Dårlig forbilde?

Jeg leser ikke ofte andre blogger, men jeg ble gjort oppmerksom på det siste innlegget fra Pilotfrue som jeg bare må kommentere. Jeg har tidligere fortalt om mine erfaringer med fitness her på bloggen, både den glamorøse delen og baksiden av medaljen. For det finnes negative sider men fitness også, men sånn er det jo med det meste her i livet. Alt kan ikke være utelukkende positivt, selv om det aller meste faktisk er det. For de av dere som ikke har lest innlegget til Pilotfrue, kan jeg gjengi hovedbudskapet under:

” Det burde bli forbudt å stille i bikinifitness i Norge. Maken til dårlige forbilder skal du lete lenge etter. Det er bra at jenter i større grad prioriterer styrketrening, men et sted går grensen. Personlig så synes jeg at disse bikinifitness utøverene ser helt forferdelige ut. Jeg vet til og med at dette blir sett på som en idrett, noe som for meg blir helt fjernt. Bikinifitness er ikke noe annet enn en sykelig måte å få oppmerksomhet på.”

Det er lov å være kritisk til fitness, men å værre så bastant, så svart/hvitt synes jeg ikke er greit. For hvordan kan man kalle tusenvis av jenter en aldri har møtt for dårlige forbilder, selv om vi har stilt i bikinifitness? Jeg synes personlig at både jeg og mange av mine gode venninner som driver aktivt med fitness er gode forbilder. For det å fremme et godt kosthold og gode treningsrutiner er i mine øyne uendelig mye bedre enn mange andre forbilder som finnes i dag. Jeg er helt enig i at sceneformen ikke er en sunn form å ha hele året, noe de aller fleste fitnessutøvere er flinke til å fortelle om. Men å jobbe mot denne formen for å opprettholde den noen uker før man får en litt høyere fettprosent igjen, det trenger ikke å være skadelig i det hele tatt. Noen kan selvfølgelig slite litt i etterkant, som jeg selv har gjort tidligere. Fitness er ikke en idrett for alle – men det gjelder også alle andre idretter. Ikke alle er skapt for å drive med MMA, sjakk, sumobryting eller ballett heller. Nettopp fordi alle mennesker er forskjellige, og da må vi få lov til å ta ulike valg. Å gjøre ting forbudt på grunnlag av at enkelte ikke liker det, blir rett og slett for dumt. Jeg liker ikke å drikke meg full på byen, og jeg kan liste opp en hel rekke negative konsekvenser for de som gjør dette. Jeg ville likevel aldri i min villeste fantasi foreslå at det skal forbys, fordi jeg kan forstå at andre finner glede i det. Akkurat som mange finner glede i fitness. Det er to og et halvt år siden jeg stilte i en konkurranse sist, men som jeg har skrevet tidligere har jeg fortsatt lyst til å delta i Athletic Fitness en gang når tiden er riktig. Det kommer jeg til å gjøre med hodet hevet høyt, uten en eneste tanke om at jeg er et dårlig forbilde av den grunn.

 

47 kommentarer
    1. Jeg er så fullstendig enig med det du skriver her! Og du er ett kjempebra forbilde, har fulgt med på deg lenge. Du er herlig 🙂

    2. Jeg pleier virkelig aldri å kommentere blogger, men denne må jeg bare komme med noe på. Hvor bra er det at disse jentene tyner seg så fælt at de mister mensen? Som mange gjør.. Sier seg selv at det ikke er bra.

    3. Lena: noen gjør det, men det gjelder absolutt ikke alle. og det gjelder i såfall i den perioden man er i sceneform. Som jeg skriver i innlegget er sceneformen absolutt ikke sunn hele året, men det trenger ikke å gjøre noen skade å ha den formen noen uker i året 🙂

    4. HURRA FOR DEG NORA!!!!
      jeg har hatt spiseforstyrrelser i til sammen 3,5 år – men det er faktisk styrketreningen som gjorde meg ordentlig frisk det siste halvåret. jeg har fått et helt annet fokus, og jeg blir imponert over dere som stiller i fitness – for jeg får mer og mer forståelse av viljestyrken og motivasjonen deres. hvor hardt dere må ha jobbet for målene deres. det imponerende, inspirerende og motiverende.
      jeg tror det handler uendelig masse om øyet som ser. du kan bli påvirka i feil retning av alt du ser, hører, møter på. kunsten er bare å være bevisst på det og snu det i retningen du kan få utbytte av det. alt kan løfte deg opp hvis du har riktig øyne på det og alt kan bryte deg ned hvis du ser feil på det.
      å være så svart/hvit til en sak (og komme med så usaklig argumentasjon) blir helt feil. synes det nesten er provoserende å skrive noe slik, uten gode argumenter. blir som ikke ha respekt for folk en møter før en kjenner dem. fordommer mot det ukjente rett og slett – og i det lange løp så synes jeg DET er et verre forbilde enn noen som er åpen for ny kunnskap, åpen for å fortelle om erfaringer, åpen for det ukjente.

    5. Helt enig med deg! Skulle man forby fitness så må man forby alt i livet som krever litt ekstra av oss – både i idrett, karriere og personlig arena. Nei, jeg blir så provosert jeg sliter med å skrive! Stå på Nora, med din åpenhet rundt emne er du et fantastisk sunt forbilde! 🙂

    6. Men nå er jo du dessverre et eksempel på hva hun mener, dette med et vrengt kroppsbilde og bulimi i ettertid…

    7. Vel,jeg kommenterer aldri blogger egentlig,men denne vil jeg også kommentere.
      Jeg har slitt med lavt selvbilde i mange år. Begynte å trene etter jeg starta lese bloggen din og noen andre sin.
      Og jeg ble mer sykelig opptatt av å studere hver en synlig muskel og finne ting å være misfornøyd med.
      Det er såklart ikke din feil som person,og det er jo helt klart ikke så svart/hvitt at det bør forbys.
      Men jeg kan forstå hennes argument også.
      Jeg personlig synes det form bilde av deg der Nora,ser grusomt ut. Jeg ser ikke lengre musklene på formbildene (heldigvis synes jeg),men derimot ser jeg alle beina som stikker ut. Man kan jo tydelig se alle beina dine stikker ut på brystkassa. Og jeg personlig forstår ikke hvordan konkurransen kan være skapt slik at å se sånn ut,med så lav fettprosent- er det som premieres høyest. Men det er nå min mening. Absolutt ja til sterkere sunnere kropp og sunn mat,men absolutt ikke ja til så lav fettprosent..

    8. Mona: Det synes jeg absolutt ikke 🙂 Jeg har jo vært ærlig om at jeg sleit litt i etterkant av konkurranse, men det gikk over etter kort tid og jeg er veldig glad den dag i dag for erfaringene jeg har gjort med fitness 🙂

    9. Nora ser flott ut!!!! Ser synlig mye muskler!!! Det ligger MYE jobb bak en sceneform, så skjønner GODT det kategoriseres som en idrett. Scenekroppen er knappe uker av livet. De går ikke rundt med den kroppen år ut og år inn…

    10. Er helt enig med deg i at bikinifitness selvsagt burde være lov og at det finnes mange gode forbilder blant fitness-atleter. Jeg synes det er trist at noen mener at bikiniftness bør forbys, men i mine øyne virker det som de som uttaler seg om det ofte er litt trangsynte og ikke ser helheten. Jeg har selv stilt i bikinifitness, det var en opplevelse, men etter en konkurranse fant jeg fort ut at dette i grunnen ikke var noe for meg. Men en flott og lærerik opplevelse, det var det!
      Når vi lever i Norge, et land med ytringsfrihet og viljesfrihet, innebærer det at vi kan få drive med det meste (så lenge det ikke skader andre), men det innebærer også at andre kan uttale seg akkurat som de vil så lenge det ikke er direkte krenkende mot enkeltpersoner på bakgrunn av deres etnisitet, religion osv. Jeg synes det er viktig at det skal være lov å ta del i samfunnsdebatten, men mener imidlertid at personer, som pilitfrue, kanskje bør vurdere å sette seg litt bedre inn i saken hun uttaler seg om, kanskje ikke komme med så bastante uttalelser og ikke kritisere utseendet til de som de som driver med fitness. Hun bør kanskje heller holde seg til det saklige, som fysisk og psykisk helse og ikke kritisere sporten på bakgrunn av sin subjektive mening om utseendet til atletene.
      Liker forøvrig bloggen din, og synes det du skriver er balansert og fornuftig. Stå på videre!

    11. SÅ enig med deg! Jeg har jo aldri tenkt å stille i bikinifitness, og det er jo absolutt ikke min greie, men allikevel har jeg havnet i en drøss med latterlige kommentarer om akkurat det der. Folk som kommenterer “Nei, dette kledde du ikke. Mye finere før” på bilder av vennene sine og bekjente, det plager vettet av meg. De klarer ikke en gang å si “jeg mener…”. Det er fasit. Bastant. Enten så må de lære seg å uttrykke seg, eller så burde de klare å se ting i andre perspektiv, SYNS JEG.
      Godt skrevet, beste Nora! <3

    12. Jeg er på mange måter enig med deg, for å påstå at noe skal forbys i den grad som Pilotfrue mener, er veldig bastant og svart/hvitt.
      Jeg er derimot ikke enig i det du sier om at fitnessutøvere er gode forbilder på generell basis. Ja, dere er kanskje gode forbilder sammenliknet med andre forbilder, men det er selvfølgelig i en relativ sammenheng. Slik jeg oppfatter veldig mange av fitnessutøverne (Les: Med unntak selvfølgelig!), er de ekstremt selvopptatte, og noen kanskje sykelig opptatt av mat og trening. Hva skjedde med det å ha et normalt forhold til mat (norsk huskost?), med fokus på en aktiv hverdag? Er det slik vi ønsker at vår yngre generasjon skal vokse opp, hvor den optimale normalen er mye trening og helst veldig sunn mat? For meg blir det veldig surrealistisk, jeg ønsker virkelig ikke at min eventuelle datter (eller sønn) en gang i fremtiden skal vokse opp i et samfunn med såpass stort fokus på kropp, kropp og kropp. For all del, trening og sunn mat er bra, og dessverre ser man at trenden i samfunnet nå til dags er preget av mer og mer overvekt. Men det er selve målet bak fokuset jeg reagerer på. Hvorfor ikke legge mer fokus på en funksjonell kropp, eller fokus på å prestere bedre i form av idrettsmessige prestasjoner? Det er ihvertfall det jeg personlig vil definere som gode forbilder, men igjen, her er vi heldigvis forskjellige, og jeg sier ikke at mine meninger er korrekte.
      Dessverre er normalen på en fitnessutøver også kanskje litt misvisende for oss som ikke kjenner til hele miljøet, da det eneste vi ser av fitnessverden stort sett er igjennom media fra personer med x antall følgere. Her blir vi matet med stort sett de fineste bildene og settingene, og dessverre er ikke innrømmelsene om baksiden av medaljen det som vises mest, men heller unntaket. Jeg tror virkelig at det finnes mange gode forbilder der ute i fitnessverden, men i sammenheng med sosiale medier, må jeg dessverre si meg uenig i at den generelle fitnessutøver er noe forbilde.
      PS: Dette er rettet til den generelle, og ikke nødvendigvis deg! 🙂 Er fast leser av bloggen din, og du er den eneste “fitnessutøveren” jeg gidder å følge.

    13. Du er et flott forbilde som har inspirert og lært meg mye om styrketrening og kosthold! Både gode og dårlige sider ved dette! Begynte å følge deg før du stilte i din første konkurranse og følger deg fortsatt!

    14. Jeg synes absolutt at du og andre personer som interesserer seg for fitness er gode forbilder. Måten pilotfrue uttaler seg på er utrolig provoserende, og jeg er glad du kommer med dine meninger om dette på bloggen og uttaler deg på en betydelig bedre måte. stå på Nora, du er et utrolig godt forbilde for mange mennesker <3

    15. Jeg synes faktisk det pilotforeningen skrev var helt på sin plass. Men jeg synes også man må få lov til å følge kardemommeloven littegrann. Så lenge du fitnessutøverne ikke skader andre enn seg selv…! Det finnes mange former for selvpining og mange dårlige forbilder som driver bl.a. med spisevegring, rusmisbruk osv, man kan rett og slett ikke forby det som ikke lar seg forbys. Deriblant bikinifitness, som jeg legger i samme kategori av uforsvarlig rovdrift av kroppen. Ser du fitnessnora skriver at det er bare i noen uker av året man driver rovdrift på kroppen, hvis jeg sa det er bare noen uker i året jeg er rusa på heroin, hadde det vært greit?

    16. Jeg tror Pilotfrue først og fremst skrev innlegget for å skape blest om sin egen blogg – og et har hun fått 😉

    17. Det er jo urealistisk dritt dere driver med, kvinnekroppen skal ikke se sånn ut, skaff deg en jobb så kan du leve forbdi 24 med penger

    18. Litt bedre formulert enn din debatt motstander 😉 som også presiserte at hun ville folk skulle holde seg til saken og ikke gå til person angrep på henne, mens hun selv dro inn at hun syntes dere var stygge og sykelig opptatt av å få oppmerksomhet… Hehehe. Jaja… Stå på dere, det blir nok ikke forbudt for heldigvis styrer ikke hun landet. Kunne aldri klart det dere klarer, men jeg er himla god på å strikke. Håper ikke hun vil forby det også etterhvert i et dyrevern innlegg eller lignende?.. Gjør det dere liker med hodet høyt hevet…livet er for kort til å ta hensyn til janteloven 🙂

    19. Fitness er ikke en idrett, det er en modell konkurranse. Det dreier seg kun om det estetiske. Å hevde at man driver med en idrett når det for kvinner er en nødvendighet å ta silikon og for menn å ta ulovlige tilskudd, det er tynt.
      Men idrett eller ei, det forkastelige er alle som har et behov for å poste bilder av seg selv for å få oppmerksomhet og å få bedre selvfølelse på bekostning av andre. Og som bidrar til et forvridd kroppsfokus i samfunnet.
      Si hva dere vil om at dere er “forbilder” og til “inspirasjon” for å få sove om nettene. Sannheten er at dere har negativ påvirkning på titusenvis av unge jenter og gutter der ute. Tenk på alle disse som dere får til å føle seg utilstrekkelig og stygg neste gang dere poster et bilde. Et bilde dere poster utelukkende for å booste deres eget ego.

    20. Når ble bikinifitnes flott og sexy ?? :o(
      -De ligner jo på menn :o(
      Det er helt greit at jenter trener og holder seg i form, men ett sted går grensa :o(

    21. Kjempe bra svar til pilotfrue. Jeg synes du er et fantastisk forbilde! Du forteller faktisk om det positive og negative ved bikinifiitness, og man går jo ikke rundt med konkurransekroppen hele året som du har skrevet om før. Fortsett med det gode arbeidet ditt 😀

    22. Bikinifitness idrett?? Atleter???😂😂
      Det er en fornærmelse mot ordentlige idrettskvinner å kalle Bikinifitness for idrett. Bikinifitness er som Ms Universe, bare med lavere fettprosent og lavere prestisje. Og begge konkurranser har vel omtrent like mye med idrett å gjøre.
      Jeg synes heller man skal rette fokuset mot EKTE atleter, som PRESTERER noe. F.eks. de man finner i langrenn, friidrett, fotball og svømming. Og ikke opphøye dette freakshowet, kalt Bikinifitness, til noe mer enn det er.

    23. Hvorfor kan ikke folk få lov til å gjøre hva de vil med sitt liv? Om en driver med bikinifitness så vet man forhåpentligvis hva det innebærer og er i stand til å bestemme over egen kropp. Det nevnes at de som driver med bikinifitness er dårlige forbilder. Skal det bli forbudt å blogge slik at folk liksom ikke skal få med seg at det er mulig å se slik ut? Voksne mennesker må kjenne seg selv godt nok til å vite om de takler å lese slike blogger og heller unngå de om så. Jeg er lei av å lese påskudd om hva som må forbys og hvor dårlige forbilder offentlige personer er, om det nå gjelder rosabloggere eller fitnessutøvere, folk har til syvende og sist ansvar for seg selv og velger selv hva de vil eksponere seg selv for.

    24. Veldig bra skrevet Nora! Ville bare si at via bloggen din, har du inspirert meg til å begynne med styrketrening!Tusen takk for det! Stå på! =)

    25. Støtter deg fullstendig Nora. DU ER ETT FORBILDE.
      Ei flott, nydelig, trivelig og blid jente som deg skal man lete lenge etter. Du gir av deg selv og inspirerer andre. Pilotfruen er ei som IKKE har begge føttene planta på jorda. Det har du. Pilotfrua er oppblåst, kvalm og tenker bare på seg selv. Har vært en skjelden gang innom bloggen hennes, men måtte nå ettersom hun kritisere alt om fitness. Pilotfrua eier ikke menneskesyn. Hun burde tenke seg om hva hun skriver. Du er perferkt Nora. Tror Pilotfrua er missunnelig på deg. Jeg heier på deg jeg Nora. Du er ett forbilde. Masse godklemmer til deg. Kommer til å følge deg så lenge du har bloggen din. Setter stor pris på innleggene du skriver.

    26. Hei Nora, jeg kommenterer aldri på blogger og dette blir nok første og siste gang.Men dette må sies! Jeg synes ikke fitness skal forbys, men jeg savner ærlighet fra utøvere og trenere rundt hva det faktisk er som foregår i kulissene. For nei det er ikke torsk, brokkoli og et beinhardt treningsregime, men også masse masse dop og juks! Jeg drev med fitness for ca 10 år siden, da det var body fitness,atlethic fitness osv, ikke bikini fitness som jeg ikke synes noe om, men det er er annen diskusjon.Det som er skummelt og fryktelig tragisk her er at unge jenter tror at dette er oppnålig på null komma niks og at alt har med mat og trening å gjøre, noe som ikke er tilfellet overhodet! Bransjen må være mere bevist på å informere og hva utøverene faktisk tar, for det er absolutt ikke bare ris og kylling. Jeg har sett det fra alle vinkler og vet så altfor godt hva som foregår, og dette er jo ikke forenelig med gode forbilder. Jeg sier ikke alle tar dop, men du verden hvor mange som gjør det og det er veldig skremmende, kvinner som menn.Jeg er nå midt i 30 årene og ønsker ingen av mine jenter inn i dette, aldri i verden! Det er råttent fra topp til tå og flere av de såkalte coachene er mer kjemikere enn trenere.Tror de fleste etterlyser større åpenhet og ærlighet fra bransjen,og en slutt på alt tøvet om at dette er helt naturlig og sundt, for det er det ikke. Ærlighet varer lengst og hadde høstet mye mer respekt. Og på tampen, vær så snill å ikke si at bikinifitness utøvere ikke doper seg, for det vet vi alle er tøys. Jeg antar at dere som utøver dette rent og seriøst også hadde foretrukket at jukset kom frem i lyset. Hvor moro er det å vinne noe når alt er basert på løgn og bedrag?

    27. Helt enig med Anniken F over her.
      Jeg har selv drevet med fitness… Har stilt 2 ganger… Det fleste jeg kjenner har brukt noe… Enten anavar, clenbutherol, efedrin, veksthormon, winestrol, tbol, deca, primobolan etc.
      Kanskje er det noen som stiller som med hånda på hjertet kan si at de ALDRI har rørt noe for å komme i form…. Men innerst inne vet alle i miljøet hva som skjer bak fasaden… 😀

    28. Dersom vi går 15-20 år tilbake i tid, før sosiale media ble en del av hverdagen til “Ola Normann”, ville slike blogger og ikke minst kommentarer under dem være helt utenkelige.
      Det er trist at det har blitt sånn. Men når det er sagt, er det dem som ønsker å eksponere seg, og må da selvsagt også være i stand til å motta negative kommentarer såvel som positive. Det er, og vil alltid bli, en interessekonflikt mellom dem som liker å drive med en form for aktivitet og dem som mener aktuell aktivitet ikke er noe bra.
      I utgangspunktet vil et forbilde være en som gir andre, som har lyst å drive med/oppnå det samme, motivasjon til å yte enda mer. Jeg vil si at du er et stort forbilde, med stor S, for dem som ønsker å prestere når det kommer til fitness. Det finnes ingen dokumentasjon på at menstruasjon som uteblir noen få uker i løpet av år er skadelig for kroppen. Da må man også passe seg for å fråtse i julemat og sukker i desember hvert år, for dette gir dokumenterte dårlige resultater når man våkner opp i januar. Man bør heller ikke spise rødt kjøtt, bananer, pommes frites, lyst brød, majones, for store mengder gulerøtter m.m.
      Ikke tren for mye, ikke tren for lite, ikke tren i det hele tatt.. Dette blir rett og slett for uintelligent å kommentere.
      Folk må få gjøre som dem vil, uten at andre skal være bedrevitere. Jeg elsker å drive med styrketrening, jeg har ikke fitnesskropp, men helt siden ungdomsskolen i forrige årtusen, slet jeg med dårlig rygg. Min styrketrening begynte hos fysioterapeuten, men har de senere år gjort at ryggen er kjempesterk og stabil uten smerter. Underveis fikk jeg høre at jeg ikke måtte ha for stor belastning, for mye vekt på. Dette kunne føre til slitasje, forverring av skade og ikke minst kroniske plager…. jeg hørte ikke på dem, og det er jeg utrolig glad for idag. Er i min livs form, og har ingen skader, slitasje eller andre plager.
      I tillegg fikk jeg høre at jeg så unaturlig stor ut, av min fastlege. Har litt brede skuldre og har alltid vært kraftig. Jeg har aldri noensinne tatt noe ulovlig for å få muskelvekst, hovedfokus har alltid vært på å være sterk og ikke minst skadefri.
      Så til deg som skriver denne bloggen, stå på! Du gjør en fantastisk bra jobb og er et stort forbilde i det du driver med. Og til alle dere andre som mener at det ikke er bra å drive med dette, bare la være å begynne selv, så blir dere ikke utsatt for alt det dere mener at hennes trening vil føre til av ulemper. Om dere synes det er skadelig at hun eksponerer seg i en blogg, og dermed kan bli et dårlig forbilde for andre, så må dere huske at de fleste som leser bloggen hennes, sannsynligvis er veldig opptatt av nettopp fitness, og kommer uansett til å utsette seg for trening av høy intensitet. Og da er det kanskje bedre at de leser bloggen til en som kan det hun driver med, slik at de ikke gjør noe feil og faktisk skader seg selv.
      Til syvende og sist, ja, det forekommer bruk av ulovlige midler i denne sporten av enkelte som ønsker å hevde seg godt. Det er utrolig synd, for min del hadde ikke en 1.plass vært et stolt øyeblikk dersom jeg måtte ty til slike ting for å vinne.

    29. Så enig med Anniken F!
      Det værste med denne fitnessverdenen er at unge gutter og jenter tror det bare er å trene og spise sunn mat som skal til, men det er mer enn som så i mange tilfeller. Man får derfor et skrudd bilde på hvordan man tror det er, også er virkeligheten en helt annen. Bodyfitness, bikinifitness, eller hva det nå enn er: alle som vil drive med det må få lov til det! Men hold det langt unna begrepet idrett, for det hører ikke sammen for fem flate øre 😉

    30. Synes det er bra at de som er med på dette snakker om det, men snakker de egentlig om de negative sidene? Hvorfor er det ikke fokus på å få dette som en ren konkurranse ? Det er jo bruk av anabole steroider inne i dette. Det måtte jo være ett kjempesteg for utøverne å fremme kontroller for å få mer respekt. Jeg synes det blir merkelig at alle skal påpeke at det bare er mat og trening så bygger du en helt ny den ultimate kroppen på ett halvt år. Hvis du har litt oppi toppetasjen så vet man at dette ikke er mulig.

    31. Pilotfrue snakker om ekstreme tilfeller. Det finner man overalt.
      Det er vel ikke til å stikke under en stol at noen, kanskje mange doper seg til en fittnesskropp. – men er ikke det juks?
      Hvorfor ikke heller prøve å styrke denne idretten istedenfor å stenge den? ALLE bør bli dopingtestet, eller legge fram dokument på at man er dopingfri!
      Dessuten er det jentene som trener, spiser og stiller forsvarlig som er forbilder! Ikke de som doper seg og bruker ekstreme dietter for også ende opp å bli syk i etterkant..
      Heier på Nora – hun tror jeg er et SUNT forbilde!

    32. Du ER et godt forbilde, nettopp fordi du innrømmer at slet i ettertid! Burde ikke det være en god advarsel for andre jenter som tenker å prøve det samme? Hvor utrolig korttenkt er du hvis du virkelig mener at fitness-konkurranser er en bra ting, når du av alle vet så godt hva det kan gjøre med kropp og sinn??????

    33. Ja, hun er usaklig i innlegget sitt, men jeg er helt enig at fitness ikke er en idrett.
      Selvom det ligger mange timer bak det, er målet å stå på en scene i bikini og ha mest definerte muskler og sener. Hvor er prestasjonen i det? Det er da like overfladisk som hvilke som helst skjønnhetskonkurranse.
      Det er ikke sunt å ha sceneform hele året fordi det er så ekstremt, så hvorfor være det i det hele tatt? Da blir det et usunt ideal på lik linje som undervektige og overvektige. Så hva er da igjen som kan defineres som bra med fitnesskonkurranse? Disiplin? Det er jo disiplin nok i å leve sunt gjennom trening og sunn mat. 🙂

    34. La pilotfrua holde på. Det eneste hun vil oppnå er penger i kassa og PR. I virkeligheten sitter hun hjemme og dytter i seg potetgull og fortviler over den utroe mannen sin! Huff og huff

    35. Synes du er et godt forbilde! Du er ikke redd for å bygge muskler, spiser masse god proteinrik mat og tør å vise dine former! Alt dette var ikke lov på 1980- og 1990-tallet og gjorde at mange jenter utviklet anoreksi for å bli tynn nok til det lange smale kroppsidealet som var enerådende dengang! Spesielt lave jenter var utsatt for å utvikle anoreksi siden de verken er høy og mange lave jenter har lettere for å legge på seg.

    36. Du er et kjempe bra forbilde . Pilotfrue har ikke peiling hva hun snakker om, eneste hennes interesser er penger, skrev om dette kun for å få oppmerksomhet den grisenesa jenta

    37. Bra skrevet! Du og mange andre av de som stiller i fitness, er kjempe gode forbilder. Dere gir meg personlig mye motivasjon til å spise sunt og på treningsfronten!

    38. Amen!
      Du er super flott Nora!
      Bloggen din er et friskt pust i denne verden, som
      tilbyr samfunnet og unge jenter sunne idealer, istedenfor disse
      Rosabloggerne sine innlegg som handler om vas!
      Stå på! Gleder meg til å se deg på scenen igjen! 😁💪

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg