Hjemmelaget spicy tomatsuppe

Når varmen melder fravær ute, så passer det helt perfekt å skape varme innendørs. Dagens middag og kveldsmat ble derfor hjemmelaget tomatsuppe, det er så godt! Jeg liker når maten er litt ekstra spixy, og denne tomatsuppen ble ikke noe unntak. Det tar litt lengre tid enn med pose, men smaker uendelig mye bedre og i tillegg vet du nøyaktig hva du får i deg. Dette er sunn hverdagskost på sitt beste, og oppskriften ser slik ut:

2 bokser hermetiske tomater

2 ss tomatpure

1 liter grønnsaksbuljong

1 kinesisk hvitløk

3 sjalottløk

1 liten chili

2 ts salt

1 ts pepper

1-2 ss sukrin

Finhakk løk, hvitløk og chili som du freser noen minutter i en kjele. Tilsett tomatpureen og la det surre noen minutter, før du tilsetter boksene med hermetiske tomater. La dette koke opp før du tilsetter buljongen. Jeg liker å ha litt tyggemotstand, og valgte derfor å ha fullkornspasta i suppen. Denne kokte jeg sammen med buljongen. Når alt er blandet sammen lar du det koke i ca. 10 minutter – og suppen er klar! Dette er en ganske spicy variant – så gjerne smak deg litt frem i forhold til mengen krydder, hvitløk og chili. Jeg kokte også noen egg til, samt mine havre- og sesamrundstykker som dere finner oppskriften på her. Virkelig et deilig måltd på en helt vanlig mandag.


Håper dere har hatt en super og sprek start på uka hele gjengen!

7 kommentarer

Siste innlegg