Lørdagsmiddag: fylt søtpotet med karbonadedeig

Søtpotet er så fantastisk godt, og kan brukes i nesten alt. Søtpoteten er faktisk en rotgrønnsak, og er full av vitaminer og mineraler. Å fylle den er fantastisk godt, og her kan  du selvfølgelig velge fyllet selv.  Jeg har tidligere laget med kylling og spekeskinke pluss en vegetarvariant som dere finner ved å klikke på lenkene. Jeg er inne i en periode hvor jeg er ekstremt glad i karbonadedeig, det har vært middag nesten hver dag de siste ukene. Denne lørdagen er ikke noe unntak, og derfor ble det fylt søtpotet med karbonadedeig i dag! Fremgangsmåten ser slik ut:

– Vask og prikk hele søtpoteten med en gaffel. Bak i ovnen på 200 grader i ca 30 minutter, eller i mikroen i 5-10 minutter. La de avkjøle seg litt, før du deler i to og skraper ut fyllet.

– Stek karbonadedeig sammen med krydder du liker. Tilsett grønnsaker, her har jeg brukt paprika, tomat, rødløk og mais.

– Mos fyllet fra søtpotetene og bland inn det ferdigstekte kjøttet og grønnsakene. Fordel i søtpotetene, og topp med ost. Stek midt i ovnen på 200 grader i ca 15 minutter, eller til osten har smeltet.




Gjerne server med en god salat og hvitløkskesam, så har du virkelig et sunt og godt festmåltid!  Håper dere nyter lørdagskvelden ♥

7 kommentarer
    1. Det så knallgodt ut! – Som alltid!
      Er det sånn at du spiser hele poteten med skallet ogsånn, eller er den bare en slags skål til fyllet du har i?
      Litt flaut spørsmål, men jeg bare lurte så fælt, hehe 😉

    2. Prøvde oppskriften i dag, men klarte ikke å få ut innmaten på en grei måte. Potetene virket ikke ferdig etter 35 min, tok de 15 min til, men fortsatt ikke ferdig.
      Har du noen tips/gode råd?

    3. Camilla: Så merkelig, kanskje dine søtpoteter var mye større og derfor trengte lengre steketid? Det med å prikke hull i hele søtpoteten med gaffel er også viktig 🙂

    4. Bruker du vanlig eller mager kesam? Hvordan lager du hvitløkskesam? Skal absolutt prøves – så veldig godt ut:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg