Hipthust/glutebridge og rumpekontakt

Jeg vet mange sliter med nettopp dette, så da tenkte jeg at et lite innlegg var på sin plass. Du kan fint kjøre 120 kilo i hipthrust/glutebridge – men om du ikke har kontakt med de musklene som jobber ville jeg heller anbefalt å gå ned på vektene og fokusere på riktig teknikk. Her er noen tips og triks som kan gjøre hipthusten din til en helt annen opplevelse.


Tights og topp fra Better Bodies (sponsede lenker)

– Det første jeg vil begynne med er posisjonen på beina dine. Hvis du har plassert beina for langt fra rumpa er det lett at hamstrings tar over mye av jobben. Motsatt hvis du har plassert beina for nærme rumpa, da vil quadriceps ta over mye. Tenk at leggbeina skal være mest mulig vertikale – det er det mest optimale.

– Tyngdepunktet ditt er også utrolig viktig. Ikke press med tærne/forran på foten, men la mesteparten av vekten være mot bakre del av foten og hælen. Du kan gjerne også prøve å kun ha hælen i bakken, da kjenner man ofte stor forskjell på kontakt med rumpa.

–  Høyden på hofta er også viktig, hvis du ikke kommer høyt nok opp vil det også bli vanskeligere å kjenne kontakt med rumpa. Husk også å skvise rumpeballene godt sammen i topp-posisjon, jeg pleier å si at et visakort skal stå bom fast mellom de. Så hardt skal du skvise sammen!

– Et siste triks er å kjøre med strikk rundt knærne, da må du samtidig jobbe med å presse knærne ut mot strikken. Da aktiverer du større deler av rumpa samtidig, og det er lettere å kjenne muskelkontakten. Å ta beina på en step på glutebridge kan også hjelpe, da dette gir større bevegelsesbane.

Håper dette var nyttig lesning til de av dere som sliter med kontakten! God trening i helgen 🙂

8 kommentarer
    1. Hei Nora 🙂
      Er fast leser av den inspirerende bloggen din!
      I det siste har jeg hatt litt trøbbel med at nettsida ramler ut og innleggene derfor må lastes opp om og om igjen… Jeg bruker stort sett iPhone. Ingen andre sider dette skjer med så tenkte jeg bare skulle si fra 🙂

    2. Hei Lena og Nora, dette skjer også på min mobil (siste Samsung Galaxy-smartphone). ingen problemer med noen andre nettsider for øvrig, skjer kun på denne nettsiden, konsekvent. Anbefaler deg å sjekke dette Nora, det er synd siden lukkes ned hele tiden, da du har mange lesere på smartphone. 🙂

    3. FastLeser og Lena: Takk for at dere sier i fra, skal få sjekket det ut 🙂 Det som er merkelig er at jeg har både iphone/ipad selv og her fungerer det helt fint. Men skal sjekke det asap 😀

    4. Hei.
      Har du tips til hvilke øvelser man må kjøre, dersom man kun ønsker å trene 5-6 øvelser og trene kun 2-3 ganger i uken? 🙂

    5. Takk for fine tips 🙂 Jeg bruker å varme opp til knebøy med 1beins glute bridge på step, lar det svi litt I glutes, da føler jeg at jeg I større grad aktiverer disse under bøyen 😉
      Ha en fin lørdagskveld 😉

    6. Hei, flott at du har laget et innlegg on dette 🙂 jeg bare lurte på om det er en av de to øvelsene (hiptrust – med ryggen på en benk, eller glutebridge – slik som du viser på bilde) som er bedre enn den andre, eller om det ikke har noen betydning hvilken av de man velger :)? Jeg har ikke gjort denne øvelsen så lenge, men har lurt litt på akkurat dette 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg