Sesam- & soyalaks

Først og fremst må jeg bare si tusen hjertelig takk for alle fine ord og kommentarer som har blitt lagt igjen i kommentarfeltet mitt i dag. Jeg nevnte kjæresten, familien og vennene som godestøttespillere – men jammen er det utrolig godt å ha alle dere i ryggen også. På en tung dag kan en hyggelig kommentar bety så utrolig mye, og det gir dere meg hver eneste dag. Og selv om det kanskje blir litt begrenset med tips til styrketrening i retur en liten stund, så skal jeg i allefall gjøre mitt beste for å komme med masse sunn matinspirasjon! Jeg begynner med gårsdagens middag, som ble sesam- og soyalaks. Som vanlig lagde jeg alt for mye, slik at det ble middag i dag også. Så godt som dette smakte gjør det ingen verdens ting å spise det samme to dager på rad!

Skjær laks i biter, og dypp bitene i en skål med soyasaus og sesamfrø. Pass på at alle bitene får godt med saus og frø på, hell over mer hvis du ser at det blir litt lite. Stek på middels varme i panna, og i mellomtiden kutter du opp grønnsaker. Jeg brukte spisspaprika, rødløk og fennikel. Det var mamma som tipset meg om å bruke fennikel, og det skal jeg bruke mer av fremover! Det gir en veldig god smak, og setter en god spiss på retten. Jeg stekte grønnsakene i samme panne som laksen for få litt av den gode soyasmaken. I tillegg kokte jeg blomkål og brokkoli, og lagde mos som tilbehør. Jeg bruker en stavmikser til å mose, og tilsatte også en halv boks kokosmelk for en mer kremete konsistens. Kokosmelk har en veldig mild smak, så mosen tåler godt med krydder. Jeg brukte salt, pepper, litt kajennepepper og chili.






Superenkel og sunn middagsrett, som virkelig smaker godt. Jeg har som mål å spise minst fire fiskemåltid i uken, og det blir absolutt ikke noe problem med alternativer som dette. Ønsker dere alle en super torsdagkveld!

9 kommentarer
    1. Det hørtes godt ut! Vi skal ha laks til middag i dag uansett, så da skal jeg virkelig prøve din variant med sesamfrø 🙂
      Jeg synes det er bra at du skrev så åpent og ærlig i forrige innlegg! Selv om dette er en positiv blogg, er det bra å vise at ikke alt er bare rosenrødt hele tiden! Gleder meg til mange spennende oppskrifter fremover ihvertfall 🙂

    2. Nam!! Jeg kjøpte inn salmalaks igår for å ha til middag ikveld, så denne oppskriften kom på et perfekt tidspunkt:):) Lurer også på hvordan det går med hunden din? Har han fått en dianose?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg