Søtpotetscones med sesamfrø

Dette er den siste dagen i vegetar-uka mi, og jeg har en super oppskrift å dele med dere! Søtpotet kan jo brukes til alt, også til scones. Disse ble veldig gode og de er selvfølgelig veldig sunne også. Det du trenger er følgende:

To store søtpoteter (ca 650 gram)

300 gram havregryn

100 g sesamfrø

3 ss mager kesam

2 dl vann

2 ts bakepulver

Salt

Kok søtpoteten til den er myk og fjern skallet. Avkjøl og mos med stavmikser den er helt fri for klumper. Tilsett resten av ingrediensene, her brukte jeg også stavmikser for å få blandet alt godt sammen. Deigen blir litt klissete, og jeg brukte to spiseskjeer til å fordele røra på bakepapiret. Form til fire runde scones, og sett inn i ovnen på 200 grader i ca 25 minutter. Avkjøl på rist før du toppet med det pålegget du liker best.



Jeg ville som vanlig ha både salt og søtt, ja takk begge deler! Cottage cheese og bringebær på halvparten og Philadelphiaost med agurk og purre på den resten. Dette er mektige saker, så nå er jeg garantert god og mett i flere timer fremover. Scones kan fint oppbevares noen dager, så jeg vet allerede hva jeg skal ha til lunsj i morgen.

Helt til slutt vil jeg bare tipse dere om at AFPT fyller 10 år, og har et jubileumstilbud!  Hvis du melder deg på landets beste PT-utdanning får du samtidig 50% avslag på studiet kostholdsveileder. Begge studiene kan gjennomføres på nett, og jegkan med hånden på hjertet anbefale AFPT. Det er jeg ikke alene om, veldig mange treningssenter foretrekker også trenere som har studert på AFPT når de skal ansette nye personlige trenere. Ha det i bakhodet før du melder deg opp hos en mindre seriøs aktør 🙂 Jeg har fortsatt rabattkoder å dele ut til selve PT-studiet og alle andre studier hos AFPT, hvis du er interessert i en send meg en epost på [email protected].

Ha en super lillelørdag!

10 kommentarer
    1. Skjønner ikke helt det nettstudiet hos afpt.. Må man møte opp på undervisning da, eller hvordan fungerer det? 🙂

    2. Lene: på pt studiet er det egne teknikk kurs du melder deg på, en eller flere helger når det passer for deg. All teori er forelesninger og materialer på nett. Kostholdsveileder har ikke teknikk-kurs, da er alt på nett 🙂

    3. Hei! Lurer på hvordan det er å gå PT-utdanning? Jeg har søkt PT til høsten i Bodø hvor det er første gang PT-utdanningen blir kjørt. Kjenner ingen som har gått PT så hadde vært gøy å få høre litt hvordan det er! Jeg så gjennom timeplanen som skal følges og vi skal tydeligvis ha dans 1. Hvordan er det? haha ble dritnervøs. Dansing var liksom ikke noe jeg hadde sett for meg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg