10 tips til treningsmotivasjon

15.01.2016 - 08:19 9 kommentarer

Det er januar og virkelig måneden hvor trening står i fokus hos mange. Likevel trenger det ikke å være så enkelt å finne frem treningsmotivasjonen på mørke og kalde vinterdager. I dette innlegget har jeg derfor kommet med 10 tips til treningsmotivason til dere, som forhåpentligvis gjør at dere kommer dere på trening!


 

1. Sett et konkret mål for treningen din. Dette er det sterkeste virkemiddelet jeg vet om når det kommer til treningsmotivasjon, et mål er så givende og gøy å jobbe mot. Det aller viktigste er at målet er målbart, og at det virkelig betyr noe for deg. Med et konkret mål mener jeg f.eks å gå ta 70 kg i knebøy, løpe mila på under 60 minutter eller å gå ned 5 kilo. At du vil bli raskere eller gå ned i vekt holder altså ikke, gjør målet ditt spesifikt. Få ting er så motiverende som å nærme seg målene sine i mine øyne!

2. Overvinn dørstokkmila! Jeg pleier ofte å si til meg selv at jeg bare skal trene i ti minutter. Enten jeg skal løpe eller trene styrke forteller jeg meg selv at jeg kan gå hjem igjen etter de ti minuttene er ferdige. Det har kanskje hendt et par ganger at jeg faktisk har gått hjem igjen etter den tiden, men i 99% av tilfellene ender jeg opp med å få gjennomført ei hel økt når jeg først er i gang. Det er jo ofte dørstokkmila som er den lengste, så med engang treningsskoene er på og pulsen har gått litt opp er det så enkelt å bare fortsette! Det høres kanskje litt simplet ut, men det er faktisk et av de aller beste triksene jeg har.

3. Se på treningen som viktige møter med deg selv. På samme måte som du plotter inn jobb, møter, forelesninger og andre viktige ting i kalenderen din kan du også plotte inn trening. Det er investering i egen helse, så jeg vil påstå at dette er like viktig. I bunn og grunn må du altså sette av tid til å trene - og husk at en time trening kun er 4% av dagen din.

4. Ikke vær redd for å mislykkes! Mange kan unngå prøve nye ting, eller presse seg lengre enn tidligere fordi de er redde for å ikke klare det. Men hvis en aldri utforderer deg selv, hvordan skal man da forbedre deg? Fra tid til annen går vi alle på trynet, jeg har ikke ord for hvor mange ganger jeg har gjort det selv. Jeg har mange styrkemål jeg enda ikke har klart, men jeg vet at jeg skal få det til en vakker dag. Det viktige er å ikke gi opp, selv om det kanskje virker langt til mål noen ganger. Det viktigste er å ha troen på seg selv, og huske på kroppen er i stand til utrolig mye mer enn vi tror.

5. Feir fremgangen din! Jeg vil anbefale å bryte et mål ned i delmål, både fordi det er lettere å måle og fordi det gir ekstra motivasjon. Hver gang du når et av delmålene - så feir deg selv! Har du spist bra en periode kan du f.eks feire med et skikkelig festmåltid. Har du trent tungt kan du unne deg egenpleie i form av massasje. Her er det selvfølgelig helt individuelt hva du ønsker å gjøre, bare du velger å noe som gjør deg glad og motivert! Uansett hjelper det virkelig å ha noe positivt å se frem til synes jeg. Noe av det beste jeg vet i form av å belønne meg selv er nye treningsklær eller nye kosttilskudd. Jeg har plukket ut noen av mine favoritter under, det finnes jo så bra å velge i!

Treningsgenser fra Better Bodies / Lue fra Craft / Softshelljakke fra Kari Traa / Joggebukse fra Better Bodies / Ferdigmiks for proteinbrownies / Kort treningsgenser fra Better Bodies / sko fra Reebok / Treningsgenser fra Kari Traa (sponsede lenker)

 

6. Finn gjerne en treningspartner. Det er både motiverende, gøy og sosialt å trene med en partner. Det kan være vanskelig å pushe seg selv alene, men med en partner blir det fort enklere. Har man en fast partner å trene med blir det også vanskeligere å sluntre unna treningen, fordi treningspartneren venter. Så synes jeg alltid at det føles bedre å oppleve ting sammen med andre - dette gjeler også oppnåelse av treniningsmål.

7. Oppdater spillelista di! Dette er kanskje det enkleste trikset i boka, men jeg synes virkelig det hjelper. Det finnes mange låter som bare gjør meg glad og energisk av å høre på de. Med denne typen musikk på ørene er det så mye lettere å trene synes jeg! Er det en ting jeg hater så er det nemlig å høre min egen pusting og pesing, da føler jeg meg fortere sliten og motivasjonen kan falle.  Sanger med høyt tempo og glade toner gir derimot motsatt effekt!

8. Tenk på følelsen etter økta. Det kan være vanskelig å se det for seg når man ligger på sofaen, men det er faktisk ingenting som er så godt som følelsen etter ei god treningsøkt. Jeg har aldri kommet hjem fra ei økt og følt meg mer sliten eller i dårligere humør. Motsatt effekt kjenner jeg derimot veldig ofte, så det å tenkte på den godfølelsen hjelper. Så er det jo så mye bedre å komme hjem til sofaen etter trening også, da kan man jo ligge der med god samvittighet!

9. Legg til litt ekstra konkurranse! Jeg er virkelig et konkurransemenneske, og jeg hater å tape. Jeg og ei venninne har begge lastet ned appen Sportstracker, og konkurrerer om å gå/løpe flest mulig kilometer hver uke. Det finnes mange flere slike apper hvor man kan legge inn konkurrenter også, og jeg synes det er så gøy! Du kan selvfølgelig velge å konkurrere med deg selv også,  eksempelvis ved å sette deg et kilometermål per uke. Setter du et mål på 42 kilometer per uke blir det ofte lett å motivere seg selv til 6 kilometer om dagen, i stedet for å utsette til onsdag hvor du plutselig har 18 kilometer å gjennomføre.

 10. Ikke glem å ha det gøy! Selv om det innimellom kommer dager trening er det siste du har lyst til - så ikke glem at trening skal være gøy! Det skal være lystbetont, gi glede og overskudd i hverdagen. Sliter du med å finne treningsgleden vil jeg anbefale at du ser rundt deg - for mulighetene er mange! Tilbudene i forhold til trening er vel bedre enn de noensinne har vært, så her gjelder det å finne ut hva du synes er gøy og hva du trives med. Ikke vær redd for å "drite deg ut" med å prøve nye treningsformer, for alle har nemlig vært nybegynnere engang.

9 kommentarer

Iselin Renée

15.01.2016 kl.09:36

Takk for tips :)

Kristin Antiveros

15.01.2016 kl.09:54

Så fine tips :-) Selv sliter jeg heldigvis sjeldent med motivasjon, men når jeg gjør det så er det pga skader/sykdommen osv. Det som funker aller best for meg er rett og slett å ikke tenke, men bare hoppe i det, og tenke at all trening er bedre enn ingen trening. So what om ikke alle økter blir med trykk og økning på vekter liksom :-) Når jeg er ferdig skiftet (og gjerne i treningstøy med sterke og freshe farger), musikken er på ørene så er jeg plutselig klar. Det er mange ganger rett og slett bare å komme seg avgårde som er "vanskelig". Når en sjelden gang motivasjonen er fraværende av andre grunner, funker det alltid å titte innom her eller andre treningsbloggere <3 Ha en fin fredag! :-)

Oda

15.01.2016 kl.11:07

Prøvde ut tipset om å kunne gå hjem etter 10min sist du delte motivasjonstips... Funker som bare det, har enda ikke gått hjem etter kun 10 min, men det har fått meg på trening hver gang! 😃Beste tipset noensinne 👏🏼👏🏼😃

stjernepus

15.01.2016 kl.11:17

Hei Nora.

Jeg vill bare si at du er en fantastisk jente:) jeg har lest bloggen din en stund nå og jeg liker deg virkelig godt, du har en blogg jeg synes er helt topp og gøy å følge med på. Du er kjempe vakker som gravid <3

Klemmer fra Lia :)

Lene

15.01.2016 kl.12:03

Takk for gode tips :D

15.01.2016 kl.16:39

Hei! Liker bloggen og oppskriftene dine veldig godt! Jeg lurte bare på om du kan legge ut oppskrifter uten helseprodukter? :-)

livsstilreisen

15.01.2016 kl.19:29

Mitt beste tips for de som ikke har trent før, er å begynne i det små. Å starte med 4-5 økter i uken, kan fort gjøre at man går på en smell. Jeg har hatt flere måneder (ca 7) med treningsfri, og ser meg hittil fornøyd om jeg klarer å fullføre 2 treningsøkter i uken. Deretter håper jeg at treningsgleden kommer tilbake, for da blir 4-5 økter i uka, en grei sak :)

Vero

16.01.2016 kl.00:38

Hei Nora. Et spørsmål til deg.

Jeg var hos legen i dag og fant ut at jeg er gravid, ca 5+5.

Jeg spurte ang trening og han sa at fram til uke 12 kunne jeg trene som normalt, men etter uke 12 skulle jeg ikke løpe/sykle eller trene tung styrke.. Men ser jo at du trener mye, og jeg syntes det hørtes veldig rart ut.. Hva kan jeg trene da liksom. Uten om å gå turer. Tung styrke skal man kanskje ikke trene, men lettere styrke går vel greit ? Eller ?

Har du noen gode tips til trening under graviditet, for oss som ikke er sånn superduper trent fra før:-) Håper du har noen gode tips.

Du ser forresten fantastisk ut! Ha en god helg.:D

Merete

17.01.2016 kl.19:36

Gode tips, bruker dem mye selv! Nr 8. ble faktisk brukt i dag! ;) Ha en flott søndag videre!

Skriv en ny kommentar

hits