Fylt søtpotet med røde linser & geitost

I dag har jeg vært en litt flinkere vegeterianer, og lagde en utrolig god lunsj. Fylt søtpotet er en favoritt her i huset, jeg har tidligere postet oppskrifter med både kylling og karbonadedeig. Denne gangen er det er vegetar-versjon, og den ble uten tvil godkjent den også. Start med å vask søtpoteten før du deler i to. Sett i ovnen på 200 grader i 30 minutter, eller i mikrobølgeovn i 10-25 minutter. Deretter skjærer du ut fyllet, slik at du får plass til masse annet godt. Jeg brukte ferdigkokte røde linser i dag, det er lettvint og smaker godt. En slik pakke med røde linser har næringsinnhold på 120 kcal per 100 gram, 8 av disse er proteiner, 15 g karbohydrater, 1 g fett og hele 9 g fiber. I tillegg er røde linser rike på jern, linser er virkelig supermat! Bland en pakke røde linser, med en boks mais, to ss tomatpure og en halvrødløk og fyllet er ferdig. For ekstra smak kan du krydre litt, eller du kan bruke en ost med god smak på toppen. Jeg prøvde den nye geitosten fra Tine i dag, og den satte virkelig prikken over i’en på denne retten som min del. Den er garantert god med vanlig hvitost hvis du ikke liker geitost, men det er virkelig verdt forsøket!



Fordel linsene i søtpotetene, og topp med ost. Jeg tok også med fyllet fra søtpotetene og la bak, det skal nemlig brukes i salat litt senere i dag. SettI potetene inn i ovnen igjen på samme temperatur, helt til osten har smeltet. Dette tar ca 10-15 minutter, og du er klar til å nyte søtpotetene dine!



Hvis hvert måltid blir så godt som dette ser jeg virkelig ikke mørkt på å klare meg uten kjøtt denne uken 🙂 Velbekomme!

3 kommentarer
    1. Så flott at du har en vegetaruke! Jeg håper du finner ut at det er mye godt man kan lage som vegetarianer. Jeg var selv en som spiste mye kjøtt, egg og melkeproukter, men har nå blitt veganer og det føles fantastisk 🙂 Dersom du trenger mer inspirasjon kan jeg anbefale bloggene Vegetarbloggen, Veganmisjonen, Kærlighed og Kikerter, og Englerod 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg