Mat og trening i juletiden

Hvert eneste år får jeg masse spørsmål og mailer fra jenter og gutter som er redd for å legge på seg i jula. Hvert eneste år skriver jeg derfor også et innlegg om det, men Børge Fargerli klarte å si det så mye bedre enn meg at jeg heller siterer han: ” Av 52 uker i året er det jul og nyttårsfeiring 1 av disse ukene. I løpet av denne uka vil du spise ca 25-30 måltider. Av disse måltidene, la oss si at 2 om dagen er “avvik”, altså 14 måltider. Dette utgjør kun 1% av årets måltider. De andre 99% kan på ingen måte ødelegges av den siste 1%” Jeg synes dette var en utrolig god måte å si det på, fordi det viser virkelig at det er det du gjør mellom nyttår og jul som teller, ikke motsatt. 

Jeg elsker julen og alt med den, selvfølgelig også juleselskapene og all den gode maten. Det det handler om er måtehold, som alltid. Det er ikke farlig å spise seg god og mett på mat, selv om det er ribbe som serveres og ikke kyllingfilet. Hvis du spiser deg skikkelig mett på ordentlig mat er det også mindre sjanse for at du stuper ned i sjokoladeskåla rett etter middag. I småkakene, godteriet og ikke minst i alkoholen er det mange ekstra og unødvendige kalorier, så skal du stramme inn noen plass er det her. Det er ikke så vanskelig det heller, enten kan du velge deg ut enkelte dager du skal kose deg skikkelig med “ekte vare” og legge bort all dårlig samvittighet akkurat disse dagene. Ellers kan du gjøre som meg, lage maten fra bunnen av med sunnere ingredienser og få julekos hver eneste dag. Det er ikke så mange grep som skal til for å få mye sunnere matretter, småkaker eller desserter – som man kan nyte uten å bekymre seg for kiloene. Oppsummert synes jeg du skal spise masse god mat, og heller mindre søtsøker. Ha mindre dårlig samvittighet og kos deg mer 🙂


Daddelkjeks er bare en av de sunne variantene du kan lage.

Ellers hjelper det selvfølgelig å holde seg i aktivitet i julen, da tåler man også et større inntak av mat. Det er ikke vanskeligere enn å ta turer i marka, på ski eller hjemmetrening. Man trenger ikke å dra inn på et treningsstudio i julen for å få svettet litt, det klarer man fint uten utstyr også. Trener du mye styrke vil nok kroppen bare ha godt av en uke med litt mindre trening og mer restitusjon også. Slipp litt taket i julen, det er nemlig ikke kiloen og centimetermål som er det viktigste denne perioden, men å være sammen med de du er glad i! Jeg vet at jeg skal gå lange turer med denne vakre skapningen, kose meg med masse god mat og familien uten å ha dårlig samvittighet for en eneste ting. Og det synes jeg dere bør gjøre også 🙂

Nå skal jeg komme meg på trening før jeg skal handle inn de aller siste julegavene. Det jeg ønsker meg aller mest fra dere i julegave er en stemme til Vixen Blog Awards som årets treningsblogger. Man kan stemme en gang hver tolvte time så det er bare å stemme folkens, da blir jeg glad 🙂 Trykk på bildet under for å gi stemmen din!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg