Hvorfor proteinpulver?

Proteinpulver er det kostilskuddet dere lesere har spurt meg om flest ganger. “Når skal jeg ta det, hvilken type bør jeg velge, MÅ jeg bruke det?” er bare noen av spørsmålene. Derfor tenkte jeg å komme med et lite innlegg som forhåpentligvis er oppklarende. First things first, du må ikke bruke proteinpulver. Proteinpulver er rett og slett konsentrert protein som du like gjerne kunne ha fått fra en matvare i butikken. Men for mange kan det være vanskelig å få i seg nok protein gjennom sitt vanlige kosthold, og da er proteinpulver en veldig god løsning. Det er relativt billig, ekstremt praktisk og lettvint. Selv bruker jeg proteinpulver mest rett etter styrketrening, da det er mye lettere å få i seg i garderoben enn å dra opp en kyllingfilet fra treningsbagen. Det er forskjellige retningslinjer for hvor mye protein man bør få i seg, selv spiser jeg ca 2 gram protein per kilo kroppsvekt. Trener du mye styrke kan en generell anbefaling være å ligge på dette nivået.

Men med alle typene som er på markedet så er det kanskje ikke alltid så lett å velge. De to vanligste typene er whey(myse) og kasein. Whey tas raskt opp av kroppen, og egner seg derfor veldig godt rett etter trening. Kasein tas langsomt opp, og er derfor fint å innta på kveldstid slik at kroppen har noe å jobbe med. I tillegg finnes det andre typer som soya-, og eggeprotein som er fint for allergikere. Jeg har en egen proteinhylle hjemme, og dette er det du finner i den:

Innlegget inneholder annonselenker

 

Dette er absolutt ikke nødvendig for en husstand med bare en person, men så er jeg over snittet glad i proteinbakst og trening. Jeg har lagt min elsk på Nanox sine proteinpulver, da de har ekstremt bra kvalitet og uten tvil den beste smaken. Belgisk sjokolade og capuccino smaker helt fantastisk, og de to er mine favoritter. Kvalitet og pris henger jo ofte sammen, og derfor er dette et litt dyrere proteinpulver enn andre merker. Jeg drikker derfor ofte disse som shaker, men bruker andre typer protein i mat/bakst hvor smake ikke er så viktig. Et litt rimeligere alternativ er Troponin, som også har bra kvalitet og god smak. Jeg har selv brukt dette proteinet jevnlig de siste årene.

Akkurat nå er det også supertilbud på proteinet du ser under hos X-life, til 699,- for 6 kilo protein. Da har du proteinpulver for lang tid fremover, og du finner tilbudet her.


 

 

Håper dette var litt oppklarende for dere! Helt til slutt vil jeg også legge til at proteinpulver brukes jo i de aller fleste sunne bakeoppskrifter, så det er også en god grunn til å investere i litt protein. Jeg sier jo hurra for proteinvafler, proteinpannekaker, proteinkaker og proteinkaffe, her er det bare fantasien og proteinhylla som setter begrensningene 🙂

22 kommentarer
    1. Syns det er så vanskelig med dette protein styret.. For noen sier at man ikke trenger å øke mengden når man trener styrke, men i følge deg må man jo det da.. Blir ganske forvirret og aner ikke om jeg spiser nok…
      Du vet ikke om noen måte å finne ut om man spiser nok protein? En kalkulator osv? spiser jo masse skiver av kjøtt, ost osv og er vanskelig å veie alt dette for å så regne ut kalori og proteininnhold, synes jeg da..
      Hadde satt pris på litt hjem fra flinke deg 😀 <3

    2. Hei! Hvordan er smaken på dette merket? Jeg har smakt litt forskjellig og syntes det er en litt syntetisk smak på mye av det. Proteinfabrikken har en litt syntetisk smak syntes jeg. Hvordan er denne i forhold??
      =)

    3. Linda: Om du trenger å øke eller ikke avhenger jo av hva inntaket ligger på fra før, men ja, jeg mener at en person som trener mye styrketrening gjerne kan ligge på 2 g per kilo kroppsvekt. Hvis du vil finne ut ca. hvor du ligger så vil jeg anbefale å føre en kostholdsdagbok et par dager hvor du noterer ned alt du spiser. Hvis du deretter legger det inn på en kalkulator, som f.eks matvareguiden.no så vil du få opp antall gram protein, karb og fett samt kalorier. Da får du en oversikt, og dette er absolutt ikke noe du trenger å gjøre hver eneste dag. Du har da fått en oversikt over det vanlige inntaket ditt, og kan justere ut i fra det 🙂

    4. Renate: Nanoc har den _beste_ smaken på proteinpulver jeg har smakt, og jeg har smakt mye 😛 Så det er definitivt å anbefale, men som nevnt i innlegget er det litt dyrt så man må jo se an om man synes det er verdt det. For en som drikker shaker ofte som meg synes iallefall jeg at det er verdt det 🙂

    5. Hvis man er kresen på smak (som meg) kan jeg også anbefale Fitnessguru sine proteinpulver. Deres One Whey Isolate er geniale 😀

    6. Hei,
      Du er klar over at melekproduktene som brukes til å fremstille proteinpulver kommer utelukkende fra såkalte “factory farms”? Du virker så glad i dyr og derfor synes jeg det er litt rart at du ikke velger f.eks. et vegansk proteinpulver som ikke er laget på bekostning av dyrs helse og velferd. Hvis du ikke vet hva factory farms er så anbefaler jeg deg å Google dette samt se filme “Eathlings” som ligger gratis på Vimeo.
      http://vimeo.com/1753971
      Ha en fin dag videre,
      Marie

    7. Hei! Jeg bare lurte på om du har prøvd myrevolution sitt proteinpulver, og kan si noe på smaken til det i forhold til de du anbefaler her? 🙂

    8. Hei! 🙂 Bare lurer på om du også er personlig trener over nett, med trening- og matplan og oppfølging?

    9. Hei! Flott guide til proteinverden 🙂 Men det jeg lurer mest på er egentlig om man bør bruke proteinpulver jevnlig og med fast rutine, eller om man kan ta det de gangene man føler man har behov for mer enn det kostholdet gir, eller på spesielt travle dager. Dvs alt fra 3-5 dager i uka til kanskje ingenting en uke. For det er det jeg føler at jeg har mest behov for, ,men vil ikke kjøpe og bruke penger på det hvis det ikke gir noen effekt å ta det sporadisk.
      Ellers, tusen takk for en god og inspirerende blogg !

    10. Hei! Jeg lurer på, hvis man bruker proteinpulver om man får tydligere/fortere resultat på treningen? Trener styrke 7 ganger i uken, men føler ikke jeg har sånn veldig stort behov for noe tilskudd, hva tror du?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg