Tirsdagstur og det siste måltid

 Det er full vår på den ene siden av byen og vinter på den andre – det passer meg helt perfekt. I dag ble det en lang tur i bymarka, det er så deilig å være ute i sola! Uansett hvor gammel jeg blir er det like gøy å leke litt i snøen. Det var overraskende mange ut på tur i marka i dag, og det er jeg så glad for å se. Jeg snakker mye om styrketrening, men hverdagsmosjon er virkelig undervurdert. Det å bare røre seg litt mer i hverdagen kan utgjøre en stor forskjell på formen, så husk det neste gang d kke har tid til å trene. Ta trappa i stedet for heisen, gå av bussen et par stopp før du skal av, og ta deg en gjerne tur ut i stedet for å ligge på sofaen. Alt er bedre enn ingenting 🙂

 Pannebånd, hals og ullgenser fra Kari Traa / vintertights fra 2XU / votter fra Craft (sponsede lenker)



I morgen starter jeg dag 1 i min kjøttfrie uke, og jeg skal være vegeterianer i en hel uke. Jeg må helt ærlig si at jeg tror det blir en stor utfordring å klare meg uten kjøtt, fisk, egg eller kylling en hel uke – men jeg skal klare det! Jeg har hatt lyst til å prøve det en stund, men det har aldri liksom passet. Nå er jeg delvis sykemeldt og har litt ekstra tid, pluss at mannen i husetreiser avgårde til Falun i morgen. Da passer det bra for meg å bli vegeterianer! Dagens middag var det siste “frie” måltidet på en hel uke, og valget falt på kylling og brokkolimos. Jeg blir faktisk aldri lei av den kombinasjonen! Kok opp brokkoli (du kan bruke både fersk og frossen) og mos sammen med stavmikser. Jeg bruker et par ss med mager kesam eller cottage cheese sammen med brokkolien, det gjør så mye for konsistensen! Med litt hjemmelaget granola og gresk yoghurt på siden ble det er supert måltid, og jeg er spent på hvordan den neste uken blir.


En uke med nye matvarer og retter venter, det blir en utfordring men det får jeg til 🙂 Tommel opp for å prøve nye ting!

15 kommentarer
    1. Fantastisk at du prøver deg på veggisuke! Det går helt sikkert stålende, for det finnes så mye god mat der ute som er kjøttfri 🙂 Lykke til!

    2. Hvor i Bymarka var du i dag hvor det fortsatt er så mye snø?
      Jeg gikk selv tur til Våttakammen i dag, og der var det ikke spesielt mye snø! Begynte nesten å bli litt vårstemning, særlig med den strålende solen!
      Lekker farge på genseren din forresten! 😀

    3. Det er så mye god veggismat, så det nailer du fint! 😉
      Jeg er sikker på at du kommer til å dele mange godbiter på bloggen din.
      Lykke til.

    4. Så utrolig bra at du gjør dette! Tips: på Rema 1000 i Olav Trygvassons gate har de falaffel fra et svensk merke som heter noe ala “Annam” og de smaker dødsgodt! Perfekte og varme i ovnen eller i stekepannen til middag.

    5. Hei fine Nora 🙂 Så deilig med snø! Godt å se at du stråler selv om du er delvis sykemeldt og ryggen svikter.
      Jeg lurer på om jeg kan spørre deg om noe ang styrketrening.
      Er det slik at hvis repetisjonen pr sett ligger mellom 8-12 (da dette er maks), så bygger vi muskler. (får større volum), mens 1-4 reps på maks gjør oss sterke men ikke større? Og sett med reptisjoner på 15-20 ´vedlikeholder´styrken vi har bygget opp?
      Jeg har nå i flere opp bygget opp den muskelmassen jeg ønsker å ha, føler ikke at jeg trenger å få `større`muskler.. Hva kan være lurt å gjøre da?
      På forhånd, takk 🙂
      – M

    6. Herlig med snø og veggis-mat! Du er en stor inspirasjon og det er gøy å følge bloggen din:) Jeg skjønner at det kan være en utfordring å være vegeterianer en uke når man er vant til å spise kjøtt. Det er likevel så utrolig mye godt man kan lage! Jeg er oppvokst veggis og driver en vegetarmatblogg, ta gjerne en titt for inspirasjon:) http://www.johannerafn.com. Lykke til med kjøttfri uke, blir spennende å se hva du lager:)

    7. Gleder meg masse til å se hvordan uken din går, håper du deler litt oppskrifter her. Syns du er utrolig kreativ i matveien, får masse tips fra deg!! Jeg har vært vegetarianer i 6 år, men syns egentlig det er litt vanskelig å komme opp med proteinrike middager, så håper på litt inspirasjon! 😀

    8. Wow, så mye snø! Og her midt i byen er jeg begynt og gå i shorts til trening… Anbefaler deg og kjøpe tørket soya (tror du får det på alle Rema butikker, hvert fall solsiden), kan blandes med alt mulig der du ellers ville brukt kjøtt. Gjør måltidet proteinrikt, og ikke minst supergodt!

    9. Jeg har vært vegan i 3 år og vegetarianer i 4, og jeg kan si at det er enklere enn man tror 🙂 Anbefaler virkelig å stikke innom tahir like ved jernia ved prinsens gate. En liten innvandrerbutikk med veldig mye godt vegetarisk. (Og verdens beste ris)

    10. Synest det er kjempeflott at du prøver deg som vegetarianer!!! Har sjølv vore veggis i snart to år, og kan vere enig i dei andre kommentarane her at det er mykje enklare enn ein trur!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg