Starting strength

Ukens tredje og siste styrkeøkt er i boks! Med tanke på at jeg har fått valp nå blir min egen trening litt nedprioritert, fordi han er det viktigste. Jeg har derfor begynt på et nytt styrkeprogram som går over tre dager i uken. Egentlig er det ikke nytt heller, jeg har kjørt det for et par år siden også og hadde god fremgang med det. Starting strength er utgangspunktet, som egentlig et nybegynnerprogram for styrketrening. Men md tanke på at jeg har vært mer opptatt av volum-trening enn å bli sterk de siste årene passer dette veldig bra nå! Tre dager i uka med fokus på baseøvelser hver gang, og lineær progresjon. Det vil si at jeg øker vektene for hver trening, men med svært lite av gangen. I dag økte jeg f.eks med 1 kilo på militærpress, fordi man kan ikke øke for mye med et slikt program. Dagens økt så slik ut:

Knebøy 3 x 5

Militærpress 3 x 5

Pullups 3 x 5

Dips m/vekt 3 x 8 

Mage

Løftesko / tights / caps (innlegget inneholder adlinks)

Jeg likte skikkelig godt passformen på den nye logo tightsen fra Better Bodies. Sikler veldig på varianten med løkkeskrift også, de var så fine!

Knebøy kjører jeg faktisk tre ganger i uka nå, og da sier det seg selv at belastningen må økes i rolig tempo. Det som også er viktig hvis man skal starte på et slikt program, er å ikke begynne med for høye vekter. Da sier det fort stopp etterhvert som ukene går og vektene skal økes. Selv om det er få øvelser får kroppen virkelig kjørt seg på dette programmet! Mageøvelsen på slutten varierer jeg fra gang til gang, og i dag valgte jeg en som er grisetung. Jeg aner ikke hva den heter, men jeg skal forklare den så godt jeg kan! Fest gummistrikk høyt oppe, og legg beina i strikken. Det er viktig å finne akkurat den strikken som gjør at underkroppen din tipper fra bakken, slik dere ser på bildet under. Jeg måtte bruke to stikker med ulik belastning for at det skulle bli perfekt. Øvelsen går så ut på å trekke underkroppen ned mens du holder bena så strake som mulig. Da må du spenne hele kjernen, og magemusklene får virkelig jobbet! Husk at tærne skal touche bakken hver gang. Blir det for tungt slik at du ikke kommer ned i bakken med tærne må du velge en litt lettere strikk. 

Jeg hadde MASSE energi under dagens økt, selv om nattesøvnen ikke har vært veldig god. Grunnen til må være den nye pre-workouten jeg har kjøpt, den var det virkelig futt i! Kjente liksom at det prikket litt i hele kroppen etter jeg drakk den, og den ga virkelig trykk. Muscle speed Xtreme heter vindunderet og den tropiske smaken var skikkelig god. Jatakk til ekstra ytelsesevne på trening! Resten av dagen skal jeg bare bruke til å kose med Guapo, perfekt start på helgen med andre ord 🙂

13 kommentarer
    1. Digga tightsen! 🙂
      Jobber du på HIT, eller skal du begynne som PT der når du er ferdig med PT-utdanningen?
      Er HIT det senteret du trener mest på og vil anbefale av sentrene i Trondheim? Det er jo så mange å velge mellom!

    2. Hvor gjør du av sjarmtrollet ditt når du trener eller sitter på skolebenken? 🙂 Han var n-y-d-e-l-i-g!!!!

    3. Jeg har store planer om å starte opp med dette programmet i neste uke. problemet er bare at gymmen jeg drar på ikke har mikroskiver.. hva tror du om å øke på foreks skulderpress en gang i uka, mens jeg øker 2,5kg på mark og knebøy hver gang? blir det too much? Skal forresten bakr en av kakene dine til i morgen, men klarer ikke å bestemme meg mellom ostekake og sjokoladekake. 🙂 Ønsker deg en fin 17. Mai:)

    4. Ingvild: når jeg trener er jeg effektiv, hjemme igjen på en time så det går bra 🙂 skolebenken har han heldigvis besteforeldre – og så blir jeg nødt til å skulke litt :p

    5. viktig å prioritere valpen så den for skikkelig oppdragelse 😀 sist jeg brukte preworkout hadde jeg ikke spist så mye, så når den kicket inn føltes det nesten som jeg trippet fullstendig 😛 nesten ubehaglig 😛
      ha en fin kveld videre og en flott dag i morgen 😀

    6. Celine: Jeg jobber ikke på HIT nei 🙂 Men det er der jeg trener, og definitivt det senteret jeg vil anbefale for styrketrening! Sentralt, rimelig, kjempebra åpningstider og alt man kan ønske seg av utstyr 🙂

    7. Ida: Jeg kjørte gjennom starting strength for et par år siden og hadde samme “problemet”. Jeg økte da med 2.5kg hver gang i markløft og knebøy. Skulderpress kunne jeg ikke øke i hver gang. Men jeg har i ettertid investert i vektmansjetter som er 0,5kg. Går jo også an å kjøpe vektskiver. Disse er enkle å ta med i treningsbagen 🙂

    8. Hei,
      Jeg tenker også å starte med dette opplegget da jeg har lydt til å bevare en del styrke når jeg skal starte å trene kettlebells igjen, men jeg ser du har lagt til noen øvelser, og lurer på om du kan si hvilke øvelser du gjør de ulike dagene og hvor mange reps og sett du kjører? 🙂

    9. Hei ,jeg lurte på i forhold til intervalløktene som Silje Mariela har postet, vil det være dumt å kjøre de 4 ukene i repeat? Skal ned i fettprosent og hakkes skikkelig i løpet av de neste tre måneden, og vil gjerne kjøre fettforbrenningsintervaller hele perioden.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg