Reker med krydderbrød

Vi avsluttet Frøya-ferien på beste vis mulig, nemlig med en herlig rekeaften. Tradisjonen tro måtte vi ha loff og majones på bordet, men jeg hadde også et par andre valgmuligheter. Jeg synes ikke loff smaker noen ting, og ikke inneholder det noe særlig næring heller – så da lagde jeg like gjerne min egen variant. Brødet ble så godt at alle ville ha det, og loffen ble nesten ikke rørt. Oppskriften på brødet ser slik ut:

200 g havregryn

200 g speltmel

150 g gresk yoghurt

2 egg 

3 dl vann

1 presset kinesisk hvitløk

1 ts salt

1 ts rosmarin

1 ts bakepulver

Bland alle ingrediensene i en bolle, og rør godt sammen. Krydder kan du velge etter smak, men jeg synes virkelig disse smakene er utrolig gode sammen. Fordel i en smurt brødform og sett inn i ovnen på 200 grader i ca 40 minutter. La brødet avkjøle seg etter du har tatt det ut av ovnen, og nyt sammen med ferske reker eller godt pålegg.

Lenkene i innlegget er sponset



Dressingen har jeg laget av en boks kesam, en presset kinesisk hvitløk, litt salt og litt sukrin, Denne dressingen bruker jeg til nesten alt, den er så god! Helt til slutt vil jeg bare tipse dere om at i dag er det -25% på absolutt alt fra 2XU  resten av kvelden. Det er et dagstilbud hos sponsor X-life, så om du vil benytte deg av det har du fortsatt noen timer igjen!

Nå skal jeg slappe av litt i sofaen, før jeg skal ta tidlig kveld. I morgen er det hverdag igjen, og selv om ferien har vært fantastisk blir det absloutt ikke dumt å komme tilbake til rutinene heller.

12 kommentarer
    1. Jeg har lest bloggen din ganske lenge, og synes for all del du er en flink blogger. Og ikke minst er du flink til å trene nok og spise sunt nok.
      Likevel velger jeg nå å slutte å lese bloggen din. Grunnen er kanskje “dum”, men jeg blir stadig oppgitt over at du alltid skal sunnifisere ting. Hvorfor MÅ du lage annet brød bare fordi loff kanskje ikke er det “sunneste” valget? Jeg nekter å tro at man ikke får tilført kroppen din nok næring bare fordi man velger loff en gang i blant. Så må du lage egen dressing, fordi majones kanskje ikke er det sunneste valget. Nei, spis nå loffen og majonesen og vær fornøyd med livet, ikke vær så nøye hele tiden. Selv spiser jeg hvitt brød 3-4 ganger i uka, spiser “ekte” godis to-tre ganger i uka, og ellers prøver jeg å velge sunne alternativer. Og jeg er frisk som en fisk. Får i meg mer enn nok næring. Synes du er litt vel hysterisk, og i “redsel” for å bli for påvirket av deg (har tidligere slitt med problematisk forhold til mat), må jeg slutte å lese bloggen din. Trist, siden det ellers er en god blogg, men noen ganger må man ta kjipe valg.

    2. Jeg er enig mrd kommentaren over meg her… Synes du virker litt på grensa til spiseforstyrret. Gå inn i deg selv og svar på spørsmålet: kjenner du angst dersom du spiser loff og majones istedet for fettgattig, proteinrik egenlaget dressing? Også egenlaget krydderbrød? Ikke for å kritisere deg, men synes du gir utrykk for å ha det litt tøft på det området og alltid når du skal kose deg så MÅ det liksom være yoghurtnøtter eller noe som gir næring. Synes du ellers virker som ei flott, livsglad jente 😀 men tror jeg også skal holde meg unna bloggen din fremmover for du påvirker meg negativt pga. Ditt sunnhetshysteri. Hvordan reagerer egentlig dine nærmeste rundt deg på at du må lage dine egne sunne versjoner av alt? Håper bare ikke du blir spiseforstyrret.

    3. Ingvild: ingen grunn er dum, og hvis du føler det slik forstår jeg at du slutter å lese. For min del handler det om mye mer enn å ikke spise loffen, jeg hadde absolutt ikke pådratt meg noen skade av å spise det innimellom. Men når jeg kan lage mat selv, som jeg elsker å gjøre, noe jeg virkelig nyter å holde på med – hvorfor skal jeg slutte med det? Når jeg kan lage gode alternativer og kose meg på kjøkkenet, og til og med være så heldig å ha muligheten til å få dele oppskriftene mine med mange andre da gjør jeg selvsagt det. Forrige uke la jeg ut bilde fra restuant – da spiste jeg reker med loff fordi det ble servert. Men har jeg muligheten, så lager jeg alltid alt fra bunnen selv. Det er måten jeg har valgt å gjøre det på, og jeg har full respekt for at andre trives best med noe annet 🙂

    4. Anonym: Hehe, som nevnt i kommentaren tidligere spiste jeg loff forrige uke og det gikk helt fint det. Jeg har absolutt ingen problemer i forhold til mat, men lager alltid maten selv og fra bunnen av hver eneste gang jeg har mulighet. Mine nærmeste synes det er supert at jeg lager så mye mat, for da blir det som regel mye godt på de også 🙂

    5. Jeg skjønner hva du mener, og det er flott at du har funnet en måte som fungerer for deg. Men likevel synes jeg du fremmer et litt for “spiseforstyrret” syn på valg når det gjelder mat.
      Som sagt har lenge slitt med et problematisk forhold til mat (er så og si frisk nå), men når jeg ser at du ofte (sikkert ikke hele tiden, men veldig ofte) må lage egne alternativer fordi det ikke er nok næringsstoffer og kanskje ikke det sunneste valget å spise det som de andre ville spist, så kjenner jeg at skumle tanker sniker seg inn i hodet mitt. Når det feks. er bursdag, hvorfor skal man ikke kunne gi litt F og spise en vanlig bursdagskake? Forstår at det sikkert er morsomt å eksperimentere med sunnere alternativer. Men jeg vet mange andre jenter er i samme situasjon som meg, og jeg tror mange kan slite med dårlig samvittighet for å spise vanlig sjokolade eller en pizza med helt ufarlig hvetebunn, når de ser at du som “er så flink til å spise og trene riktig” ikke kan gjøre slike ting en gang i ny og ned. Og da mener jeg ikke én gang i måneden, men nå og da, som helt vanlige mennesker kan og bør gjøre.
      Når det er sagt så kommer jeg på at vi er i 2015, og dessverre er samfunnet vårt blitt slik at alt skal sunnifiseres og være så forbaska perfekt hele tiden. Jeg blir bare irritert når jeg vet at mange andre i tillegg til meg blir påvirket av dette, selv om vi kjemper for å prøve å leve normalt. Da er vel kanskje løsningen å styre unna alle påvirkningskilder.
      Rotete kommentar. Ingenting vondt ment mot deg, men jeg bare belyser hvordan bloggingen din kan påvirke lesere og fremme et syn på mat som kan dreie i en farlig retning.

    6. Det er bra dere skriver det selv Invild og anonym – for her er det jo tydelig at dere som kommenterer har et problem, ikke Nora. Jeg synes det er så fantastisk med alle sunne oppskrifter, så jeg har altnernativer til nettopp vanlig sjokolade og hvetebunn på pizza. Jeg MÅ nemlig ikke spise det om jeg ikke vil, uten at det gjør meg hysterisk på noen måte.

    7. Det er ikke oppskriftene hennes det er noe galt med, eller Nora som person det er noe galt med. Det er formidlingen hennes og måten hun skriver på. Selvfølgelig er det topp å få inspirasjon til sunne oppskrifter man kan bruke i hverdagen. Men jeg sikter til måten hun skriver på i teksten, om holdninger og valg mat tar i forhold til mat.
      Jeg sier ikke at man burde spise sjokolade eller loff hver dag, men ut i fra måten hun skriver på kan det tolkes som at dette er “nei-mat”.
      Og ja, det kan godt være at jeg har et problem, og jeg innrømmer det. Men jeg ønsker ikke at andre skal bli påvirket eller ha/få det samme problemet som du mener jeg ennå har, selv om jeg vil påstå at jeg er nærmest frisk per dags dato 🙂

    8. Ingvild: jeg har jo en blogg om min mat og min trening, da blir det nødvendigvis sånn at det er det jeg legger ut bilder om 🙂 Når dette er det kostholdet funker utrolig bra for meg, så ser jeg ikke noen grunn til å endre på det. Men det jeg kan gjøre, er å være flinkere til å ta bilder sv de gangene jeg spiser sjokolade og is – selv om det hører til sjeldenhetene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg