Sunnere eplekake

Lenkene i innlegget er sponset

Sunn bakst hører med til en hver helg synes jeg, det er så koselig med ekstra tid på kjøkkenet. Min kjære samboer har bursdag på mandag, og ønsket seg eplekake på dagen. Jeg har faktisk aldri laget sunn eplekake før, så da måtte jeg lage en test-kake i dag. Jeg vet jo aldri om oppskriftene mine blir vellykket på forhånd, og det er litt dårlig stil å servere en fæl kake på selve bursdagen. Men kaken ble alt annet enn fæl, den ble faktisk helt nydelig! Smakfull og søt, samtidig som den er mye sunnere enn vanlig eplekake. Oppskriften ser slik ut:

 

2 egg

5 ss sukrin

2 ss smør

3 ss havremel

5 ss fibra fullkornshvetemel

3 ss gresk yoghurt vanilje

0,5 dl melk

1 ts vaniljepulver

1 ts bakepulver

1 ts kanel

Pisk egg og sukrin til eggedosis. Dette tar en liten stund, så her gjelder det å være tålmodig.  Smelt smør og tilsett resten av ingrediensene, og la det blande seg godt inn.  Når røra er ferdig heller du den i en liten springform, før du starter med fyllet

Fyll:

2 store epler

2 ss sukrin gold

2 ts kanel

En god neve madler

Skyll og rens epler før du skjærer i skiver. Dytt de forsiktig ned i kakerøra, før du topper med sukrin gold, kanel og hakkede mandler. Stek på nederste rille i ovnen på 200 grader i 35-40 minutter. La den avkjøle seg på rist etter du tar den ut av ovnen, så er det bare å nyte!



Her er kaken servert med mager vanilje kesam, men du kan også bruke yoghurtis med vaniljesmak. Denne kaken har allerede blitt en favoritt hos meg, og jeg har spist to store stykker allerede. Perfekt lørdagskos ♥

9 kommentarer
    1. Skjer med at bloggere skal sunnifisere alt? Om typen din har bursdag noe som skjer typ 1 gang i året er det da anledning til å feire med en skikkelig kremete usunn kake med sukker. Sånn som faktisk smaker godt og man unner seg en gang iblant, ikke som smaker sånn halvveis og man forteller seg selv at den er god bare fordi du sparte kalorier ved å bruke sukrin gold og no walden farm drit. Lesere av blogger som dette, vær så snill å ikke føle press på å lage sunne versjoner av alt, spis sunt og variert, tren regelmessig, lev nå livet og ikke velg den dølle shiafrøkaka over en god deilig sjokoladepudding du vet du egentlig har mest lyst på!

    2. Serriøst?: han ønsket seg en sunn en, da får han det også – enkelt og greit 🙂 han synes forresten den var kjempegod også, så jeg skjønner ikke helt hvilken døll kake du snakker om 😉

    3. Dette er den beste sunne kaken jeg har smakt noengang! Tusen takk for nydelig oppskrift, denne gikk ned på høykant i kveld – med god samvittighet☺️
      Ha en herlig fredagskveld videre, Nora! Stå på og fortsett å inspirere👍🏼

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg