Chiapudding & Demodex

Etter å ha lest mye om chiapudding måtte jeg bare prøve det selv i dag, og det med stor suksess! Dette kommer til å bli en favoritt fremover, og det fine er at puddingen kan lages i flere ulike varianter. Til nå har jeg prøvd med vanlig melk og kokosmelk, sistnevnte ble min favoritt og den ser dere på bildene over. Chiafrø er virkelig supermat, og er stappfulle av sunne næringsstoffer. De små frøene absorberer inntil 12 ganger sin egen vekt når de bløtlegges, og nettopp derfor egner de seg godt til denne typen pudding. Her har jeg brukt 200 ml kokosmelk, 2 toppede ss chiafrø og 1 ts vaniljepulver, som jeg rørte godt sammen. Deretter satte jeg blandingen i kjøleskapet over natten, og våknet til ferdig pudding. Perfekt med ferdig frokost om en har det litt travelt på morgenen!



Jeg anbefaler dere virkelig å prøve dette, det var så godt og ikke minst utrolig mettende. Jeg er (som de fleste av dere allerede vet) ei jente som kan å spise, og denne puddingen holdt meg mett i flere timer. Gjerne del deres favorittoppskrift på chiagrøt i kommentarfeltet også, jeg lover at det kommer flere fra denne fronten! Det ble lunsjen i dag etter en fin tur på Ladestien med Guapo i finværet, perfekt måte å starte helgen på. Vi har endelig funnet ut hva som feiler han, lillegullet har fått diagnosen Demodex – eller hårsekkmidd som det heter på norsk. Vi har startet behandling og satser på at han blir helt frisk igjen, og jeg må bare si tusen takk til alle dere som har lagt igjen kommentarer og har lurt på hvordan det går med han. han er jo babyen min, og når han er glad blir jeg også det! En annen ting som gjør meg glad er nye treningsklær, sjekk ut disse fargerike nyhetene som har havnet i garderoben min:

Kompresjonstights med høyt liv fra 2XU / superbehagelig treningsgenser fra Craft / pannebånd fra Kari Traa (sponsede lenker)



Kan ikke gjøre annet enn å løfte hendene i været av glede når det er fredag, sol og jeg vet at taco venter litt senere. Ha en super kveld, og riktig god helg alle sammen!

23 kommentarer
    1. Chiapudding me kokosmelk e en favoritt hær og. Bruke å tåpp deinn me tranebær og gojibær, helt nydele. Ha fler gang tænkt å prøv me vanli melk, men ha einda itj gjort de

    2. Favoritten min er chiafrø med oatly sin sjokolademelk 🙂 Godt alene, best med banan og peanøtter på toppen. (eventuelt med cocoa nibs om det er tilgjengelig også.) Snacks! 🙂
      Ellers er mandelmelk pudding med dobbel0% eller annen yogurt med smak nammis. Favoritten der er dobbel 0% sitron og ferske annanasbiter som topping! Dobbel snacks! 🙂

    3. Min favoritt er overnight oat med havregryn, chiafrø, dobbel 0% vanilje yoghurt og vanlig kumelk.. Mmm, så godt!

    4. Det skal jeg prøve! 😀 har kjøpt chiafrø for lenge siden, men har ikke makket meg til å teste det ut enda… ;P
      Lurer på om du bruker bare den harde delen av kokosmelken du blander i, eller om du bruker en boks som ikke har stått i kjøleskapet slik at alt er “blandet” eller hva jeg skal si? 😛
      Ha en flott kveld videre da! Og masse god bedring til Guapo 🙂

    5. Silje: hva slags kommentar er det å komme med???? Du kan ikke ha det bra selv som må slenge dritt til andre😵

    6. Har vel blitt mer en matblogg enn treningsblogg og det er masse god mat som blir tatt bilde av. Så er vel ikke så rart om man spretter litt opp i vekt med så mye god mat 🙂

    7. Silje: det er nok på grunn av at jeg ikke trener så mye at det er mer mat enn trening på bloggen om dagen, og på grunn av mindre trening har det nok kommet et par kilo også 🙂 men jeg er på bedringens vei, og da vet jeg de forsvinner like fort så jeg stresser absolutt ikke 😉

    8. Du ser kjempebra ut Nora, og syns du fremmer skikkelig helårskroppen, noe som hverfall jeg syns er viktig. Du har helt siden jeg begynte med styrketreningen vært et stort forbilde! 🙂
      Lurte forresten på om du jobber i morgen på HIT? Skal på en drop-in-time for er på dagstur til Trondheim så hadde blitt skikkelig startrucked om du var der! Haha😀 vurderer starte der når jeg flytter til Trondheim:) håper du får en fortsatt fin søndag:-)

    9. Hei! Eg pleier å “overnatte” chiafrøa saman med havregryn, plantemjølk, proteinpulver og kanel. Dette toppar eg med banan. Har dette til frukost så å sei kvar dag, er så godt!

    10. Prøv å blande chiafrø med en liten neve store havregryn og mandelmelk – nyyydelig! 🙂 Lurer forresten på om du har funnet noe reell forskning på chiafrøenes fantastiske egenskaper? Leste denne uken at det er visst ikke bevist at dette er et så innmari mega-spesielt frø likevel?

    11. Min favoritt er go green kokosmelk (den er lettere enn de to hermetiske fullfett- og lightvariantene) med chiafrø, vaniljeessens, noen knuste suketter, og frosne bringebær (som får tine seg inn over natta), rører rundt i glasset før jeg setter det inn med plastikkfolie over, det er nok til 2 mellommåltider og supergodt! 🙂 blir ikke så heftig til magen med go green sin variant, så passer når man er sulten, men det ikke er så lenge til man skal trene eller til neste måltid 🙂

    12. Prøvde denne natt til i dag, tror jeg må ha gjort noe skrekkelig feil 🙁 ble grøtaktig på bunnen av skålen, men resten var like blødt som da jeg satt den inn 🙁 Er det noe jeg evt gjør feil??

    13. Most banan, litt kokosmelk og melk, 3 ss chiafrø, og pittelitt kakao. Sjokoladepudding med jordbær på toppen ❤ elsker det! Kan lage så mye godt!

    14. Jeg har testet ut maaange av oppskriftene dine, og de brukes ukentlig her i huset! 🙂 Så fortsett med mattips du, topp med inspirasjon og råd om sunn og god hverdagsmat!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg