Brownie med dadler

Jeg E-L-S-K-E-R dadler. Det er så godt at jeg kunne ha spist det hele døgnet, de store og ferske rett fra butikken. Det og persimon er mine favoritter denne årstiden, og jeg klarer bare ikke å holde meg unna. Dadler kan jo brukes til så mye, ikke bare til å spise som de er med også i bakst og sunn godis. Denne oppskriften på brownies er superenkel, og den trenger ikke engang å stekes! Jeg har delt den med dere tidligere, men en god ting kan aldri deles for mange ganger. Det du trenger for å lage denne herligheten er:

10 store ferske dadler

100 g mander

1 ss kakaopulver

Litt havsalt

0,20 dl vann

Kjør mandlene til mel i kjøkkenmaskin. Fjern stenen fra dadlene og tilsett, og kjør videre til du får en seig masse. Det er viktig at man bruker ferske, da de er mye saftigere og gir riktig konsistens. Tilsett vann og havsalt og kjør litt videre, slik at alt får blandet seg godt. Plasser massen i en boks og legg i fryseren en halvtimes tid, og du er klar til å nyte disse fantastiske godbitene. Jeg må advare dere, det er faktisk ekstremt vanskelig å ikke spise alle når du først har tatt en bit. 

Seige, myke og ekstremt gode – akkurat som en brownie skal være. Denne kommer dere absolutt ikke til å angre på hvis dere prøver, jeg lover! Det kommer fra en ekte sjokoladeelsker ♥

25 kommentarer
    1. Herreguud, så digg det ser ut!! Jeg ELSKER dadler og persimon jeg også, går å mumser på det omtrent hver dag på denne årstiden!! 😀 Takk for oppskriften, den skal helt klart lages i morgen! 🙂 Klem til deg 🙂

    2. Det så fantastisk godt ut! Er ikke så glad i mandler da, er det mulig å bytte dette ut med noe annet tror du? 🙂

    3. Anniken: Du kjenner ikke smaken av de, så jeg tror det skal gå helt fint om du bruker mandler likevel 🙂 Men om du ikke vil det, så kan du bytte med feks valnøtter, cashewnøtter eller hasselnøtter 🙂

    4. Heisann 🙂 De så utrolig gode ut! 🙂 Men perisimon, den falt ikke helt i smak her synes jeg. Synes rett å slett de var for søte 😛 Hadde vert kjekt hvis du følger meg tilbake. Vi har mye av de samme interessene ser eg 🙂 Ha en super dag 🙂

    5. Dette så veldig godt ut!! Men jeg er allergisk mot nøtter, kan mandler byttes ut med en annen nøttefri variant? Havremel, solsikkefrø e.l?

    6. Har du foresten noen tips til hva jeg kan trene hjemme. Fødte for 4 mnd siden. Kommer meg ikke på trening, siden mannen jobber fra morgen til kveld. Tenker litt på mage,rumpe,lår og armer. Går tur ca hver dag. Men skulle nok trent litt styrke også.

    7. Det var jo sånn man lagde sunne godsaker for en generasjon siden dengang egg og fett var usunt og man ikke hadde sukrin stevia mandelmel kokosmel peanøttmel sesammel proteinpulver osv.

    8. Disse så maagiske ut, gleder meg til å smake på di så fort jeg får laget dem. Lurer bare på hvor dyrt dadler ca er? Viss jeg kjøper ti stk, hvor mye vil det omtrent koste? 🙂 Ønsker deg ei fin uke videre!
      Hilsen Tina

    9. Har ikke kjøkkenmaskin, men tenkte å kanskje bruke mandelmel i stedet?:-) Vet du hvor mye mandelmel jeg eventuelt skulle ha brukt da? Kanskje litt vanskelig for deg å vite da men..

    10. Pauline: du kan bruke stavmikser også 🙂 litt vanskelig å vite mengden eksakt da ja, men med finmalte mandler k pose fra funksjonell mat blir det ca 90 g i allefall !

    11. Hvordan oppbevarer du dem etter de har vært i fryseren? Tenker å lage dem i dag, og servere dem i morgen kveld 🙂 🙂

    12. Når du skriver ferske dadler, mener du da de som selges som tørkede dadler i løsvekt i fruktdisken på butikken? 🙂 Antar du må mene det er de som er ferske, sammenlignet med de man kjøper i pose osv :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg