To sunne søndagsfavoritter

Det er søndag, her i Trondheim er det fortsatt iskaldt ute og derfor er det ekstra godt å holde seg innendørs. Derfor tenkte jeg å komme med to søndagsfavoritter til dere, perfekt på en dag som denne! Som en sen frokost eller lunsj er disse sconsene helt perfekt, de smaker helt fantastisk og har et veldig godt næringsinnhold. Det du trenger er:

To store søtpoteter (ca 650 gram)

300 gram havregryn

100 g sesamfrø

3 ss mager kesam

2 dl vann

2 ts bakepulver

Salt

Kok søtpoteten til den er myk og fjern skallet. Avkjøl og mos med stavmikser den er helt fri for klumper. Tilsett resten av ingrediensene, her brukte jeg også stavmikser for å få blandet alt godt sammen. Deigen blir litt klissete, og jeg brukte to spiseskjeer til å fordele røra på bakepapiret. Form til fire runde scones, og sett inn i ovnen på 200 grader i ca 25 minutter. Avkjøl på rist før du toppet med det pålegget du liker best. Disse er like gode både med søtt og salt på, og metter i mange timer.

Innlegget inneholder sponsede lenker

Hvis noen av dere går ut på tur i kulda er det ekstra godt med noe varmt når man kommer inn. Kakao kan jo lages på mye sunnere vis, samtidig som den smaker like godt. Denne oppskriften er full av proteiner, lav på karbohydrater og inneholder fett av det sunne slaget. For å lage kakao har jeg i denne oppskriften brukt 6 dl melk med 1 ss kakaopulver og 1 scoop protein med smak av belgisk sjokolade. 1 ss sukrinmelis er brukt som søtning, mer trengs ikke etter mine smaksløker. Vil også anbefale på det sterkeste å lage “proteinkrem” å ha oppi – for det var virkelig prikken over i’en! Bland 250 g kokosmelk med 4 ss sukrinmelis og en scoop vaniljeprotein, jeg brukte kasein i denne. Pisk sammen med håndmikser og fordel i koppene, det smaker nemlig helt fantastisk godt!



Da håper jeg dere har fått litt inspirasjon til både mat og drikke denne formiddagen. Nå skal jeg komme meg på trening, det er så godt med søndagsøkter!

5 kommentarer
    1. Hei! Jeg har prøvd å lage proteinkakao men kakaoen blir bare klumpete av proteinet. Hvordan fremgangsmåte bruker du? Tar du i protein før eller etter at det har kokt? Og jeg brukte egg protein, så jeg vet ikke om det kan ha noe å si? 🙂

    2. Hei!
      Jeg har skrevet et innlegg om fitness, og har blant annet nevnt deg. Tenkte jeg skulle si fra, og hvis du leser det, så håper jeg du skjønner at jeg ikke mener at jeg kjenner deg, og at eventuell kritikk kun går på den saken, og ikke deg eller noen andre som personer.
      Ha en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg