Mine beste tips til ferietrening

Nå er det straks sommerferie for mange, og trening er kanskje ikke førsteprioritet. Det har jeg faktisk full forståelse for, men litt er så uendelig mye bedre enn ingenting. Det krever ikke så alt for mye å vedlikeholde formen, men det krever plutselig ganske mye hvis man har lagt bort treninga helt i en måned. Derfor vil jeg oppfordre alle til å ha en mest mulig aktiv ferie, det gjør så ekstremt godt for både kropp og sjel! Da er det ekstra godt å unne seg noe godt etterpå også, som en softis, rekesmørbrød eller hvitvin. Her er mine beste tips til aktivitet i ferien:

Ta sightseeingen til fots eller på sykkel.  På denne måten slår du to fluer i en smekk, du sparer penger samtidig som du får vært i aktivitet hele dagen. I veldig mange byer finnes det kart med løyper man kan gå på turistkontorene, og du har jo også mulighet til å sette sammen din helt egen løype. Jeg har selv gjort dette både i Roma, New York og Kuala Lumpur – så selv om byene er store kan du fortsatt ta beina eller sykkelen fatt! Jeg føler at jeg får en “nærmere” opplevelse av bylivet også når jeg kommer så tett på, altså enda en grunn til å gjøre sightseeingen til en skikkelig cardio-runde samtidig

Utnytt naturen! Det er ikke spesielt fristende å gå innendørs for å trene hvis solen skinner ute på en ny og spennende plass, derfor er det så godt å kunne utnytte naturen til det fulle. Svøm, lei en kano, gå på fjelltur, meld deg på surfekurs, padle kajakk eller løp deg en tur i skogen. På nye plasser føler jeg at jeg kan løpe en evighet uten å bli sliten, fordi jeg er så opptatt med å følge med på alt rundt meg og alle de nye inntrykkene. Fjellturer er kanskje min personlige favoritt, for da får jeg ofte en spektakulær utsikt med på kjøpet.

Å trene før frokost kan være lurt på ferie. Mange inkludert meg selv synes det er vanskelig å trene når det blir for varmt ute. Å trene tidlig på dagen kan derfor være svært gunstig, samtidig som du gjør deg ferdig med treningen tidlig på dagen. Da kan du kose deg resten av dagen med akkurat det du har lyst til. 

Tren stryke med enkelt utstyr. Jeg synes det er veldig lurt å investere i enkelt treningsutstyr, som eksempelvis strikk, hoppetau og slynge. Da kan du utføre utrolig mange øvelser, og få trent hele kroppen mens du er på ferie. Dette kan du også bruke til trening hjemme, slik at du kan gjøre enkle økter hjemme i stua eller i hagen på dager hvor tiden ikke rekker til.


Tren med kroppsvekt. Det finnes også ekstremt mange øvelser du kan gjennomføre kun ved bruke din egen kropp. Denne typen trening er undervurdert – du kan faktisk få en skikkelig god økt uten som helst form for utstyr. Knebøy, utfall, pushups, planken og burpees er gode eksempler på nettopp dette. Et godt tips er å gjennomføre øvelsene rett etter hverandre og med høy intensitet, så får du virkelig kjørt en effektiv økt. 

Lek / spill sammen! Mange tenker ikke over at dette er trening, men om du får med familien/vennegjengen på en time med fotball, sandvolleyball eller tennis er det god trening. Samtidig får man tilbringe tid sammen og ha det gøy selv om svetten siler.

Dette var mine aller beste tips til aktivitet i ferien, og jeg håper mange av dere tar de i bruk! Ferien er til for å kose seg, og man skal absolutt ha rom for litt ekstra kos. Likevel har vi alle utrolig godt av litt trening, selv når vi er på tur. Hvis du holder deg aktiv i ferien tørr jeg faktisk å vedde på at du føler deg mer opplagt og klar for å sette i gang med jobb / skole når hverdagen venter også. Del gjerne dine beste tips til ferietrening i kommentarfeltet også! 

 

4 kommentarer
    1. Mange gode tips til ferieaktivitet du deler her!!
      Jeg er i Spania og her har jeg spilt tennis, gått turer og ikke minst vært på flere fantastiske fjellturer!! Jeg er helt enig med deg, utsikten er virkelig belønning for strevet!!
      En aktiv sommer er uten tvil min favoritt. Når jeg er tilbake i Sandefjord blir det nok mange lange gåturer langs vannet, padleturer i kayak og noen utendørsstyrkeøkter og joggeturer + mye annen morson aktivitet håper jeg! Sommer altså!! <3

    2. Hei! Jeg trenger litt råd.. Helt fra barndommen har jeg aldri hatt helt flat mage, den har alltid vært litt utover “oppblåst” samtidig som jeg har vært veldig tynn. I de siste årene har jeg trent en del og lagt på meg litt, veier nå 64kg og er fornøyd med kroppen min bortsett fra magen. Magen er også mindre stram nå, siden jeg fødte et barn for 6 måneder siden. Jeg lurer på hva jeg kan trene for å få magen stram? Jeg har ikke mulighet til treningssenter, men har flott natur rundt meg. hjemme har jeg blant annet slynger (for å henge over døren). Håper på svar 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg