift. styrketrening pga. graviditeten, hadde jeg virkelig brukt tid og energi på å heller trene kardio. I rolige former så klart! Trening av kjernemuskulatur er superviktig i graviditet, men skuldre og bryst feks??? Hadde jeg virkelig ikke orket å bruke tid på.

    4. Ingrid: jeg trener selvfølgelig både styrke og cardio, sistnevnte i form av turer med hunden de dagene jeg ikke trener styrke. men som alltid er det styrketrening jeg driver mest med, og hvis det ikke vedlikeholdes under en graviditet kan det bli mye tap av muskelmasse. Det er mye viktigere for meg å ha en sterk kropp, om du ville ha valgt annerledes er det helt opp til deg 🙂

    5. Hei Nora! Jeg ønsker bare å si at jeg blir vanvittig inspirert over pågangsmotet og aktivitetsnivået ditt! Du har jo skrevet litt om at det har vært tungt å se kroppen endre seg så mye med graviditeten og det har jeg stor forståelse for, men ikke glem at dette er individuelt for alle og at kroppen tross alt bærer frem et nytt liv, noe som i seg selv er ganske fantastisk. Du kommer til å bli verdens sprekeste mamma, og jeg er sikker på at du får igjen for alt strevet. Ønsker deg masse lykke til, du er flott!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg