Hvit pizza og studentuke

Hva er vel bedre enn søndagspizza? Hvit pizza har vært en favoritt hos meg i mange år, det er jo så utrolig godt! Etter den originale oppskriften min ble kåret til “Norges beste fitnesspizza” har jeg eksprimentert litt med andre varianter også. Dagens oppskrift inneholder også sesammel, som gir en god vri på bunnen. Dette gir en stor og mektig bunn, denne pizzaen kan virkelig mette mange. Oppskriften på bunnen ser slik ut:

15 dl havregryn

2 dl sesammel

2 egg

2 ss sukrin

5 dl vann

1 ts salt

Fordel deigen utover en form kledd med bakepapir. Sett inn i ovnen på 200 grader, og la den stå der i 15 minutter. I mellomtiden lager du fyllet, her brukte jeg stekt kyllingfilet, spekeskinke, rødløk, sopp og cherrytomater. Selve sausen er laget av en boks mager creme fraishe blandet med to ss pesto og tre pressede hvitløksfedd. Fordel først sausen over før du legger resten av fyllet på, og topp med ost. Inn i ovnen på 220 grader i ca 15 minutter, eller til osten har smeltet.




Det var det siste måltidet før studentuka mi kicker inn! Og hvis dere lurer på hva det innebærer så er det altså at jeg skal leve som en student en hel uke. Jeg er nemlig møkk lei av at folk klager på at de ikke får til å spise sunn og god mat fordi det er dyrt. Vel, denne uken skal jeg motbevise akkurat det. I morgen skal jeg handle inn alt jeg trenger hele uken, og dere skal selvfølgelig få se matvarene og menyen for uken. Men før jeg skal ut på handletur, trenger jeg litt hjelp til å fastsette budsjettet. Når jeg snakker med venner som er studenter oppgir de alt mellom 350-700 kr i uken. Dette er altså totale kostnader for mat og drikke på en hel uke. Hva mener dere er den riktige summen? Legg igjen en sum i kommentarfeltet under, så skal jeg vise frem alt jeg får for pengene i morgen 🙂 

41 kommentarer
    1. For en person: 500 kroner. Om man planlegger godt burde det absolutt holde! Lurt å lage store posjoner av f.eks. gryteretter og wok, kjempesunt og billig! Lykke til! 😀

    2. Kjempespennende og gleder meg til å se! Jeg er selv student og prøver
      å ligge på rundt 500kr (pluss/minus)

    3. som nevnt over så er 500 også det jeg ligger på, er student! Gleder meg til inspirasjon, du er så flink!!:):)

    4. Jeg bruker 2000,- på mat i måneden, så da blir det ca 500,- i uken. Jeg spiser variert og godt, det handler jo bare om planlegging! 🙂 Gleder meg til å lese bloggen din den kommende uken 🙂

    5. Jeg er student, og jeg klarer meg fint på 300-500 per uke, alt etter hva jeg skal lage den uken 🙂 Lykke til, det er ikke noe problem å kunne planlegge og spise sunt, selv om man er student! 🙂

    6. Hadde et mål om å aldri bruke mer enn 500,- i løpet av ei uke. Hadde en totalsum i enden av måneden og planla handleturene strategisk pris- og næringsmessig. Jeg handlet inn mye frysevarer i form av kylling, fisk og karbonadedeig, gjerne på tilbud, og som lå i fryseren og kunne taes opp jevnlig. Samme gjaldt frosne bær og grønnsaker i store mengder. Når det grunnleggende lå i fryseren, kunne jeg supplere med ferskvarer som kesam, cottage cheese, ferske grønnsaker og bær. Handlet ofte billig merker, og var på evig jakt etter gode tilbud. Ble som oftest godt med penger til overs, så lenge jeg holdt meg til planen. På lik linje med annet, er det mulig å spise seg god og mett på sunn mat, så lenge man bruker budsjett riktig og følger det 🙂 Dette tenker jeg blir ei artig uke.

    7. Jeg storhandler ca en gang i uka, noen ganger varer maten nesten i 14.dager. Når jeg handler kyllingfilet, blir det ofte rundt 600-800kr. Da er det med ALT jeg trenger. Og jeg unner meg sunn og næringsrik mat, trener mye, så jeg kjøper ikke dritt, hehe. så 700 er mer realistisk ved en sunn og bra livsstil enn 300kr.

    8. jeg har ikke råd til å bruke 500 på mat i uka :O har budsjett på 200! Men klarer meg fint jeg 🙂

    9. Må dessverre si meg veldig uenig med de over! Nå spiser jeg mye og er avhengig av god og mettende mat. Det er jo selvfølgelig alle, men jeg klarer ikke mange dager med f.eks bare kylling og salat til middag, blir fort lei av den tørre kyllingen og kjedelige salaten og da klarer jeg rett og slett ikke å få det ned. Anyways jeg spiser mye, sunt (i form av VARIERT mat som bær og frukt osv, og da blir det litt dyrERE, men ikke for dyrt da) og liker selvfølgelig å kose meg i helgen osv. Blir fort opp i 3000 i måneden. Skal jeg bruke 500 i uken så må det være veeldig strikt, alltid huske lunsj, ikke mye fersk frukt og bær. En uke jeg prøvde det ble det utenom lørdagsgodten… varierer da om hva du har i fryseren, men ja.

    10. 400-500 🙂 Men spiser ikke oppdretts kjøtt og fisk, så det går mye i vegetarmat, vilt, makrell, torsk, egg osv 🙂

    11. Jeg hadde maks 400 kr. I uken som student, men fikk til å spise veldig sunt! Heldigvis ALDRI vært glad i fastfood 😄

    12. Rundt 500 – 600 kr bruker jeg 🙂 men alle “ekstraproduktene”, som sukrin, mandelmel og lignende man gjerne har i skapet, kommer utenfor dette budsjettet 😉 så om du skal være helt strikt må du inkludere dette i utgiftene også, eller la være å bruke det denne uken.. 😉 er typisk denne type varer som sprenger mitt budsjett!

    13. Så gøy at du skal motbevise studenter og andre om at sunn mat kan være billig ;)!
      Selv er jeg student og bruker vel ca 350-500 kr på mat i uka. Jeg vet dette kan være billigere, men jeg jobber ved siden av, så får råd til litt ekstra kjøtt^^-

    14. Student her og jeg bruker ca 500-600 kr i uka. Kunne sikkert brukt mindre, men da hadde det ikke blitt noe frukt og bær som er litt dyrt. Lager middag hver dag og synes IKKE det er noe problem å leve sunt som student og på budsjett. Gleder meg til å se matplanen din! 🙂 Pizzaen din skal jeg prøve forresten! Kanskje i morgen 😀

    15. Ca 400! Men hadde vært gøy om du hadde klart å lage en guide med så billige oppskrifter som mulig 😊

    16. Jeg og samboeren handler en gang i uka, og bruker mellom 600-800kr i uka. Noe som er veldig billig, mettende og godt: tomatsuppe. to bokser med tomat koster under ti kr, hvis man har egg til så metter det veldig godt (man kan godt ha pasta eller brød til hvis man synes det blir for lite mat). To bokser holder til to personer (her i huset hvertfall :-))

    17. Gøøøy! Kjekt at du prøver ut litt ting!
      Nå er jet student da, og har vært det i 6 år… Jeg er nok en av de som bruker endel peng på mat for det er liksom der jeg bruker pengene mine:) Jeg kjøper liksom det jeg har lysst på! Men jeg syns du kunne lagt deg på rundt 500,- i mnd, det har vell alle studenter råd til! 350,- Syns jeg blir i minste laget hvertfall :p

    18. Bruker ca 500 kr i uka.. Har ikke råd til å bruke mer enn 2000 på mat i mnd :/ Det går greit med 500 i uka, men så fort man skal unne seg noe ekstra, og lage feks. sushi, biff og ting som koster litt mer, går det fort over budsjettet 😉

    19. Så spennende! Hadde jeg bodd alene hadde jeg hatt 1200 kr i mnd. Men har samboer, og kan derfor bruke 1200 til, 2400 for to personer. Ikke så veldig mye egentlig, når vi begge to spiser svært mye mat. Må som oftest legge til endel fra sparekonto hver måned.

    20. Ååååå, tusen takk for at du minnet meg på Hvit Pizza. Jeg skjønner ikke hvor jeg har hatt hodet, for denne pizzen hadde jeg helt glemt bort. Og det enda det er en favoritt …
      Det blir garantert Hvit Pizza på meg i løpet av uken 😉

    21. Siden jeg har samboer, kjøper vi for ca. 500 til sammen, men jeg kjøper litt ved siden av, så i underkant av 500 alene vil jeg tro det blir på. Lykke til!

    22. Vi er tre stk og bruker ca750,-pr uke i mat. Mange ganger blir det bare ca 500-600 kroner i uka 😀 Da spiser vi sund og godt 😀

    23. jeg bor alene og bruker ca 1000 kroner på mat i måneden. men jeg er veldig flink og kjøper mye kjøtt i sverige så har antagelig nå med det å gjøre.

    24. Vel, jeg er ikke så enig i prisene som står ovenfor. Når jeg har betalt alt har jeg Max 1000kr igjen av stipendet, og dette skal holde til både mat, drikke, kino, osv. Og jeg vet at jeg er lagt i fra alene om å ha det slik :p

    25. Den så kjempegod ut! Har bakt pizza selv idag, uten mel og gluten! Den ble også kjempegod. Jeg blir aldri lei pizza , så det er jo fantastisk at man kan lage de så gode og sunne. Ha en fin kveld 🙂 Britt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg