Kickstart med bakkeintervaller

Bakkeintervaller må være den beste/verste måten å starte uka på. Intervaller er virkelig elsk/hat for min del, men jeg kommer meg gjennom det. I tillegg til å være den treningsformen som er mest effektiv i forhold til fettforbrenningen kan intervall-trening føre til flere andre fordeler som bedre utholdenhet og økt oksygenopptak. Denne typen trening er også effektiv og blir ferdig fort, noe som er motiverende i seg selv! Jeg synes det er mye å lettere å presse meg selv til å gi alt når jeg vet at det er over en lengre tidsperiode. Så om du ikke liker lange løpeturer men gjør det for å holde formen, så er virkelig intervalltrening noe å prøve ut.

Jeg trener vanligvis intervaller inne, men nå om dagen prøver jeg å være så mye ute som mulig. Jeg vet at det snart blir slutt på den luksusen, så da gjelder det å gjøre det beste ut av de dagene jeg har. Jeg løp bakkeintervaller i dag, og alt du trenger for å utføre denne intervallen er en passe lang bakke med stigning. Gi absolutt alt i oppoverbakken og jobb rolig/gå ned. Prøv å holde tempo jevnt oppover hele bakken, her sitter det mye i hodet også. Gjenta 6-10 ganger før du trapper litt ned etterpå. Det er også viktig å være skikkelig varm før du starter på denne typen intervall, bruk gjerne 10 minutter på det og kjenn at du er varm i kroppen. Bakkeintervaller trenger du kun en bakke for å gjennomføre, og det er ekstra bra for musklene i legger, lår og rumpe også. Ingen grunn til å stå over trening selv om man ikke har et senter tilgjengelig med andre ord!

Ullgenser og pannebånd fra Kari Traa og tights fra Luciaven (reklamelenker)


Pulsen og svetten holdes ikke tilbake på intervaller som dette, så det er bare å komme seg inn i dusj og varme så fort som mulig. Påfyll ville jeg også ha så fort som mulig, og da ble den enkle løsningen speltlomper med godt pålegg. Jeg drakk en proteinshake på siden også, supert påfyll til slitne muskler.


Nå er jeg full av energi etter en kickstart på uka, og er klar for å jobbe resten av dagen! Jeg skal få lagt inn en god styrkeøkt mellom PT-timene også, så jeg er ikke i til om at denne mandagen blir en god en. Kickstart uka di du og, og hold trenden gjennom hele uka!

8 kommentarer

Siste innlegg