Sunnere pepperkaker & luke nummer tre

Hvis det er en julekjeks jeg bare må ha hvert eneste år, så er det pepperkaker. Akkurat der tror jeg ikke at jeg er alene, pepperkaker er jo selve smaken på jul! Hvert eneste år har jeg prøvd å lage en god og sunnifisert oppskrift på pepperkaker, og hvert eneste år har de blitt mislykket. Jeg tror årsaken er fordi jeg vet så godt hvordan pepperkaker skal smake, og når det blir litt annerledes så blir det liksom ikke bra nok. Med denne oppskriften ble jeg faktisk veldig fornøyd, og det er uten tvil den beste oppskriften på sunnifierte pepperkaker jeg har laget. Selv om disse ble veldig gode, så må jeg innrømme at the real deal er aller best. Men det kan jo være greit å ha både sunnere og tradisjonelle småkaker på julebordet,, og det dere trenger for å lage disse er:

70 g smør

40 g fibersirup gold

70 g sukrin gold

50 g fiberfin

75 g fibra fullkorns hvetemel

75 g speltmel

1 egg

1 ts kanel, 1 ts kardemomme, 1/2 ts ingefær og 1/2 ts nellik

1 ts bakepulver

Smelt smør, fibersirup og sukrin gold i en kasserolle. La det avkjøle seg litt før du tilsetter resten av ingrediensene, med unntak av melet. Det tilsetter du litt etter litt, og jobb det godt sammen. Du skal stå igjen med en relativt kompakt og fast deig. La gjerne deigen få hvile litt før du kjevler den ut, men det er ikke nødvendig om du ikke har tid. Stikk ut med former, og plasser pepperkakene på et bakepapirkledd strekebrett. Stek på 180 grader midt i oven i ca 10 minutter. La de avkjøle seg på rist før du spiser de, skikkelig julestemning i hver eneste bit. 

Lenkene i innlegget er sponset



I dag er det jo tredje søndag i advent, og da venter jo som dere vet enda en luke i kalenderen. Jeg glemte faktisk å ta bilde av premien før jeg dro hjemmefra, enda jeg tenkte “det må jeg huske” sikkert ti ganger før vi reiste. Er det noe som heter tidlig ammetåke kanskje? Uansett så får det nesten holde at jeg forteller dere hva premien er denne gangen, så får jo den heldige vinneren se den når den kommer i posten 🙂 Premien er en pakke med Questbars, en bakemiks for sunnere sjokoladekake, en Pukka te og steviadråper med vaniljesmak. Sunnere julekos med andre ord, som vil komme godt med blant all den andre kosen!  For å vinne denne gangen trenger dere bare å skrive at dere har lyst til å vinne i kommentarfeltet, så trekker jeg ut en heldig person. Husk som alltid å legge igjen epost adressen slik at jeg kan kontakte deg hvis du vinner.

Jeg har nevnt dette en gang før, men jeg er så heldig at jeg har blitt semifinalist i Vixen Blogawards, og det er jeg supertakknemmelig for. Enda mer takknemmelig blir jeg om dere har lyst til å gi meg en stemme hvis dere synes jeg fortjener det, det kan dere gjøre ved å klikke på bildet over eller ved å klikke her. Det tar ca 5 sekunder, og man kan stemme en gang hver tolvte time ♥

 

191 kommentarer

Siste innlegg