Ukens siste og tapas med grovt forccaciabrød

God morgen dere! Håper dere hadde en fantastisk feiring av 17.mai i går, det hadde iallefall jeg. Denne sønsdagsmorgenen våknet jeg full av energi, men det var det ikke pre-workout som var årsaken i dag. Gårsdagens feiring og matinntak har gjort at alle energilagre i kroppen er fylt opp, og det måtte jeg bare utnytte denne søndagen. Jeg la ut på ukens fjerde og siste intervall-økt, og er nå e ferdig med ukens cardiochallenge. Det var skikkelig hardt å løpe 4×4 intervaller 4 ganger på en uke synes jeg selv – så creds til alle som har vært med hele veien! Jeg kommer garantert til å kjøre flere cardiochallenges, men ikke så intensive som denne tror jeg. Kanskje en sprint-challenge neste søndag? Jeg får tenke ut noe lurt 😉 Uansett, det jeg skulle vise dere nå var grunnen til at jeg har så mye energi i dag. Nemlig maten fra i går, hjemme hos mor og far ble det servert tapas på nasjonaldagen. Det er så godt – spesielt med grovt foccaicabrød til. Her kommer oppskriften og bilder fra den store dagen.


Enkel tomat- og mozarellasalat er så godt, det samme er søtpotetbåter og dadler surret i serranoskinke. Søte daldler med den salte skinken er en perfekt kombinasjon, bacon er også et veldig godt alternativ til å surre dadlene i.



Sniker med et par bilder av hjerteknuseren min og, som selvfølgelig sjarmerte hele familien i senk. Helt utrolig hvor fort knyttet jeg har blitt til han, nå kan jeg ikke se for meg å være uten. Over til oppskriften jeg lovte dere – på sunnere foccacia. Dette brødet var faktisk utrolig godt, og er mye sunnere en det vanlige. Oppskiften holder til en stekeplate og ser slik ut:

6 dl fullkorns hvetemel

4 dl sammalt hvete grov

5 dl vann

50 g tørrgjær (1 pakke)

6 ss olivenolje

1 ss timian

2 ts rosmarin

1 ts maldonsalt

Bland gjær, mel og fingervarmt gjær i en bolle. Elt godt sammen, gjerne med en kjøkkenmaskin hvis du har det. Når du har eltet ferdig og har fått en litt seig og god deig, tilsetter du 3 ss olivenolje og elter litt til. Deretter setter du deigen til heving i ca. 45 minutter, gjerne på et lunt sted. Deretter legger du deigen over på et stekebrett kledd med stekepapir, og trykker den godt ned med hendene. Bruk fingrene til å trykke mange små fingerhull i deigen før du drysser over resten av olivenoljen, timian, rosmarin og maldonsalt. La brødet etterheve i 30 minutter, før du steker det midt i ovenen på 180 grader i 40 minutter. Avkjøl på rist, server og nyt!



Luftig og velsmakende foccaciabrød som falt i smak hos alle. Denne ble virkelig en favoritt til tapasen hjemme hos oss, og det blir den nok hvis dere prøver også. Helt til slutt må jeg også legge ved et bilde av den beste kaken man kan få på 17. mai, nemlig mammas pavlovakake. Full av sukker og krem, men det spiller ingen verdens rolle på nasjonaldagen. Da er nemlig kake, is og pølser helt innafor – så jeg beordrer alle til å ikke ha en fnugg av dårlig samvittighet i dag! Kos dere med den ekstra energien, og ha en fantastisk fin søndag alle sammen 🙂

6 kommentarer

Siste innlegg