Motivajonstips i høstmørket

Jeg tror alle trenger litt ekstra motivasjon til treningen noen gang, enten man er idrettsutøver, personlig trener eller mosjonist. Noen ganger frister sofaen ekstremt mye mer enn å komme seg på trening. Den følelsen har jeg kjent på ofte i det siste, og må jobbe litt ekstra med meg selv for å dra på gymmet. Jeg vet at jeg ikke er den eneste som kjenner det sånn innimellom, spesielt nå som det er mørkere ute. Mange utsetter treningen til januar, med nyttårsforsett og blanke ark. Men det er fortsatt utrolig mye som kan gjøres før jul, hvis en bare kommer i gang! Derfor tenkte jeg å dele noen motivasjonstips til dere i dag, som hjelper meg å komme meg på trening selv dager jeg ikke har lyst.

  • Jeg pleier ofte å si til meg selv at jeg bare skal trene i ti minutter. Enten jeg skal løpe eller løfte forteller jeg meg selv at jeg kan gå hjem igjen etter de ti minuttene er ferdige. Det har kanskje hendt et par ganger at jeg faktisk har gått hjem igjen etter den tiden, men i 99% av tilfellene ender jeg opp med å få gjennomført ei hel økt når jeg først er i gang. Det er jo ofte dørstokkmila som er den lengste, så med engang treningsskoene er på og pulsen har gått litt opp er det så enkelt å bare fortsette! Det høres kanskje litt dumt ut, men det er faktisk det beste trikset jeg har!

  • Jeg er et konkurransemenneske, og jeg hater å tape. Jeg og ei venninne har begge lastet ned appen Sportstracker, og konkurrerer om å gå/løpe flest mulig kilometer hver uke. Det finnes mange flere slike apper hvor man kan legge inn konkurrenter også, og jeg synes det er så gøy! Du kan selvfølgelig velge å konkurrere med deg selv også,  eksempelvis ved å sette deg et kilometermål per uke. Setter du et mål på 42 kilometer per uke blir det ofte lett å motivere seg selv til 6 kilometer om dagen, i stedet for å utsette til onsdag hvor du plutselig har 18 kilometer å gjennomføre.
  • Jeg er litt som hunden min, jeg blir nemlig veldig motivert av belønninger! Her kan jeg velge meg et bestemt treningsmål, og når jeg har oppnådd det gir meg meg selv en belønning. Da frister det ofte litt mer å dra på trening, hvis jeg har valgt en belønning jeg virkelig har lyst på. Det trenger ikke alltid å være de store greiene heller, så lenge det er en belønning som motiverer nettopp deg til å komme deg på trening. Jeg har lyst til å stablisere meg på fire treningsøkter i uken i stedet for tre, og når jeg har klart det skal jeg ta en velfortjent dag på spa.
  • Oppdater spillelista di! Jeg vet ikke med dere, men det mange låter som bare gjør meg glad av å høre på de. Jeg har nettopp laget med ei ny spilleliste på Spotify, og jeg har lagt ut link til den på Facebook-siden min som dere finner her. Med masse god musikk på ørene er det så mye lettere å trene synes jeg! Er det en ting jeg hater så er det nemlig å høre min egen pusting og pesing, da blir jeg mye fortere sliten. Mens sanger med høyt tempo og glade toner gir motsatt effekt!
  • Det kan være vanskelig å se det for seg når man ligger på sofaen, men det er faktisk ingenting som er så godt som følelsen etter ei god treningsøkt. Jeg har aldri kommet hjem fra ei økt og følt meg mer sliten eller i dårligere humør. Motsatt effekt kjenner jeg derimot veldig ofte, så det å tenkte på den godfølelsen hjelper. Så er det jo så mye bedre å komme hjem til sofaen etter trening også, da kan man jo ligge der med god samvittighet!

Hva er ditt beste tips for å få motivasjon til å trene?

9 kommentarer
    1. Mitt beste motivasjonstips er å pakke bagen klar kvelden før med freshe treningsklær i glade farger. Ha gjerne en digg proteinbar som f.eks questbar tilgjengelig i bagen som du kan kose deg med etter økta. En oppdater spilleliste er et must, og kanskje en treningsdate med kjæresten/venninne. Og helst trene enten før jobb/skole eller rett etter. Har man først landa på sofa etter middag, er det fort gjort å bli der! Planlegging og rutiner er gull! 🙂

    2. Jeg bruker å trene rett etter skolen, så tar jeg bare med treningstøy på skolen uten å tenke så mye på det. Da føler jeg at “jeg må jo trene” siden jeg allerede har pakket bagen og dratt den med til skolen. Det er i tillegg såå deilig å være ferdig med økta før jeg kommer så langt som til sofaen med en serie på netflix og kaffe i handa.
      Jeg har også noen spørsmål til deg, og håper du kan svare enten her eller i et eget innlegg, da jeg tror det er flere som lurer på det samme. 🙂
      Noen ganger når jeg trener (spesielt rumpe) så kjenner ikke at det “svir” i rumpa, selv om jeg er utmattet og ikke orker flere reps. Jeg bruker tid på å strekke og aktivere rumpa før økta. Må jeg kjenne at det svir for at det har effekt på den muskelgruppa?
      Jeg blir heller aldri støl lengre, selv etter tunge styrkeøkter. Betyr dette at jeg ikke tar i nok og utfordrer meg selv for lite? Eller er det naturlig i og med at jeg har trent øvelsene flere ganger før?

    3. I dag fikk du meg faktisk på trening! Jeg satt og diktet opp unnskyldninger i mellom prøveøvinga, og når jeg så instaposten din skal jeg innrømme jeg tenkte “farsken no må æ træn!” og når du hadde lagt ut spilleliste hadde jeg hvertfall ingen unnskyldninger! Men må er jeg såå glad jeg dro❤️❤️ Tuusen takk!!

    4. Det var mange gode tips 🙂 Likte særlig det med å legge lista lavt; feks mål å gj.føre bare 10 min. Da har man kommet seg over dørstokken 🙂
      Forøvrig hjelper det meg å finne frem freshe treningsklær. Ellers:
      *Endre tidspunktet å trene på; likte tidligere å trene på morgenen, men kjenner nå for tida at jeg heller har lyst til å ha en rolig start på dagen, og er mer motivert til trening utpå ettermiddagen/kvelden. Når føler man mest for å trene, og har mest energi?
      *Endre litt på treningen; trenger ikke være mye, kanskje bare bytte treningsprogram/opplegg, trene litt andre ting ei stund, gå på noen gruppetimer for avveksling/inspirasjon eller evt bytte gruppetime hvis man allerede går på det, endre treningsintensitet (kanskje ta et par uker med lavere intensitet, da kroppen/hodet egentlig er litt sliten/lei/overtrent, og dette er grunnen til manglende motivasjon?) Kort og godt gjøre det litt annerledes, inn med litt forandring ei stund.
      Hender også at jeg bestemmer meg for at treningen skal gjennomføres, og dermed se frem til å lage noe ekstra godt etterpå, feks et godt ettertreningsmåltid. (Som er godt og sunt, men noe jeg har virkelig lyst på! Så kan jeg se frem til vel gj.ført trening, avslapping og et bedre måltid etterpå :))
      Og; trener man i utgangspunktet nok/mye, og ikke får gjennomført all planlagt trening; gi seg selv slakke og se på det man har fått til. (Fremfor negativ selvtale og misnøye.) Det er så mye mer oppbyggende å bare registrere status, og se fremover 🙂 For meg er det er mye styrke og motivasjon å hente i å være fornøyd med det jeg får til og kjenne på mestring også 🙂

    5. Gruppetimer!Jeg er gruppetimeinstruktør og ser på medlemmene, og meg selv at det er et supert alternativ hvis trening i studio ikke frister. Det er så mye gruppetimer man kan velge i som passer for enhver. I tillegg slipper man jo da å planlegge treningen/øvelsen selv – følger bare instruktøren, og man får et ekstra “push” på treningen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg