Lørdag & grove pizzasnurrer

Lørdag og jentekveld, da må det severes noe skikkelig godt. Vi skal spille brettspill og lage  grove pizzasnurrer, akkurat en sånn kveld jeg trenger! Oppskriften på pizzasnurrene har jeg postet før, men den er faktisk så god at den fortjener å komme på bloggen en gang til. For å lage deigen trenger du:

500 g siktet speltmel

200 g fibra fullkorns hvetemel

200 g havregryn

5 dl ekstra lettmelk

2 dl vann

1 pakke tørrgjær

1 ss luftigere bakst (kan sløyfes)

1 ts salt

Ha alle de tørre ingrediensene i en stor bakebolle og bland godt. Tilsett vann og melk, og elt sammen til en fin deig. Dekk med plast og sett på heving i en time, gjerne på et lunt sted.

Mens deigen står til heving lager du fyllet. Her kan du velge litt etter fantasi og egne smaksløker, men dette er det jeg bruker:

800 g karbonadedeig

200 g mozarella

1 paprika 

2 rødløk

1,5 boks med hermetiske tomater

1 kinesisk hvitløk

Oregano

Salt og pepper

Stek karbonadedeig sammen med en presset hvitløk, i tillegg til salt og pepper før du tilsetter de hakkede tomatene på slutten av steketiden. Hakk opp grønnsaker, og du er klar til å kjevle ut deigen. Husk å legge mel på kjøkkenbenken før du kjelvler den ut, jeg delte deigen i to og lagde to ruller av denne oppskriften. Fordel halvparten av alt fyllet over deigen, resten sparer du til neste del. Topp med mozarella og oregano.





Neste steg er å rulle den sammen, før du skjærer i skiver og legger de på et bakepapirkledd stekebrett. Du får ca. 10 snurrer av hver rull, altså gir oppskriften 20 store pizzasnurrer tilsammen. La de steke midt i ovnen på 220 grader i 20-25 minutter, de vil da være gyldne og gjennomstekte.



Disse er også supergode kalde, så de kan gjerne nytes til lunsj dagen etterpå også. Frysing går også fint, så slipper du å spise alle med engang selv om det frister. Disse er nemlig kanongode, og ikke minst mettende. Nå gleder jeg meg bare til å komme meg avgårde, slik at vi kan begynne bakingen!

2 kommentarer
    1. Hei, Nora! Jeg er en stor beundrer av bloggen din, og du har hjulpet meg kjempemasse med matinspirasjon!
      Jeg brukte oppskriften din på å lage pizzasnurrer for noen uker siden, men etter heving så var deigen ganske seig og klissete. Visste ikke helt hva slags mel jeg skulle bruke med tanke på et sunt valg, men brukte vanlig hvetemel for å få den riktig og ikke klebete. Er det det du også bruker når du ruller den ut? Eller bruker du en annet type mel da?
      Ha en fin kveld videre!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg