Prosjekt lavkarbo

06.10.2014 - 12:51 26 kommentarer

Da har dagen kommet, jeg starter mitt prosjekt lavkarbo. Deltagelsen i hinderløypa Beast ble desverre avlyst fordi det dukket opp noe samme helg i jobbsammenheng, som betyr at jeg ikke har noen unnskyldning til å utsette dette lenger. Jeg skal ærlig innrømme at jeg gruer meg litt (masse), fordi lavkarbo er i utgangspunktet ikke noe jeg har troen på. At det kan fungere godt i forhold til vektreduksjon kjøper jeg, men i forhold til økninger i styrke og muskelmasse er jeg mer skeptisk. Men jeg går likevel inn i denne perioden med et åpent sinn, for av erfaring så vet jeg at hvis jeg har negativ innstilling til noe på forhånd - så blir utfallet som regel negativt det også. Så jeg får heller fokusere på at jeg kommer garantert til å lære noe av denne perioden, og kanskje får jeg bra resultater også. Grunnen til at jeg velger å gjøre dette er fordi jeg har PT-kunder som foretrekker ulike spisemønster. Jeg kan lese og tilegne meg så mye kunnskap jeg bare vil om et lavkarbo-kosthold, men det er uansett ikke det samme som å kjenne det på kroppen. Learning by doing heter det vel, så nå kjører jeg på i en periode. Jeg tror det er viktig å kunne legge bort mine egne prinsipper i tilfeller hvor mennesker ønsker noe annet. Det finnes så uendelig mange måter å gjøre ting på, og det er viktig å huske at det er flere veier til Rom. Man må bare finne den beste veien for hver enkelt person. 



Så hva skal jeg gjøre annerledes nå? Under konkurranseoppkjøringene mine har det vært lite karbohydrater på slutten, men da har jeg alltid vært på kaloriunderskudd. Nå skal jeg fortsette å spise i kalorioverskudd som før, men med lite karbohydrater. Jeg veier ikke maten min eller teller kalorier med unntak av når jeg er på diett, men jeg vil anslå at jeg har spist 2200-2600 kcal om dagen og rundt 300 g karbohydrater. Nå skal jeg altså kutte ned på karbohydratene, og i første omgang legger jeg de til 50-80 g karbohydrater om dagen. Noen vil kanskje ikke klassifisere dette som lavkarbo, men jeg begynner her og senker mengden etterhvert. Jeg skal minimum holde på med dette i en måned - for å få kjenne litt på effekten av endringen i kostholdet. Forhåpentligvis klarer jeg å strekke perioden til 6-8 uker for å få mest mulig erfaring med det, men jeg må se an hva jeg rekker. Plutselig er det jo tid for diettstart og konkurranseoppkjøring igjen, tiden går så fort! Jeg kommer til å spise ren mat som før, å spise bacon, rømme og fløt er ikke noe for meg. Så de matvarene jeg nå skal spise mye mer av er laks, avocado, peanøttsmør, nøtter, kokosmelk, karbonadedeig, ost, cottage cheese, ørret, egg og kokosolje. Ting jeg virkelig kommer til å savne er havregryn, speltlomper, søtpotet, proteinbarer, frukt, bær og vaniljekesam. Men for en liten periode skal det gå bra - jeg har klart mye verre ting før!



Dagens første måltid ble laksesalat med egg, og det er ikke akkurat noe å klage på. Nå skal jeg ut med Guapo i finværet før jeg skal trene PT-kunder og meg selv, så mandagen min blir nok skikkelig bra selv uten karbohydrater :) Ny uke med nye muligheter folkens - grip dem!

26 kommentarer

Elizabeth

06.10.2014 kl.12:59

Spennende, synes personlig du burde kjøre på med rømme, fløte osv. også, mtp gode sauser og slikt, og litt bær med fløte er jo super dessert :) Hadde vært kult om du hadde "alliert" deg med en av de "store" innen lkhf, eks. Pål Jåbekk eller Kenn Hallstensen, for å sikre at forsøket ble optimalt :) Uansett, ønsker deg masse lykke til, og er spent på tiden fremover! Følger med, og heier :)

Anders P

06.10.2014 kl.13:07

Hei Nora, håper jeg leser feil når du skriver at du skal holde på i 1 mnd, da er jeg redd du ikke vil få noe som helst erfaring i forhold til styrke og muskelmasse. Kan sette deg i kontakt med Kenn Halstensen, han er den i Norge med mest erfaring fra lavkarbo og trening, samt at han har drevet mye med styrkeløft selv. Sett inn en 2 tall bak 1 tallet og test i 12 mnd, da vil du ha opparbeidet deg brukbar erfaring (styrke, muskelmasse, søvn, overskudd, utholdenhet, sykdomsfri osv)

Hilsen

anders

Anita

06.10.2014 kl.13:15

så utrolig bra at du prøver sette deg inn i andres situasjon. Eg går på lavkarbo og har fått et nytt liv. Målet er bikinifitness men det er ingen som vil ta meg som kunder i forhold til treningsprogram fordi de er mot dette. Håper du føler at dette er noe du vil hjelpe dine kunder med:)

Mvh fitbylavkarbo som eg kaller meg på insta:)

Kristin

06.10.2014 kl.13:28

Grunnen til at du ikke merker noe til å ikke ha inntatt noe karbohydrater er fordi glykogenlagrene dine i leveren og i musklene dine helt sikkert er fulle, men dette kommer gradvis til å gå ned. For at kroppen din best mulig skal forbrenne fett på lavkarbo, vil dette ta tid. For noen kanskje noen måneder, andre ett år. Du har jo gått PT-utdannelse, dette vet du jo ;) De fire energisystemene^^ Blir spennende å følge deg nå, når glykogenlagrene dine begynner å tømmes. Det første jeg tror du vil merke, er at du vil tisse. Dette bare gjetter jeg på, siden det er karbohydratene i kroppen som er med på å binde vannet. Hørt om torskedietten til Martin Norum? Godt eksempel på vektnedgang som nesten utelukkende går på at kroppen kvitter seg med vann :P

Fitnessnora

06.10.2014 kl.13:34

Kristin: Ja det er jeg selvfølgelig klar over - jeg spiste til ogmed sikkert 3 ganger så mye karbohydrater som vanlig i går nettopp for å ha fulle glykongenlager ;) Så får vi se hvordan det går i løpet av disse ukene :)

Fitnessnora

06.10.2014 kl.13:38

Anders P: Noe erfaring kommer jeg jo til å få - på hvordan det faktisk føles og om jeg klarer å opprettholde/økt vektene mine som jeg har gjort bra i en lang periode nå. Selv om det optimalt sett skal prøves ut over lengre tid får jeg ta den tiden jeg har mulighet til. Fitnesskonkurransene er jo fortsatt hovedmålet mitt - og det er helt uaktuelt for meg å sette i gang med en konkurranseoppkjøring på lavkarbo :) Så får jeg bare ta med meg de erfaringene jeg kan på veien :)

Anders P

06.10.2014 kl.14:16

Tror uansett ikke du vil få noen erfaringer jeg ville turt å bruke i forbindelse med råd til andre på så kort tid. Noen får en skikkelig boost med en gang, noe som vil gjøre at du føler deg sterkere enn noen gang, mens andre sliter med svimmelhet, hodepine og ikke har noe trøkk i det hele tatt. Personer reagerer ekstremt forskjellig de første ukene på lavkarbo, men en erfaring hvordan din kropp reagerer vil du jo få. Lykke til, synd du ikke tar sjansen å på å sette i gang konkurranse oppkjøringen på lavkarbo, kan godt hende du hadde blitt positiv overrasket :-)

Stine

06.10.2014 kl.14:21

Dette kommer du til å klare godt, med fysisk styrke kommer også psykisk styrke :) Studerer til å bli PT selv, og har vært innom tanken å kjøre lignende prosjekt. Blir spennende å følge med deg! Lykke til! :)

Fitnessnora

06.10.2014 kl.14:34

Anders P: ja det kan godt hende jeg hadde blitt positivt overrasket - men ikke i denne omgang i allefall :) hvis jeg synes det funker bra har jeg jo evt noe å prøve til neste konkurranseoppkjøring, men det er ikke noe jeg vil gamble med denne gangen. Spennende å prøve nye ting uansett, og jeg gleder meg til å se hvordan kroppen reagerer :)

Anders P

06.10.2014 kl.14:43

Håper det funker :-) kombinert styrke og lavkarbo siden 2011, fungerer perfekt. Nå konkurrer ikke jeg, så der skal jeg ikke hevde noe, men min erfaring er bedre søvn, mer overskudd, mindre sykdom (ingen faktisk siden 2007), summen av dette gir et mye større overskudd til å trene mer og hardere. Lykke til :-)

Jan Olav Nybo

06.10.2014 kl.15:03

Du må for all del få i deg bacon, rømme og fløte; dette er svært viktige feittkjelder, og gir dessutan god smak på mye mat. Om du dropper dette vil du få i deg for lite feitt, og kroppen har mindre å forbrenne. Da blir du fort slapp. Bær er dessutan veldig bra i eit lågkarbokosthald, til dels også frukt. Lykke til, men du bør teste ut dette lenger enn 1 månad, helst eit halvt år.

Karoline

06.10.2014 kl.15:34

Lykke til ! :)

lena

06.10.2014 kl.15:49

må ikke ha i seg bacon og fløte osv på lavkarbo, stor forskjell på ketolysediett og lavkarbo, enig i at på ketolysediett så skal man ha i seg bacon, fløte osv, men trenger absolutt ikke det på normal lavkarbo.

Lykke til Nora :)

Yngvild

06.10.2014 kl.16:31

Jeg er i likhet med deg ikke spesielt positiv til lavkarbo, men tøft av deg å sette i gang og teste det på deg selv, selvom det kanskje blir litt kort med en måned. Laksesalaten du hadde til frokost så ihvertfall helt nydelig ut!! Lykke til! :)

VibekeSH

06.10.2014 kl.17:24

Tok ca 3 veker før eg var i form igjen mtp å kutte karbohydrater, hadde hodepine og følte meg uvel før drt plutselig vart bedre... so er enig i at 1 mnd er litt lite.

kathrine

06.10.2014 kl.17:54

Mye god mat på lavkarbofronten heldigvis :)

sonja

06.10.2014 kl.18:22

Tøft at du prøve ut lavkarbodiett "bare" pga at du vil sette deg inn i dine kunders liv. Det vil jeg si er å ta vare på kundene og yte service.... Tommel opp og lykke til

Siv

06.10.2014 kl.21:05

Åååå... For en fantastisk kropp du har! Jeg bare lurte på noe angående kalorier. Jeg er en jente som veier 49kg og er 167cm høy. Er det sånn at man forbrenner over 1000 kalorier bare på å holde kroppens funksjoner i gang? Ha er min vileforbrenning da?

Miriam

07.10.2014 kl.04:50

Noen av atkinsbarene har jo lite karbohydrater.. Og Questbarer om du liker de :) bare sånn hvis du virkelig får kravings på proteinbar så har du et par alternativer ;)

Anett

07.10.2014 kl.11:40

Jeg har trua på dette - men synes kanskje 1 måned er litt i snaueste laget for å virkelig få uttelling av lavkarbo-kosthold. Regner med at du har lest Bjørn Ferrys bok og fått noen tips der? http://www.nrk.no/livsstil/ol-vinner-er-topptrent-pa-lavkarbo-1.7862270

Lykke til !!

Ann

07.10.2014 kl.16:57

Mener du kan spise søtpotet selv om du er på lavkarbo. Det handler jo mest om å finne din egen vei der. Nå skal du riktignok bare teste det for en periode, men ville bare si fra ;-) http://lavkarbohverdag.com/2014/01/27/taffelsticks-av-sotpotet/

Iselin

07.10.2014 kl.18:47

Spennende at du vil prøve dette. Fin måte å sette seg inn i hva som skjer med kroppen, og eventuelt hvem et slikt kostholdsmønster/diett er best egnet for.

Etter det jeg kan om ernæring og trening (som etter hvert begynner å bli en del), passer ikke lavkarbo og hard trening (styrke og høyintenstiv kardio) sammen. MEN for en periode, kombinert med litt annerledes trening (kanskje høyrep, styrke, mer rolig langkjøring etc) vil muligens gjøre godt på sikt, det tror jeg! At du kommer sterkere etter endt periode for eksempel :) Mine tanker ihvertfall.

Fitnessnora

07.10.2014 kl.20:36

Ann: jeg skal jo holde meg under 80 g karb om dagen - da blir det så små mengder at jeg heller vil fordele karben til andre matvarer :)

M

08.10.2014 kl.09:52

gleder meg til dette! :) pga IBS har jeg i mange år vært nødt til å holde meg til lavkarbodiett og kutte ut endel andre matvarer som melk, sukker, gjær, gluten osv. Dette har gått helt fint å kombinere med styrketrening :) kjører som regel to kondisøkter og 4-5 styrkeøkter i uka. Har mange ganger gjort om oppskriftene du har lagt ut slik at de blir spiselige med mine muligheter i matveien også, men blir stor stas når du legger ut bilder og vurderinger av fullstendige lavkarbooppskrifter! :) lykke til!

fitforfame

08.10.2014 kl.20:52

Er utrolig fascinert av Fysikken din ! Å verdsetter målene du setter deg ! Stå på videre !

Halvard

14.10.2014 kl.17:59

Mark Sisson www.marksdailyapple.com skriver mye bra om trening med alt fra 0 karbo til altfor mye karbo. Absolutt mitt første sted jeg oppsøker når jeg leter etter kosthold- og treningsinfo.

Skriv en ny kommentar

hits