Snøhetta

Ferien min begynte i dag tidlig, med vekkerklokka på 0600. Da var det opp for å pakke bilen, og komme oss avgårde på fjelltur! Planen var egentlig å gå Beseggen, men når værmeldingen viste lyn og torden var det ikke særlig fristende. Vi valgte derfor heller å bestige Snøhetta, en tur jeg aldri har gått før. Det var en veldig fin tur, og vi brukte totalt 5 timer opp og ned. Det hadde nok gått betydelig raskere hvis Guapo ikke hadde vært med, men til at dette var hans første skikkelige fjelltur kan jeg ikke være annet enn stolt av han! Det var kun noen få partier han måtte bæres, ellers gikk han hele veien til toppen selv. .

Vi begynte turen fra Snøheim, og gikk opp til hovedtoppen som ligger 2286 meter over havet. Den første 1,5 timen var underlaget kun steiner og snøfritt, før det ble mer og mer snø mot toppen. Guapo har aldri sett snø før, så han var veldig skeptisk i starten. Heldigvis gikk det bedre etterhvert, da løp han bare rundt og koste seg. På toppen var det tåke og null sikt, men toppturen var kjempefin likevel. Godt selskap, bra trening og fin natur – da har man virkelig ikke noe å klage på. Selvfølgelig er det også obligatorisk med et hoppebilde på toppen!

Vi hadde selvfølgelig med masse energirik mat til Guapo, men likevel hadde han lyst på proteinbarene! Det skjønner jeg godt, de er jo så ekstemt gode at det var ekstra digg å komme til toppen for å spise de. Nistematen i tursekken besto av proteinbarer, nøtter og bananer. Næringsrik mat som gir god energi på fjelltur.

Det var dag en av ferien min – og nå skal jeg komme meg i seng slik at jeg er klar til dag to. Den blir ikke mindre bra for å si det sånn, rafting venter i morgen tidlig! Så nå skal jeg komme meg i seng, sånn at jeg er klar til en ny og actionfyllt dag. Kommer med en oppdatering i morgenkveld, så dere får se hvor kult det er. Jeg elsker virkelig aktive ferier, hvor jeg får vært ute i naturen og brukt kroppen mye. Det blir faktisk ikke bedre 🙂

8 kommentarer
    1. Herlige bilder, spreke dere er 🙂 Haha, ser ut som Guapo er skikkelig mollfornøyd på det første bildet!
      Håper morgendagen din blir intet bedre enn dagen idag, kos deg på ferie! 🙂

    2. Så utrolig gøy at du har gått til Snøhetta i dag! Har jobbet på Hjerkinn Fjellridning i hele sommer, og ridd masse ved Snøheim. Er så utrolig fint der 🙂

    3. Hei! Jeg har så lyst til å bestige Snøhetta. Brukte dere totalt 5 timer fra start til slutt. Ser på ut.no at de anbefaler to dagerstur, og 5 timer opp og 3 timer ned!

    4. Hei 🙂
      Har bare et spørsmål jeg lurer på, siden jeg ikke finner svaret på nettet (kan ha letet dårlig også).. Jeg har akkurat kjøpt meg BCAA. Jeg tar det rett etter trening, men lurer på om man skal spise etter man har tatt bcaa? Eller burde man vente for.eks 30 min med å spise etter jeg har tatt det? Håper du kan svare meg på dette 🙂 Klem!

    5. Så flink du er! Lurte på om du hadde noe styrketreningtips? Har akkurat begynt å trene. Trener 2-3 ganger i uka. Burde jeg trene fullkropp styrke eller bare en kroppsdel?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg