Favoritten hvit pizza

Det er lite som slår en skikkelig god pizza når en er sulten. Det var hele gjengen her i kveld, og derfor ble middagsvalget enkelt. Hvit pizza har vært en favoritt i mange år for min del, og det er ikke uten grunn. Bunnen varierer ofte ut i fra hva jeg har tilgjengelig, men toppingen er alltid den samme. Denne gangen laget jeg en havre- og speltbunn, oppskriften på den ser slik ut:

6 dl speltmel

6 dl havremel

4 egg

5 dl vann

2 ts bakepulver 

2 ts salt

Bland alle ingrediensene godt sammen til du har en litt klissete deig. Fordel denne med slikkepott over et bakepapirkledd stekebrett. Stek midt i ovnen på 220 grader i 15 minutter før du tar den ut. I mellomtiden steker du kyllingfilet, og kutter opp grønnsaker. Vi var fire personer i dag, og derfor stekte vi hele 750 gram kyllingfilet. Velg krydder etter smak, jeg brukte hvitløk, salt, chili og kajennepepper. Når bunnen har stekt seg ferdig tar du den ut, og lar den hvile i ca. fem minutter før du legger på den hvite pizzasausen. Denne er laget av et beger lett creme fraishe, en ss pesto og en presset kinesisk hvitløk. Smør den jevnt over bunnen, før du fordeler kylling og grønnsaker over. Jeg bruker fersk sopp, paprika og løk – men dette kan du selvagt velge som du selv ønsker. Legg ost over grønnsakene, før du helt til slutt topper med spekeskinke. Sett pizzaen inn i ovnen igjen på samme temperatur og la den stå i 10-15 minutter, eller til osten har smeltet.




På grunn av en grov og god bunn, samt masse proteiner er dette en veldig mettende pizza. Denne varianten er full av næring, og er en sunnere variant av en matrett som har et dårlig rykte.Pizza trenger absoulutt ikke å være søppelmat, men kan være et godt og sunt middagsalternativ. Har dere ikke prøvd hvit pizza før så anbefales denne virkelig på det sterkeste!

8 kommentarer
    1. Åh denne må jeg prøve! så utrolig godt ut. Jeg har prøvd flere av oppskriftene dine i det siste og det har vært vellykka. Takk for at du deler oppskrifter. Bloggen din er en stor favoritt, selv om jeg skjeldent komenterer…. Keep up the good work 🙂

    2. Bloggen din er fylt med fantastiske oppskrifter og gode treningsøvelser.
      Det som gjør bloggen enda bedre er det store smilet ditt! Du har en super utstråling. Det hadde vært veldig gøy med et innlegg om DEG personlig, enten en spørsmålsrunde eller “Ting du ikke visste”

    3. Emily: Det er kjempehyggelig å høre, nå ble jeg glad! Hvis du søker på det så finner du et “10 ting du ikke visste om Nora” – innlegg som min kjære lillesøster skrev. Der finner du mye jeg aldri ville ha røpt selv, haha!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg