Ferietrening med strikk

28.07.2014 - 08:55 7 kommentarer

Det finnes en hel rekke øvelser man kan utføre bare ved hjelp av en strikk, bare man bruker fantasien litt. På ferie blir dette derfor det perfekte hjelpemiddelet, tar nesten ingen plass i kofferten og veier lite. Ved hjelp av et strikk kan du holde treningen litt i gang selv om du har reist på ferie også. Jeg plukket et par øvelser i går som jeg tenkte å vise dere, så har jeg heller komme tilbake med flere i et senere innlegg. Det finnes en hel rekke forskjellige stikk å velge mellom, størrelser og motstand varierer. Et fint utvalg finner du hos sponsor X-life her.

Omvendt flies med strikk: fin for øvelse for muskulatur mellom skulderbladene og øvre bakside rygg. Start med å hold stikken rett ut forran deg, før du trekker armene ut til siden slik at du har de så strake som mulig. Prøv å hold albuene oppe gjennom øvelsen.

Topp fra Better Better Bodies / shorts fra Craft / treningsstrikk fra Abilica (lenkene i innlegget er reklamebasert)


Knebøy med strikk: å ha et strikk rundt knærne under øvelsen gjør faktisk ganske stor forskjell fra en vanlig knebøy. Med fokus på å presse knærne ut og jobbe mot stikket gir det mer motstand og hjelper til riktig teknikk i knebøy. Jeg legger stikken dobbelt/trippelt når jeg gjør dette slik at jeg får nok motstand fra strikket.


Upright rows med strikk: dette er en øvelse for skuldrene hvor du starter med å stå på stikket, og har ca skulderbreddes avstand mellom beina. Løft opp til haken, og sørg for at albuene er det høyeste punktet i toppen av øvelsen. Senk rolig ned og gjenta, husk å vær bevist på en god holdning gjennom hele øvelsen.



Stående roing med stikk: en øvelse for rygg hvor du igjen starter med å stå på stikken, men denne gangen med smalere fotposisjon. Bøy deg lett fremover, mens dy har fokus på at ryggen skal være rett. Trekk albuene opp og bak, ikke la de gå utover men hold de inntil kroppen. Skvis sammen skulderbladene på toppen, før du senker ned og gjentar.




Det var noen raske tips til ferietrening - selv skal jeg komme meg på gymmet for å ha en god styrkeøkt, den beste starten på uka! Ha en super mandag alle sammen, sørg for å få en sporty start på uka :)

7 kommentarer

Maren

28.07.2014 kl.09:39

Tusen takk for tips, mye man kan gjøre uten å dra på et treningssenter :)
Mye moro man kan gjøre ute ja, deilig å slippe treningssenter av og til :D

28.07.2014 kl.12:16

Hvilke av de ingrediensene fra i går mener du er vanndrivende?

Fitnessnora

28.07.2014 kl.12:34

Anonym: selleri feks :)

Lin

28.07.2014 kl.13:53

Takk for gode tips! Setter pris på et senere innlegg med flere øvelser ja :) Så kjekt å ha med seg når man er borte på tur og ferie.

Kjerst

28.07.2014 kl.23:13

Hvilken strikk bruker du? Jeg er på leting etter en strikk til hjelp med pullups som også kan brukes til slike øvelser, har du noe å anbefale. ;)
Det er så mange alterntativer til den tradisjonelle styrketreninga! No på sommertid er jo det perfekt å bruke naturen til å kunne trene litt styrke, for dei som ikkje ønsker å bruke senteret :)

Skriv en ny kommentar

hits