Torsk med bacon & kålrotstappe

Torsk er kanskje ikke den middagsretten du jubler mest over, men det er det faktisk ingen grunn til. Mye handler om tilberedelser, og ikke minst godt tilbehør. Torsk er supermat, og er rik på proteiner, vitamin D, vitamin B12 og selen. I tillegg er den også kalorifattig, men bare 75 kalorier er 100 gram og hele 18 gram av disse er proteiner. Jeg spiser torsk 1-2 ganger i uken, og jeg vil anbefale alle å spise mer fisk i hverdagen. En god måte å servere torsk på er å surre den i bacon, og servere med kålrotstappe.

Det å mose grønnsaker er en av de beste måtene jeg vet av for å spise mer grønnsaker i hverdagen, det er jo så godt! Til to porsjoner kålrotstappe har jeg bruk 400 g gulrot og 400 g kålrot, som renses og skrelles. Kok  med en klype salt til grønnsakene er helt møre, hell av kokevannet og mos med stavmikser. Smak til med salt og pepper, gjerne også en ss smør om du ønsker. Torsken har jeg stekt på middels varme i panna, og surret noen skiver kalkunbacon rundt på slutten av steketiden. Kalkunbacon er også et supert tips som tilbehør, det er så sunt at du kan spise det hver eneste dag med ren samvittighet! Siden både torsk og kalkunbacon er magert knuste jeg noen valnøtter over for å få litt ekstra fett med i gårsdagens middag. Litt ekstra crunch er ikke feil det heller!


Jeg har ikke bare middagstips til dere i dag, men et dessert-tips også! Smoothie fint spises som et lite måltid i seg selv, eller som en frisk dessert etter en salt middag. Her har jeg brukt 400 g frosne jordbær, 1 boks Skyr med smak av blåbær og 1 scoop vaniljeprotein. Mos alt sammen med stavmikser eller i blender og sett i kjøleskapet hvis du vil ha den litt fastere. Jeg toppet med hjemmelaget granola som du finner oppskrift på her, og noen friske blåbær.



Det var dagens middag- og desserttips fra meg, håper det faller i smak!

3 kommentarer
    1. Det så godt ut! 🙂 Jeg har bare et spørsmål. Jeg er ikke spesielt tykk, og har ikke så alt for mye fett på magen, men jeg skulle gjerne blitt tynnere og mer markert. Jeg trener så og si hver dag, og varier mellom styrke, langturer og intervaller. Jeg prøver å få i meg nok proteiner, og jeg spiser sunt, men spiser ganske lite i håp om å bli tynnere. Men det jeg lurer på er om det bare vil ødelegge og ha motsatt effekt om jeg ikke spiser nok? Etter et måltid blir jeg sulten igjen bare 1 time etterpå, men da “sulter” jeg meg og venter til det har gått ca 3 timer, for å ikke spise for ofte og mye. Hvis jeg ikke spiser nok, vil jeg da bare legge på meg istedenfor – eller ikke få noe mindre fett..?

    2. Jeg har aldri vært særlig glad i torsk, før jeg oppdaget magert bacon. Surret rundt torsken blir jo faktisk torsk ikke bare fullt spiselig, men faktisk litt godt! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg