Sunne og enkle morsdagskjeks

Hei dere! Jeg ble med mamma og pappa til Frøya i helgen, og her ute i havgapet merker vi virkelig uværet. Men da er det desto mer koselig å være innendørs synes jeg, mens vi hører hvordan stormen river i huset. Min kjære mamma er akkurat som meg, hun reagerer dårlig på å spise sukker og hvetemel. Derfor bestemte jeg meg for å bake sunne kjeks til morsdagen som vi alle kan kose oss med. Her ute har jeg verken stevia, mandelmel eller proteinpulver – og måtte bare bruke fantasien for å lage kjeks. Det er ikke så vanskelig å bake sunt, og i dag har jeg kun brukt ingredienser fra dagligvarebutikken. Mange mødre vil nok sette pris på et sunnere alternativ blandt alle bløtkakene som blir servert i morgen. Jeg lagde to ulike varianter da vi blir ganske mange på morsdagsfeiring, alle skal få! Den første oppskriften ser slik ut:

2,5 modne bananer

5 dl havregryn

2 egg

2 små epler

2 never mandler

1 ts kardemomme

3 ts kanel

Mos bananer godt med stavmikser eller gaffel. Tilsett egg og kryddersom du pisker godt sammen. Skjær epler og mandler i passende biter og tilsett i røra. Form til kjeks med to spiseskjeer og fordel på bakepapir. Jeg fikk 12 store kjeks av denne oppskrifen, og de skal stekes midt i ovnen på 200 grader i 20-25 minutter.


Den andre oppskriften er ganske lik og består av 2,5 modne bananer, 2 egg, 5 dl havregryn, 2 ts bakekakao, 1 neve mandler, to never rosiner og en klype salt. Fremgangsmåten er akkurat den samme, her fikk jeg totalt 10 kjeks av oppskriften. La kjeksene avkjøle seg godt på rist før du serverer.



Vi har selvsagt prøvesmakt allerede, og de ble kjempegode! Både jeg og mamma foretrakk kjeksene med eple og kanel, mens pappa foretrakk den med kakao og rosiner. Guapo fikk desverre ikke være med på prøvesmakingen, men jeg tror han hadde lyst!

Nå skal vi trosse uværet og komme oss ut på tur, det finnes nemlig ikke dårlig vær – bare dårlig klær. Ha en super lørdag!

6 kommentarer
    1. Jeg skal bake daddelkjeks og ha med på jobb fredag i neste uke. Jeg tror nok også at jeg må lage disse kjeksene en gang og ha med en annen gang.

    2. Takk for kjempegod og enkel oppskrift. Tok akkurat mine ut av ovnen og har prøvesmakt. Perfekt lørdagskos!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg