Drømmen som brast

I dag er det akkurat to uker siden jeg var på trening sist, og så lenge kan jeg ikke engang huske å ha gått uten å trene. Grunnen til at jeg ikke har trent er at jeg har fått prolaps i ryggen. Med et prolaps menes som regel at skiven mellom virvlene i ryggsøylen har spukket og at skrivekjernen tyter ut. Prolaps er ikke farlig, men gir ekstremt store smerter. Smertene stråler ofte, noe de gjør i mitt tilfelle mot både nakken og utsiden av låret. Da jeg fikk beskjed om det fra legen satt jeg med sykemeldingen i hånda og gråt i en halvtime. Ikke på grunn av smertene men fordi jeg skjønte at flere av treningsmålene mine i år kom til å ryke. Det blir ingen konkurranse i athletic fitness, og jeg aner ikke hvor lang tid det kommer til å ta før jeg er tilbake til normalen igjen. Selv om det er uforskyldt føler jeg at det er et enormt nederlag. For meg er trening en ekstremt stor del av livet, både for min egen del og i forhold til jobben min. Når det da plutselig ble tatt i fra meg følte jeg at alt raste sammen. Drømmen om AF, om det beste treningsåret noensinne bare brast forran meg og jeg synes alt var dritkjipt. Kjipt er det selvfølgelig enda, men jeg har heldigvis kommet på bedre tanker. Jeg kommer til å bli bra igjen, det kommer bare til å ta tid. Akkurat nå går jeg på masse smertestillende, går til naprapat og gjør rehabøvelser hjemme. Jeg må bare fokusere på det postitive, og alt jeg faktisk KAN gjøre. Jeg kan gå turer, svømme og gå rolig på ski. Det er mye mer enn hva mange andre har muligheten til.

Vi mistenker at den hofta jeg har slitt med i et års tid er årsaken til problemet, at resten av systemet har overkompansert over så lang tid at det bare sa pang. I tillegg har jeg ganske svak kjernemuskulatur så det er det jeg skal fokusere på fremover nå. Jeg skal trene kroppen fra innsiden og ut, og når jeg er tilbake i trening igjen skal jeg etterhvert komme tilbake som en enda bedre og enda sterkere Nora. Selv om jeg er litt redusert akkurat nå – så vet jeg at ting kommer til å bli bedre. I mellomtiden priser jeg meg lykkelig for at jeg har den beste kjæresten, familien og vennene noen kunne ønske seg, som tar godt vare på meg. Jeg har fått så mye god hjelp, alt fra å bare være på besøk, til å bære handleposer for meg og skifte sengeklærne mine. Ikke minst har jeg verdens beste selskap i Guapo, herregud så mye det har å si at jeg har han! Jeg klarer ikke å sitte eller å stå i rett opp og ned lenge, men han blir gjerne med meg ut på tur i sinketempo og ligger på sofaen med meg. Jeg kommer ikke til å skrive noen flere innlegg om at jeg har vondt i ryggen, men jeg kommer heller til å skrive om fremskrittene. Dette skal være en positiv blogg som sprer treningsglede, og derfor har jeg vegret meg for å skrive dette innlegget. Men livet er ikke alltid en dans på roser, og det går ikke alltid som man har planlagt. Da handler det bare å gjøre det beste ut av situasjonen, og det lover jeg å gjøre!


51 kommentarer
    1. Stå på! Sikker på at du e sterkar enn nånn gang når du har komme gjennom det her 🙂 God bedring!

    2. Føler med deg! Vet selv hvordan det er når feilbelastning i kroppen fører til at det sier pang når man minst venter det, når du i utgangspunktet føler at du er på en skikkelig god flyt treningsmessig, og det ut av det blå skjer noe med kroppen fordi man ikke lyttet i tide.. Jeg også har mye større fokus på kjernemuskulatur og stabiliseringsøvelser nå sammenlignet med før, trøsten er at selv om man ikke får løpt så mye som ønsket, løftet så tungt som man vil – lærer man å kjenne godt etter HVILKE muskler som jobber, bli bevisst på å kjenne hvordan man kan aktivisere muskler man uten skade omtrent aldri tenker over at man har, og ikke minst – du kan bli en enda bedre PT fordi du lærer å beskrive og demonstrere vanskelige aktiviseringsøvelser som allikevel er fundamentale for en god helhetlig funksjon 🙂 lykke til framover – dette går bra! 😀

    3. Jeg forstår kjempegodt at dette er kjipt for deg!! Jeg syns det er inspirerende nok i seg selv at du klarer å snu alt om og tenke positivt 🙂 Masse god bedring til deg! Og kos deg med å finne alternative måter å trene på! 🙂

    4. Dette er bare en hold up for deg, du blir like god som ny. Bare gjør alt du orker uten å gå for langt over smerteterskelen. Jeg er prolapsoperert, men har ikke samme ambisjonene som deg. Jeg er smertefri og i jobb og skal begynne trening igjen på mandag. Det skal bli godt.
      Masse god bedring til deg.

    5. Så utrolig kjipt å høre! Er innom bloggen din daglig og selv om jeg aldri har lagt igjen en kommentar før, skal du vite at du inspirerer.
      Jeg drev med rytmisk sportsgymnastikk frem til jeg var 18 og hadde masse småskader hele tiden. Det siste halvåret var jeg i super form og virkelig klar for å vise hva jeg kunne på sesongens første konkurranse. To dager før konkurransen røk ryggen og jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne trene mer… Lå i 3 måneder og hele livet brast. Visste ikke hva jeg skulle gjøre lenger. Jeg var 18, med ryggen til en 80-åring… Det er ikke det samme som du opplever nå selvfølgelig, men jeg tror jeg kan forstå hvor kjipt du har det.
      MEN – med din positivitet, målbevissthet og kunnskap så tror jeg nok du er tilbake før du vet ordet av det 😉 Tar nok litt lenger tid bare, men du får nok stilt til slutt! Jeg heier hvertfall på deg!

    6. Oi da! Det viste seg å være så alvorlig.. Ta vare på deg selv og god bedring 🙂 Det blir nok bra til slutt 🙂

    7. Uff, jeg sender deg masse positiv energi 😃😃😃
      Gikk gjennom akkurat det samme ifjor ved påsketider, 6uker før jeg skulle spille EM i rugby (en relativt fysisk sport).
      Så drømmer går ikke alltid som planlagt, men de kan fortsatt skje 😉
      Jeg er selv langt på bedringens vei og satser på nytt EM i år, så bruk god tid og lytt til kroppen.
      Jeg er fortsatt ikke like sterk som jeg var, den indre kjerne muskulaturen må trenes opp fra scratch…men tren smart, gi deg selv nok hvile og fortsett med blogger dine…så vil du til slutt ende opp med å kjenne kroppen din enda bedre enn du allerede gjorde!!!
      Masse god bedring, gjør de kjedelige øvelsene selv på dårlige dager. Litt er bedre enn ingenting, stå på Nora 😉

    8. Skjønner hvordan du har det… er noe dritt.. men, det går nok over skal du se 😉 Nydelig hund , og du er ikke så aller verst du heller 😉

    9. Jeg fikk også prolaps for 5mnd siden. Venter på sykehuset som tar en sann evighet!!
      Gleder meg til å høre mer om dine erfaringer, har lett meg ihjel på nettet etter folk med prolaps som trener en del fra før. Det positive er jo at man setter mer pris på livet og ryggen man hadde før prolapsen da..

    10. Hei, har hatt akkurat det samme som deg😔 tok 6 mnd før jeg ble HELT BRA ! Men, du blir bedre ! Hold motet oppe ! Turer var det eneste som hjalp for meg!
      Lykke til!

    11. Åhh, dette var kjedelig å høre! Men er det en person jeg vet klarer å komme seg igjennom dette er det deg! Stå på og gjør det beste ut av det! Og som du sier fokuser på alt det du KAN gjøre 🙂

    12. Så utrulig kjipt å høre! Sliter selv med isjias nå, og må ta det rolig med trening. Ikke noe gøy. Håper det ordner seg fort for deg. Du kommer til å komme tilbake enda sterkere og sprekere 🙂

    13. Så utrolig kjedelig! Jeg jobber også som PT og har slitt med først lysken, og deretter ekstreme ryggsmerter av og på i 4mnd. Ingen finner ut hva det er, så i dag skal jeg på MR.. Det er så kjedelig, spesielt med en jobb som vi har. En PT som ikke kan trene..
      Håper du får en bra rehabiliteringsperiode og at ting blir bedre fort.
      Kan jeg spørre hvordan du kan påstå at du har svak kjerne?
      Er det en test eller noe, kanskje jeg har samme problemet..
      God bedring, fine deg!

    14. Så trist å lese! Bra du er kommet på bedre tanker. Du er ei så flott jente som jeg har sett opp til i mange år når jeg har lest bloggen din. Etter å ha slitt med mat og trening har det blant annet vært din blogg som har fått meg til å innse at trening ikke bare handler om kalorier ut og inn (og utseende generelt), men prestasjon og mestringsfølelse! Jeg er sikker på at du kommer tilbake sterkere enn noen gang:) Ta tiden til hjelp og lytt til kroppen! Jeg heier på deg:D God bedring, fine du<3

    15. hadde selv prolaps for en stund siden, og var dum og tok ikke hensyn i det hele tatt i starten! Trente hardt og danset masse (gikk danselinja). Det førte til flere skiveutsklidninger og at jeg måtte bytte skole 🙁 var god en ganske god stund, men kjenner at jeg dør vondt om jeg trener tunge knebøy/markløft og lignende… Håper virkelig du blir bedre ig får et så godt som mulig år selv med prolaps ❤️

    16. Jeg tror alt skjer av en grunn og at det er noe vi skal lære, så bruk denne erfaringen for alt den er verdt <3 Både på det personlige plan og karrieremessig. God bedring <3

    17. Hei!
      Selv har jeg skoliose i ryggen, i tillegg bukning i øvre og nedre del av ryggraden, prolaps i en skive og dehydrering av en annen skive. Jeg trener allikevel styrke minst 6 ganger i uken og holder meg rimelig smertefri, prøv deg frem når det gjelder treningen og gjør det du kan 🙂

    18. Uff 🙁 masse god bedring!
      Vil gjerne lese om trening av kjernemusklatur og gode øvelser for en sterkere kjerne! 🙂

    19. Huff da! Har selv vært plaget i over et år etter to prolapser påført av trenining så vet hvor kjipt du har det! Blir bedre med tiden! Tren rundt skaden og lytt til koppen 🙂
      God bedring 🙂

    20. Så utrolig kjedelig å høre 🙁 Har venninne som sliter med det samme, håper for guds skyld du er mer heldigere enn henne, der hun må planlegge hvordan hver dag skal legges opp til tross for dagsform og kan ikke planlegge ferier eller en bursdagsfest! Masse masse god bedring! 🙂 Å husk positivitet er den beste medisin 😉

    21. Herregud, Nora! Du er så positiv og skjønn 🙂 Jeg har lest bloggen din i et år nå, og du er min favoritt. Det er ingen andre fitnessblogger som sprer samme glede og positivitet som din blogg! Jeg har vist bloggen din til mange venninner og alle sammen er enige med meg. Man ser på hele bloggen din at du brenner for det du gjør, og at trening og mat gir deg glede.
      Det er beundringsverdig at du tar dette med et stort smil, selv om det er et stort nederlag. Trist at målene dine for dette året ikke går i boks, men da er det bare til å sette opp nye mål! Ekte styrke er når man klarer å smile i vanskelige situasjoner, og gjøre det beste ut av noe dårlig. Snu noe negativt om til noe som kan styrke deg og gi deg nye erfaringer. Det synes jeg du klarer veldig bra.
      Du er en stjerne uansett 🙂
      Klem!

    22. så utrolig kjipt! hadde nok blitt like lei meg om jeg hadde vært i din situasjon.. håper du blir fort bra igjen, du er flink som tenker positivt på det!:)

    23. Vet akkurat hvordan du har det. Å det er ikke godt. Akkurat nå sliter jeg med
      senebetennelse i begge armene (Fra nakken og ut i fingrene) Godt er det ikke.
      Sliter selv med ei hofte og prolaps nederst i ryggen…
      Nå måtte jeg bare innse at jeg trengte hjelp fra fysio+++…
      Og treningsfri fra Maxtrim måtte jeg bare ta nå.. Det beste for meg sa begge Runene til meg. Å det er gørr kjedelig.. Det eneste jeg kan gjøre der inne nå er massasjesenga (hydromassasje). Det hjelper på ryggen, bekken og hofte. Så den senga + fysio i 1 mnd framover + masse hvile… (Ps jeg har startet med trening av kjernemusklene.. Enkle lette øvelser som gjør godt) 😀 Masse lykke til og god bedring Nora 😀 Hør på hva lege og fysio forteller deg :))

    24. Jeg er utroligt ked af at høre dette Nora og kan levende sætte mig ind i hvordan du har det 🙁 Heldigvis er du sådan en dejlig positiv person med masser af livsglæde så jeg ved du vender stærkt tilbage <3 Mange tanker og god bedring.. glæder mig til fortsat at følge med her.
      Hanne fra Danmark

    25. Så utrolig leit å høre Nora!:-/
      Jeg vet akkurat hvordan du har det. Fikk prolaps i fjor høst jeg, det gjorde så utrolig vondt at jeg faktisk måtte gå på krykker i en ukes tid. Men det gikk heldigvis over. Jeg hadde også bestemt meg for at jeg skulle tilbake på treningen igjen. Har den dag i dag ikke hadd problemer med ryggen siden den gang.
      Heier masse på deg Nora! Riktig god bedring til deg 🙂

    26. Setter så utrolig pris på ærligheten din og det er derfor jeg leser bloggen din. Fy søren, du er virkelig en utrolig sterk person! Wow! Jeg ser veldig opp til deg. Du kommer sterkere tilbake og fortsett og blogg! Dette er en av høydepunktene mine faktisk å lese bloggen din 🙂 God bedring og stå på! Ikke gi opp! <3

    27. Selv de beste kan bli utsatt for skade, og motgang gjør en bare sterkere. Med en skade har man mulighet til å tenke annerledes og bli mer allsidig. Og med en skade så får man erfaring og har lettere for så forstå de som sliter med andre skader. Det kan alikevel bli ditt beste treningsår!

    28. elsker holdningen din, den kommer du til å nå langt med:)
      Min kjipeste skade var nakkebrudd for snart tre år siden… og herregud som jeg skulle ønske jeg taklet det bedre enn det jeg gjorde. Så, kudos til deg for å holde positiviteten og se det store bildet! Jeg var negativ, ig ødela så mye for meg selv ved ikke p spise eller hvile nok, slik at skaden tok mye lenger tidd enn nødvendig for å heles

    29. Neimen kjære Nora, du må da ikke føle at du ikke kan føle her på bloggen også!
      Klart det er viktig og fint å ha en positiv blogg med fokus på treningsglede, men det er viktig å ikke undertrykke det tunge. Jeg synes du gjør helt rett i å skrive dette innlegget. Og det er på ingen måte negativt – det viser oss bare enda mer hvilken fantastisk jente du er.
      Alle kan falle, styrke er å “face det”, innrømme for seg selv og andre at man ikke alltid er på topp og la tiden gjøre underverker.
      Det vil den garantert, og jeg tror virkelig at med den innstillingen du har vil du være på plass igjen på null time! 🙂
      Håper du har en fin torsdagskveld, fine <3
      Få med deg Bertrands Metode klokken åtte, utrolig inspirerende program! 🙂

    30. Fikk det samme for to år siden. Var inne i min beste treningsperiode noen sinne, også smalt det. Jeg trener skadeforebyggende nå, men kan enda ikke løpe.. Har testet det i perioder men strålingen kommer bare tilbake.
      Det føles som om livet faller i grus – og det flere ganger også. Men jeg lover deg at du lærer å sette mye større pris på andre ting i livet også! Når det skjer en så stor omveltning må man tenke annerledes.
      Det er utrolig kjipt, men også lærerikt. Man lærer virkelig at livet handler om så mye mer enn mat og trening – du lærer bli nysgjerrig på en helt ny måte:)
      Stå på Nora! Uansett hvor lang tid det tar så kommer du til å klare det.

    31. Huff så trist… God bedring!
      Men jeg tror du kan være en god inspirasjon og motivator til de som sliter med det samme. Du kan hjelpe de med å komme seg tilbake på beina, for mange ser veldig mørkt på slike skader, men jeg tror du kommer deg på topp igjen! Det tar nok bare litt tid =) Du er fortsatt en stor inspirasjon for meg =)

    32. God bedring! Leser gjennom hva andre har sagt til deg, mye ryggvondt her :/ Har selv også hatt ryggvondt i et halvår! megakjipt! er danser, og det er min passion. Jeg begynte da med mye styrketrening for 1 mnd siden, (ikke gjort så mye før) og det hjalp! men det hjalp ikke helt 🙁 så gikk til naprapat, og fikk konstatert det samme, for svak kjernemusklatur, spesielt nedre fremme. Jeg er Ikke helt frisk i ryggen enda, så bare å forsete. Å lese alt det folk skrev her og ditt innlegg ble en god påminnelse å gjøre øvelsene mine! for det å ikke kan bøye seg, og ta opp noe fra gulvet er ikke kult når man er 25! som andre sier her, setter livet i perspetiv. helsa først, ..så tvitvi til deg og Nora. Nå blir det mye ny trening for det å utforske, you can do it! 🙂 ser fram til å høre.

    33. Jeg har aldri lagt igjen en kommentar på bloggen din, men det passer nå: Det er fint å se at du ser alt det fine og positive du har i livet ditt <3 Masse klemmer fra jentene dine i Oslo <3

    34. Forferdelig trist nyhet, Nora! Jeg har nylig operert en prolaps i ryggen. Jeg klarte rett og slett å påføre meg en ryggprolaps med yoga, og desverre var jeg ikke forsiktig nok i tiden etterpå. Dette førte til at jeg bare ble verre og verre med året som gikk, og til slutt begynte en lammelse å ta over den høyre foten. Da måtte jeg inn på operasjon på dagen, og det har vært det beste som har hendt meg for nå er jeg HELT frisk. Jeg føler meg som en engel med vinger, så lett og fri og smertfri. En vinduderlig følelse.
      Håper du blir frisk uten operasjon da! Poenget var at du må være forsiktig nå fremover, slik at det ikke blir verre. Sender mine beste ønsker og tanker, og håper du blir fort bra igjen! 🙂

    35. Dette kommer garantert til å gå bra! J****lig vondt er det, har svart belte i prolapser, men det retter seg opp. For meg funker det å gå til en kiropraktor som bruker en teknikk som kalles SOT
      Ønsker deg masse lykke til i opptreninga og god bedring! Du er BRA:-)

    36. Så leit å høre! Føler meg deg! Fikk prolaps selv jula 2013, og da braste noen drømmer for meg også på treningsfronten året 2014.. Men det som er fint er at tida stopper tross alt ikke, så det vil gå framover. Nå er jeg fullt tilbake med treninga igjen. Jeg er enda ikke helt “frisk” i ryggen, så øvelser som går direkte på korsryggen er enda litt vondt. Men ellers så fungerer jeg som før!:D Bare ta den tida det tar å blir frisk! Jeg var utålmodig og begynte på igjen før jeg egentlig burde.. det satt meg bare mer tilbake..
      Masse god bedring, Nora! Du fikser dette :))

    37. Du er bra, Nora! Skulle ønske alle andre hadde vært som deg når det kommer til positive tanker og hvordan du ser på livet. Kjempebra! God bedring, tviler ikke på at du kommer tilbake sterkere 🙂

    38. Fysøren, så utrolig kjedelig… Dette kommer du bare sterkere ut av! Masse varme tanker til deg, du er til stor inspirasjon! Klem!

    39. Kjedelig Nora, men du er sterk, så stå på! Jeg er helt sikker på at du kommer til å bli fort bra, og at treningen kommer til å gå så det suser om ikke alt for lenge! 🙂 du er RÅ!

    40. Så utrolig synd! Skjønner godt du ble lei deg! Du får tenke på det at det kommer flere muligheter og at du kommer enda sterkere tilbake! Ønsker deg masse god bedring!! ❤

    41. uff den er virkelig kjip. Jeg har hatt en skiveglidning i ryggen som enten kunne bli bra, eller som kom til å utvikle seg til prolaps. Men etter et halvt år er jeg fin igjen- så lenge jeg ikke overtrener og overbelaster ryggen. Pappan min fikk pang prolaps i ryggen og ble sengeliggende i flere uker. Han måtte opereres tilslutt, og trene opp ryggen helt på nytt. Etter noen år ble han helt frisk! hvor alvorlig din prolaps er vet jeg ikke, men vær tålmodig. Ikke begynn for hardt for fort. Det straffer seg. Men lykke til! er sikker på at du finner en løsning som funker for deg i den situasjonen du er i!

    42. Å så kjipt.. Jeg ble operert i ryggen for skiveprolaps for 5 uker siden i en alder av 16 år. Har slitt en del med plager i ryggen og det begynte å gå ned til beina. Jeg fikk beskjed om å trene ca.1 måned etter operasjonen, men dette er jo noe man kjenner på selv. Jeg var på treningssenteret allerede to uker etter operasjonen, og så langt ser det ut til å gå bra.
      Håper du får den hjelpen du trenger for å bli bedre 🙂

    43. Så utrolig kjedelig å høre! Håper det går fort over og at du snart er tilbake til normalen. Jeg blir utrolig inspirert av bloggen din 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg