Matmuffins med ost, skinke og avocado

Matmuffins er så utrolig godt – ikke minst er det lettvint. Det kan brukes som lunsj, middag eller kveldsmat, perfekt å ha med seg i farta. Jeg har tidligere lagt ut en oppskrift med karbonadedeig som du finner her – men jeg synes helt ærlig at denne ble bedre. Fylt med bare sunne ingredienser er dette en oppskrift som kommer til å slå an hos både store og små. Her i huset gikk de iallefall ned på høykant! Oppskriften ser slik ut:

4 egg

4 dl havregryn

1 boks mager kesam

200 g skinke

150 g mozarella

1 avocado

1 presset kinesisk hvitløk

Grønnsaker etter ønske, jeg bruke 1/2 purre og 1/2 paprika

Salt, pepper og litt chili

Pisk eggene lett i en bolle, før du tilsetter havregryn, krydder og mager kesam. Rør alt godt sammen slik at du får en jevn røre. Kutt opp grønnsaker, skjær opp skinken i biter, press hvitløk og hell det over i røra. Tilslutt tilsetter du osten, og rører alt godt sammen før du fordeler i store muffinsformer. Jeg brukte silikonformer, som absolutt anfales å bruke. Sett i ovnen på 225 grader i 20-25 minutter – til muffinsene er gyldne og gjennomstekte.


La de avkjøle seg litt på rist før du spiser de, selv om det er vanskelig å la de stå. De smaker utrolig godt kalde også, så de kan fint oppbevares i kjøleskapet og bli tatt med som lunsj dagen etter. Jeg fikk totalt 12 muffins av denne oppskriften. Næringsinnhold per muffins blir da ca. 177 kalorier, 13 g protein, 3,5 g karbohydrater og 8,8 g fett. Fantastisk godt med god samvittighet – akkurat sånn jeg liker det. Da gjenstår det bare å si velbekomme – lag og nyt 🙂


19 kommentarer
    1. Har laget de med karbonadedeig, de er blitt en hit her i huset! Lager dobbel posjon og fryser ned. Enkelt å få seg litt sunn mat enkelt og kjapt i en hektisk hverdag! Skal definitivt prøve denne versjon også!

    2. Har en porsjon stående i ovnen nå, og det lukter helt fantastisk! Blir sulten bare av å se på de, så gleder meg som en unge til å smake.

    3. Laget disse tidligere idag og tok med på jobben… Kjempe suksess også var de så gode!
      Kjekt med matoppskrifter som ikke tar lang tid.. 😀

    4. Jeg har et spørsmål ang næringsinnholdet. Bare karbohydratene fra havregryn i seg selv er jo langt mer enn 3,5 g hvis du deler det på 12 muffins. I tillegg kommer karbohydrater fra kesam osv. HVordan har du kommet frem til dette?
      Ellers ser de veldig gode ut, og skal garantert prøves 🙂

    5. Benedicte: Nei, det blir det ikke 🙂 I såfall tror jeg du må regne med andre gram enn meg. Hvor mange gram havregryn la du inn for å få 4 dl? 🙂

    6. 1 dl i mitt målebeger er ca 40 g (lettkokte). Men hvor mange gram har du regnet med? Jeg tenkte å prøve meg på denne oppskriften så det er jo fint å vite hva du har brukt 🙂 Bruker du store eller lettkokte gryn?

    7. Er klar over at innlegget er litt gammelt, men må bare si at disse er fantastiske å lage på kvelden å ha til kveldsmat for så å ta med på skolen eller jobb dagen etter 🙂 Kan variere både kjøtt å grønnsaker etter ønske! Genialt!! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg